
De resultaten van Hugo de Grootschool in Arnhem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Hugo de Grootschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Hugo de Grootschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Hugo de Grootschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Elke Leerling op de Hugo de Grootschool
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Op de Hugo de Grootschool meten we dit met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit zorgt ervoor dat elke leerling een solide basis meekrijgt voor de toekomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen op de Hugo de Grootschool
Het streefniveau op de Hugo de Grootschool daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden. Voor onze school is een specifiek streefniveau bepaald, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie en de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Dit ambitieuze doel helpt ons om het maximale uit elke leerling te halen en hen optimaal voor te bereiden op vervolgonderwijs en de maatschappij. De school scoort hierbij boven de vastgestelde signaleringswaarde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Hugo de Grootschool?
Het schooladvies in groep 8 is cruciaal voor de vervolgstap naar het voortgezet onderwijs. De Hugo de Grootschool in Arnhem baseert dit advies op een combinatie van toetsresultaten, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het algemene gedrag van de leerling. Dit zorgt voor een compleet beeld. Het traject naar het schooladvies start al in groep 7. Na het voorlopige advies maken leerlingen in groep 8 een doorstroomtoets. Het resultaat van deze toets kan leiden tot een heroverweging en eventuele aanpassing van het oorspronkelijke schooladvies. Ouders en verzorgers worden hierbij nauw betrokken en de adviezen worden gezamenlijk besproken. Meer informatie over het schooladvies en de doorstroommogelijkheden vindt u hier.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de Hugo de Grootschool
Op de Hugo de Grootschool beschouwen we sociaal gedrag als een cruciaal leerdoel. We bevorderen dit consequent en schoolbreed, waarbij we een uniforme taal spreken en een positief voorbeeld stellen. Positief gedrag is de norm en wordt actief gestimuleerd. Onze toegewijde leerkrachten spelen een sleutelrol in het expliciet aanleren van gewenst gedrag. Als belangrijke rolmodellen begeleiden zij leerlingen bij sociale interacties, creëren ze een positief klassenklimaat en handhaven ze de groepsregels. Dit draagt bij aan een veilige en stimulerende leeromgeving. Wij streven ernaar dat elke leerling zich veilig en geborgen voelt. Vertrouwen in onszelf, elkaar en de school is hierbij essentieel. Leerlingen leren hun eigen emoties en die van anderen te herkennen en ermee om te gaan. Respect voor medeleerlingen, ongeacht hun achtergrond, wordt actief bevorderd. Door het aanleren van sociale en praktische vaardigheden, stimuleren we effectieve samenwerking. We werken planmatig en systematisch aan sociaal-emotioneel leren, zodat leerlingen uitgroeien tot zelfstandige, succesvolle individuen die een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij.
Veiligheid voorop
Gedeelde verantwoordelijkheid
Respect voor iedereen
Hoe bevordert de Hugo de Grootschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Hugo de Grootschool hanteert een proactieve aanpak voor sociale ontwikkeling, gebaseerd op de kernwaarden veiligheid, structuur, rust, regelmaat, respect en aandacht voor elkaar. Dit creëert een stabiele omgeving waarin kinderen floreren.
Welke methoden gebruikt de school voor het registreren van sociale vooruitgang?
Om de sociale vooruitgang van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt de Hugo de Grootschool gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Dit instrument helpt ons de ontwikkeling van sociale vaardigheden te monitoren.
Welke lesmethoden zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor sociaal-emotioneel leren zet de Hugo de Grootschool effectieve methoden in zoals Kwink en Goed Gedrag. Deze programma's ondersteunen leerlingen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale en emotionele vaardigheden.
Inspectierapport Hugo de Grootschool Arnhem: Kwaliteit en Verbetering
De Hugo de Grootschool in Arnhem hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. In 2022 voerde de onderwijsinspectie een grondig onderzoek uit naar ons beleid voor nieuwkomers. Het resultaat van dit kwaliteitsonderzoek was een positieve beoordeling: 'voldoende'. Dit bevestigt onze inzet voor een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen, inclusief onze nieuwkomers.