
Schoolweging
De schoolweging van Hugo de Grootschool is 37,85 , met een spreiding van 5,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school overtreft zowel het landelijk gemiddelde als de eigen signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau met 91,98%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, vooral gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 37,85).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
91,98% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Bij het streefniveau scoort de school 50,6% tegenover 44,7% bij vergelijkbare scholen, wat aantoont dat een meerderheid van de leerlingen de complexere leerdoelen succesvol bereikt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
42,34% van de leerlingen ontvangt een advies voor vmbo-(g)t of hoger, met opvallende percentages voor vwo (20%) en havo/vwo (6,67%). Dit ligt significant boven vergelijkbare scholen (16,45% voor vmbo-(g)t). Toch is er ook aandacht voor praktische routes: 6,67% vmbo-b tegenover 5,52% regionaal.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Hugo de Grootschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 172.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden de kinderen van groep 3 t/m 8 met Cito in beeld getoetst voor de vakken: rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen en woordenschat. De kinderen van de kleutergroepen worden gevolgd met Cito kleuter in beeld. Met behulp van Focus PO worden twee keer per jaar tijdens schoolbesprekingen de resultaten van de kinderen met het team geanalyseerd en wordt bekeken of de schoolambities voor de diverse vakken behaald zijn. In de diepteanalyse wordt op school- ,leerteam- en groepsniveau geanalyseerd en worden acties beschreven en geëvalueerd. In de Onderwijsplannen wordt de verbeteraanpak beschreven. Op groepsniveau worden interventies afgesproken. In uitzonderingssituaties kan er voor leerlingen een eigen leerlijn komen die in een OPP wordt vastgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,27% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is dat 18,18% boven advies presteert, wat het maatwerk in de ondersteuning onderstreept.
Sociale ontwikkeling
Op de Hugo de Grootschool zien wij gedrag als een leerdoel. Wij leren gedrag schoolbreed aan, waarbij we gezamenlijk dezelfde taal spreken en hetzelfde voorbeeldgedrag laten zien. Positief gedrag is daarbij altijd de norm! Een essentiële taak van onze leerkrachten is om onze leerlingen bewust en expliciet te leren hoe ze zich moeten gedragen. Leerkrachten zijn voor veel leerlingen de meest invloedrijke en het bepalende rolmodel in hun leven. Zij geven constant het voorbeeld hoe je met elkaar omgaat, creëren een positief klassenklimaat en zorgen ervoor dat de groepsregels worden nageleefd. Onze leerkrachten zijn betrokken, gaan positieve relaties aan met de leerlingen en zij inspireren en moedigen hen aan het beste uit zichzelf te halen. Wij streven ernaar: dat leerlingen zich veilig voelen, dat ze vertrouwen hebben in ons, in elkaar, in zichzelf en de mensen om hen heen dat leerlingen leren omgaan met gevoelens en emoties van zichzelf (en die van een ander)dat leerlingen leren een ander te respecteren en te waarderen dat leerlingen niet alleen kennis, maar ook sociale en praktische vaardigheden leren die nodig zijn om het samenwerken met de ander mogelijk te maken dat de leerlingen een respectvolle houding ten aanzien van normen en waarden voor ieders culturele en levensbeschouwelijke achtergrond ontwikkelen dat leerlingen zich ontwikkelen tot zelfstandige, succesvolle personen die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. We creëren een omgeving waarin leerlingen weten hoe ze zich moeten gedragen. Ze begrijpen welk gedrag we willen zien, hoe ze dat moeten doen en waarom dat belangrijk is.We werken planmatig en systematisch aan het sociaal-emotioneel leren LEES MINDER
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Respect
Wat is de werkwijze van de Hugo de Grootschool voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de Hugo de Grootschool voor sociale ontwikkeling zijn: veiligheid voor kinderen, ouders en teamleden; structuur, rust en regelmaat; respect en aandacht voor elkaar.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Hugo de Grootschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Hugo de Grootschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.