Montessorischool De Binnenstad in Arnhem

De resultaten van Montessorischool De Binnenstad in Arnhem

Current section: resultaten
Damstraat 6
6811 Arnhem

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool De Binnenstad, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Montessorischool De Binnenstad bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool De Binnenstad bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behaald Fundamenteel Niveau door Leerlingen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten bij leerlingen in groep 8 middels de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen geldt. Op Montessorischool De Binnenstad streven we ernaar om dit niveau ruimschoots te overtreffen. Onze focus ligt op het ontwikkelen van een solide basis voor elke leerling, zodat zij goed voorbereid zijn op de volgende stap in hun onderwijsloopbaan. Ontdek hoe onze aanpak bijdraagt aan succes.

Grafiek

Grafiek laden...

Behaald Streefniveau door Leerlingen

Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep 8 dit ambitieuze niveau bereikt. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie van die school. Bij Montessorischool De Binnenstad zetten we ons in om de potentie van elke leerling te maximaliseren. We stimuleren nieuwsgierigheid en zelfstandig leren, wat resulteert in uitstekende prestaties op het streefniveau. Bekijk onze resultaten en zie hoe we deze hooggelegen doelen nastreven en bereiken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool De Binnenstad?

Ontdek het zorgvuldige proces achter het schooladvies op Montessorischool De Binnenstad in Arnhem. Wij geloven in een brede kijk op de ontwikkeling van elk kind, waarbij niet alleen toetsresultaten, maar ook essentiële vaardigheden zoals zelfstandigheid, inzet en probleemoplossend vermogen een cruciale rol spelen. Ons adviesproces begint ruim voor groep 8. Gedurende de hele schoolloopbaan monitoren onze leerkrachten de voortgang van leerlingen nauwkeurig. We focussen hierbij op een dieper inzicht in leergebieden zoals begrijpend lezen en rekenen, omdat deze een solide basis vormen voor toekomstig succes. Ook metacognitieve vaardigheden worden meegenomen in de beoordeling. In groep 8 wordt het advies verder verfijnd. Na een informatieavond voor ouders, waarin het proces wordt toegelicht, stellen de leerkrachten in december een voorlopig advies op. Dit wordt besproken in leerteams en met de directie om een weloverwogen beslissing te nemen. Na ontvangst van de doorstroomtoets en de definitieve uitslag, ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies, klaar voor de aanmelding op de middelbare school.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Samenwerking op Montessorischool De Binnenstad

Montessorischool De Binnenstad stimuleert sociale ontwikkeling door een unieke aanpak met heterogene leeftijdsgroepen. Oudere kinderen begeleiden jongere leerlingen, wat wederzijds respect en hulpvaardigheid bevordert. Deze natuurlijke groepsdynamiek, vergelijkbaar met een 'family-group', minimaliseert minderwaardigheidscomplexen en bevordert een gevoel van gelijkwaardigheid. Onze leermiddelen zijn vaak ontworpen om samenwerking te stimuleren. Door beperkte beschikbaarheid van bepaalde materialen leren kinderen geduld en het belang van wachten op hun beurt. Hoewel individueel werk mogelijk is, creëert de schoolomgeving, inclusief het materiaal en de leeftijdsopbouw, een sfeer waarin samenwerken en sociaal gedrag als plezierig worden ervaren. Naast de dagelijkse interactie organiseren we diverse activiteiten die de saamhorigheid versterken. Denk hierbij aan gezamenlijk zingen, het inrichten van tentoonstellingen, samen eten, verhalen luisteren en projectmatig samenwerken. Deze gezamenlijke inspanningen dragen bij aan een sterke gemeenschapszin binnen onze school. Montessorischool De Binnenstad is trots een trotse vertegenwoordiger van de 'School Zonder Racisme' beweging. Wij omarmen diversiteit en beschouwen de verschillende sociale en culturele achtergronden van onze leerlingen als een waardevolle bron van leren. Ons beleid is gericht op het creëren van een inclusieve omgeving vrij van racisme, discriminatie en vooroordelen, conform Artikel 1 van de Nederlandse Grondwet. Alle betrokkenen, inclusief ouders en personeel, onderschrijven dit commitment door het ondertekenen van een verklaring.

Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling

Leerlingen worden gehoord en gerespecteerd

Ontwikkeling tot verantwoordelijke en betrokken burgers

Hoe bevordert Montessorischool De Binnenstad de sociale vaardigheden van leerlingen?

De school stimuleert sociale ontwikkeling door middel van leeftijdsgemengde groepen, samenwerkingsgerichte leermaterialen en activiteiten die de saamhorigheid versterken, zoals gezamenlijk zingen en projectwerk. Dit creëert een natuurlijke omgeving waarin kinderen leren omgaan met elkaar en respect ontwikkelen voor diversiteit.

Welke registratiemethoden gebruikt onze school voor sociale vooruitgang?

Montessorischool De Binnenstad monitort de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van het observatiesysteem 'Kijk!'. Dit systeem biedt inzicht in de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind gedurende hun schoolloopbaan.

  • Kijk!

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze school?

Onze school hanteert een combinatie van bewezen methodieken voor sociaal-emotioneel leren om de persoonlijke groei van leerlingen te ondersteunen. Deze omvatten de principes van de Montessori-pedagogiek, de praktische oefeningen uit de 'Rots en Water'-training en het '10 x doen'-programma.

  • Montessori
  • Rots en Water
  • 10 x doen

Onderwijsinspectie Rapport Montessorischool De Binnenstad: Kwaliteit en Ontwikkeling

Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over Montessorischool De Binnenstad in Arnhem. Wij streven naar uitstekend onderwijs waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat. Dit rapport biedt inzicht in onze onderwijskwaliteit en de resultaten die we behalen. Lees meer over onze aanpak en hoe we continu werken aan verbetering van ons onderwijs voor alle leerlingen op onze school.