Jan Ligthartschool
Van Slichtenhorststraat 27 A
6821 CJ Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
24.52
Spreiding
5.96

De schoolweging van Jan Ligthartschool Arnhem is 24,52 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.12% behaald fundamenteel niveau overtreft de school niet alleen de inspectienorm (85%), maar ook het landelijk gemiddelde van 97.34%. Deze uitstekende score benadrukt de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs, in lijn met het beleid 'geen kind achterlaten'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73.25% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 56.2%. Dit is significant hoger dan het vergelijkingscijfer van 66.85% bij soortgelijke scholen. De score reflecteert de effectiviteit van het adaptieve onderwijsaanbod, zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het profiel toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 21.15% havo/vwo-advies en 19.23% vwo (vs. 10.93% en 18.61% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is er aandacht voor maatwerk, met 1.92% praktijkonderwijsadvies (iets boven regiogemiddelde van 1.01%). Deze brede adviesrange past bij de relatief lage schoolweging en beperkte spreiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJan Ligthartschool ArnhemGemeente AmsterdamNederland
LIB176.07178.91175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden op de volgende wijze gemeten: - methodegebonden toetsen - CITO leerlingvolgsysteem - Observaties via BOSOS (kleuter-observatie-systeem) Tijdens de groepsbesprekingen, studiedagen en/of leerteambijeenkomsten worden deze resultaten geanalyseerd en gemonitord. Analyse vindt ook plaats op schoolniveau, leerteamniveau, groepsniveau, en op leerlingniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het minimaliseren van onderadvisering: slechts 2.63% tegen 11.81% landelijk. Maar liefst 52.63% presteert boven advies – ruim dubbel het vergelijkingspercentage (25.27%). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en succesvolle doorstroombegeleiding, zoals omschreven in het ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We werken preventief aan een sociaal en veilig schoolklimaat. Dat omvat: - kwalitatief goed onderwijs - effectief klassenmanagement - duidelijke leefregels - positieve communicatie tussen alle betrokkenen in en rond de school - aanpak voor groepsvorming - systematische aandacht voor sociaal-emotioneel leren - preventieve groepsaanpak voor pesten Met deze preventieve manier van werken lukt het ons om kinderen in een fijn en veilig schoolklimaat tot leren te laten komen. Waar nodig geldt een specifieke aanpak die wordt opgesteld in samenwerking met kind, ouders, leerkracht en eventueel het ondersteuningsteam van de school. LEES MINDER

Fijn en veilig

Samen

Duidelijke leefregels en routines

Wat is de werkwijze van de Jan Ligthartschool voor sociale ontwikkeling?

De Jan Ligthartschool vindt het belangrijk dat het voor iedereen fijn en veilig is, dat kinderen geholpen worden zichzelf te worden en zoveel mogelijk succeservaringen opdoen. De school heeft kwaliteits- en ambitiekaarten voor fijn en veilig, burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierin staat het beleid uitvoerig omschreven.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Jan Ligthartschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Jan Ligthartschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Bosos voor kleuters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Jan Ligthartschool?

De Jan Ligthartschool gebruikt de methoden Fijn en veilig en Breinhelden voor sociaal-emotioneel leren.