De Rank
Pythagorasstraat 9
6836 GA Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
27.19
Spreiding
5.88

De schoolweging van De Rank Arnhem is 27,19 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,49% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. De score ligt vrijwel gelijk aan vergelijkbare scholen (96,71%), wat aansluit bij de focus op basisvaardigheden in het curriculum.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm (51,8%) en het vergelijkingscijfer van 63,35%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 44,44% havo/vwo en 22,22% vwo (totaal 66,66%), significant hoger dan vergelijkbare scholen (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). De 11,11% vmbo-k adviezen zijn in lijn met regionale percentages (9,17%), wat past bij de relatief lage schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Rank ArnhemGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken op De Rank met groepsplannen van een half jaar. We toetsen halverwege (de M-toetsing) en aan het eind van het jaar (de E-toetsing). We analyseren de toetsen op individueel niveau, klasniveau en schoolniveau. Zo'n periode van een half jaar kent ook een tussenevaluatie. Het toetsen is een waarneming. Door gesprekken met ouders, kinderen en als professionals onderling komen we tot begrijpen en gaan we onderwijsaanbod op individueel niveau of groepsniveau aanpassen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

54,55% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), slechts 9,09% onder advies (vs. 11,81%). Dit sluit aan bij het doorstroomprotocol waarin adaptieve toetsing en ontwikkelingsgesprekken centraal staan. De school profileert zich hiermee als een 'opwaartse adviseur'.

Sociale ontwikkeling

We geloven dat we met Gods ogen naar kinderen mogen kijken. "Geloof in jou". Kinderen komen tot sociale ontwikkeling wanneer ze gezien, gekend en geliefd worden. Sociale ontwikkeling heeft ook nodig dat een kind in een omgeving is met anderen. Dat vraagt een veilige schoolomgeving.

Je bent waardevol

Je kunt leren

Je bent verbonden met elkaar

Wat is de werkwijze van De Rank voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van De Rank voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de christelijke identiteit en het voorleven hiervan. De Rank gelooft dat God kennen de basis is voor alles. Daarnaast werkt De Rank volgens de principes van de Vreedzame School, waarmee een cultuur van samenleven wordt gecreëerd en de sociale ontwikkeling van kinderen op een positieve manier wordt gestimuleerd. Relatie, observatie en het volgen van de kinderen staan hierbij centraal.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Rank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Rank gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om de sociale opbrengsten van de leerlingen in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Rank?

De Rank gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.