
Schoolweging
De schoolweging van De Binnenstad is 25,85 , met een spreiding van 6,37 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Binnenstad | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.64 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
N.a.v. de tussentijdse resultaten bespreken we met het hele team de toetsresultaten per leerling, op groepsniveau en op schoolniveau. Wij hebben een schoolstandaard (streefniveau) per vakgebied bepaald, waar we onze opbrengsten aan toetsen. Om de opbrengsten te verbeteren, maken we per vakgebied een plan van aanpak dat soms per groep of voor de hele school geldt. Op deze manier werken we actief om ons onderwijs 'elke dag een beetje beter' te maken. Wij volgen leerlingen door middel van: observaties; methode gebonden toetsen; Cito-toetsen (Leerling in beeld); Kleuter in beeld (observatie instrument voor groep 1/2).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Juist doordat er in een groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn, kunnen de ouderen de jongeren helpen en leren de jongeren hulp te vragen aan de ouderen. Je bent niet altijd de oudste of jongste in de groep, je bent niet altijd de domste of knapste. Er is dus minder kans op het ontstaan van meerder- of minderwaardigheidsgevoelens. Je leert echt rekening houden met elkaar. Zo'n “family- group” is veel natuurlijker dan de uniforme situatie van het jaarklassensysteem Ook veel van de leermiddelen nodigen uit tot - en vereisen dikwijls - samenwerking. Zo zijn er bijvoorbeeld van een bepaald soort materiaal maar één of twee stuks in het lokaal aanwezig, zodat je ook leert wachten. Hoewel kinderen natuurlijk vrij zijn om alleen te werken, zullen ze door sfeer, materiaal en de leeftijdsopbouw in de groep ervaren dat het plezierig is om samen te werken en je sociaal te gedragen. Net als in iedere andere groep, worden er in een montessorigroep allerlei activiteiten ondernomen die de saamhorigheid stimuleren: samen zingen, samen een tentoonstelling inrichten, samen eten, samen naar een verhaal luisteren, samen werken aan een opdracht... zijn daar goede voorbeelden van. School Zonder Racisme (SZR) Wij zijn er trots op dat onze school een afspiegeling van de maatschappij is. Het is een bewuste keuze om met kinderen van verschillende sociale en culturele achtergrond om te gaan. Wij gaan er van uit dat er veel te leren valt van elkaar! Onze school sluit daarom aan bij de ( inter-) nationale beweging School Zonder Racisme. Er hangt een bord aan de deur waarmee we duidelijk laten zien waar we voor staan: een wereld zonder racisme, discriminatie en voor- oordelen van welke aard dan ook. Door ons aan dit project te verbinden, verplichten wij onszelf, ouders en kinderen om alle vormen van racisme en discriminatie buiten de school te houden. Wij baseren ons daarbij op Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet: “Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.” Alle mensen die bij onze school horen, vragen we een verklaring te tekenen om mee te werken aan School zonder Racisme. LEES MINDER
Veiligheid en geborgenheid
Kinderen voelen zich gehoord
Op weg naar goed burgerschap
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
Binnen onze school hebben wij volgens de visie van Maria Montessori onze kernwaarden bepaald. Montessori spreekt over "door het kind naar een nieuwe wereld". We willen kinderen de kans geven zichzelf te ontwikkelen tot zelfstandige, zich verantwoordelijk voelende en mondige mensen, die zich voor een goede, zo niet betere samenleving willen en kunnen inzetten. Daarom verstaan we onder leren meer dan het verwerven van kennis, inzicht en vaardigheden. Op onze school leren kinderen omgaan met elkaar, samenwerken, verantwoordelijkheid dragen, hun gevoelens te uiten en een zelfstandige taakgerichte werkhouding te ontwikkelen. Leren en ontwikkelen doe je samen en alleen met behulp van de volwassenen om je heen. Uiteindelijk komt het er op aan dat je het zelf kunt.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!