
Schoolweging
De schoolweging van Het Mozaïek Arnhem is 36,91 , met een spreiding van 5,97 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.65% score voor het fundamenteel niveau presteert de school bovengemiddeld (landelijk: 92.10%). Dit ligt ver boven de inspectienorm van 85% en benadrukt de sterke basisvaardigheden, vooral in begrijpend lezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Mozaïek overtreft ruimschoots de inspectienormen: 60.87% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vergeleken met 45.39% bij referentiescholen). Dit is bijna het dubbele van de signaleringswaarde (32%), wat duidt op effectieve differentiatie in de rekenlessen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen laten een tweesporenbeleid zien: 23.08% vmbo-k (ruim boven regionale 9.17%) versus 19.23% vmbo-(g)t. Opvallend is het lagere percentage vwo-adviezen (7.69% vs. 18.61% regionaal), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie. Wel springt 11.54% havo/vwo-advies eruit, wat suggereert dat kansrijke leerlingen goed worden uitgedaagd.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Mozaïek Arnhem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 178.84 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de OB wordt het OVM twee keer per jaar ingevuld om leerlingen om kinderen goed in beeld te hebben daarop ondersteuningsbehoefte vast te kunnen stellen. Dit schooljaar wordt bepaald of we voor het jonge kind gaan werken met 'leerling in beeld' van het Cito. In de groepen 3 t/m 8 worden twee maal per jaar de Cito toetsen 'leerling in beeld' afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 wordt bij alle vakken ieder blok afgesloten met een methode gebonden toets. De gegevens van de methode gebonden toetsen worden gebruikt om in beeld te brengen welke ondersteuningsbehoeften er nog zijn en hoe deze in de komende periode een plek kunnen krijgen. De Cito toetsen worden zowel op leerling-, leerkracht-, groeps-, als schoolniveau geanalyseerd. Deze analyses worden in een groepsbespreking door de leerkrachten in leerteams en kwaliteitscoördinator besproken en omgezet in actie punten waar nodig. Deze analyses en de trendanalyses worden ook besproken met de directie. Hieruit volgen afspraken op schoolniveau Ouders en kinderen hebben ten alle tijden inzage in de toetsgegevens van het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (16.67%) ligt hoger dan landelijk (11.81%), wat mogelijk verband houdt met de hoge schoolweging. Echter, 22.22% stroomt juist boven advies door – een teken van zorgvuldige doorstroombegeleiding, zoals omschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Het schoolklimaat is veilig, positief en op leren gericht. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren nadenken over hun gedrag en verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken in hun leven. Er wordt bewust aandacht besteed aan groepsvorming en kinderen worden medeverantwoordelijk gemaakt voor een prettig klassenklimaat. School bereidt kinderen voor op actieve participatie in de maatschappij. Een maatschappij waarin algemeen welzijn, waarden en welvaart leidend zijn voor keuzes die gemaakt worden. We dragen uit dat het uiteindelijk gaat om de bijdrage die je levert aan een rechtvaardige en solidaire samenleving. We leren kinderen om in het algemeen belang te denken en van maatschappelijke waarde te zijn. Ons burgerschapsonderwijs biedt leerlingen de kennis, vaardigheden en attitude die daarvoor nodig zijn. Door open en gelijkwaardig met elkaar in gesprek te zijn hebben wij oprecht contact met elkaar. Coöperatieve leerstrategieën worden ingezet om een klimaat tot stand te laten komen waarin kinderen elkaar waarderen, begrip voor elkaar hebben en bereid zijn elkaar te helpen. Met deze strategieën wordt samenwerken bevorderd, onderlinge relaties positief versterkt en onderlinge interactie bevorderd. Als school besteden we actief aandacht aan: Het begrip democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes. Het begrip participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten. Het begrip identiteit: er is aandacht voor 'wie ben ik' en 'wie is die ander' en 'hoe verhoud ik me tot de wereld om me heen?'. Kinderen leren hiermee ontdekken dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde vraagstukken, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen. Door middel van debatteren krijgt dit structureel een plek in de school. LEES MINDER
Respect en begrip voor elkaar
Burgerschap en participatie
Emotioneel en sociaal vaardig
Wat is de werkwijze van het Mozaïek voor sociale ontwikkeling?
Het Mozaïek leert kinderen sociaal en emotioneel wenselijk gedrag aan door kennis, vaardigheden en een juiste houding aan te leren. Dit gebeurt door er samen als school de hele dag door aandacht aan te besteden. Leerkrachten zorgen voor psychologische veiligheid en passen verschillende interactiestijlen toe. Vanuit die basis werken ze aan sociale ontwikkeling door te modelleren, conditioneren en instructie te geven. De school werkt planmatig met een doorgaande lijn, voortkomend uit vaardigheden die belangrijk worden gevonden voor de toekomst van de kinderen. Er zijn vier gouden regels die in de school worden gebruikt. Per gouden regel is helder wat de school wil dat kinderen aan het einde van de basisschooltijd kunnen. Dat is vervolgens per leerjaar verdeeld in vaardigheden, kennis en houding. In elk leerjaar komen de thema's terug en de vaardigheden worden cumulatief opgebouwd. Er wordt aandacht geschonken aan waarden zoals rechtvaardigheid, weldadigheid, betrouwbaarheid, zelfbeheersing en fatsoen. In de bovenbouw is er met de werkvorm debatteren ook ruim aandacht voor de burgerschapswaarden vrijheid, tolerantie en solidariteit.
Welke registratievorm(en) gebruikt het Mozaïek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Het Mozaïek gebruikt doelen van de eigen leerlijn die gemonitord worden om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt het Mozaïek?
Het Mozaïek gebruikt een eigen ontwikkelde leerlijn voor sociaal-emotioneel leren.