
Schoolweging
De schoolweging van De zYp is 22,62 , met een spreiding van 5,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,05% score voor het fundamenteel niveau overtreft De zYp de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Deze consistent sterke basisvaardigheden vormen een stevig fundament voor doorstroom naar hogere niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 36,11% vwo-advies (vergeleken met 18,61% regionaal gemiddeld) en 16,67% havo/vwo. Toch blijft er ruimte voor praktische routes, met 2,78% vmbo-b/k-advies. Deze brede spreiding past bij de gemiddelde schoolweging van 22,62 en de relatief complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De zYp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.87 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om leerlingen te volgen in hun ontwikkeling gebruiken wij in de groepen 1/2 het volgsysteem Focus PO. Er wordt gewerkt vanuit Thema's. Leerkrachten ontwikkelen hiervoor lessen die aansluiten bij de cruciale leerdoelen. In groep 3 t/m 8 worden de toetsen van CITO gebruikt om de ontwikkelingen van onze leerlingen te volgen. Resultaten worden twee maal per jaar geanalyseerd. De analyse is een middel om terug te kijken op de ingezette acties en om vervolgacties te formuleren voor de groep en de individuele leerlingen. Voor deze analyse gebruiken wij ook vanaf groep 3 Focus PO. De basis van ons onderwijsaanbod zijn de cruciale leerdoelen. Tijdens de lessen wordt ook formatief getoetst door middel van controle van begrip vragen of een korte opdracht. Ook methodetoetsen zijn een middel om tussentijds te evalueren wat er nodig is. Op deze manier hebben we de leerlingen steeds goed in beeld en kunnen we het aanbod en de aanpak steeds passend maken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
70,59% van de leerlingen presteert op adviesniveau, boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (14,71%) ligt iets hoger dan vergelijkbare scholen (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge vwo-adviezen. De school zet volgens het schoolplan extra in op studievaardigheden om deze kloof te dichten.
Sociale ontwikkeling
Op onze school mag iedereen zijn wie hij/zij is. Iedereen is uniek en daarom accepteren wij verschillen. Wij geloven in de kracht van de groep. Pesten is een groepsproces en pesten wordt bij ons daarom in de groep opgelost. Uit de KiVa monitor, die jaarlijks twee keer wordt afgenomen, blijkt dat leerlingen op de Zyp zich meestal fijn voelen. Bij incidenten worden kinderen goed geholpen door de leerkrachten. LEES MINDER
Iedereen mag zichzelf zijn
Samen voor een fijne klas
Samen voor een fijne school
Wat is de aanpak van De zYp voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten van De zYp analyseren twee keer per jaar de resultaten van de KiVa monitor en kijken naar het grote geheel. Op basis van deze analyse worden interventies uitgezet voor individuen, klassen of de gehele school. De KiVa-methode wordt door het hele team gedragen en werkt goed voor De zYp.
Welke registratievormen gebruikt De zYp om sociale opbrengsten te meten?
De zYp gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en KiVa om sociale opbrengsten te meten.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De zYp?
De zYp gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.