
Schoolweging
De schoolweging van Pieter de Jong is 32,04 , met een spreiding van 6,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De school presteert hiermee 1,2% beter dan vergelijkbare scholen (94,8%), een indicatie voor stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, significant boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 41,2%. Dit is 14,8% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (53,4%), wat duidt op effectieve borging van basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 37,9% VWO/Gymnasium en 27,6% VMBO-T (tegenover 18,6% en 16,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadvies, tegen een regionaal gemiddelde van 1,18%. De brede differentiatie (van VMBO-B tot VWO) past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Pieter de Jong | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.07 | 175.23 | 176.26 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenopbrengsten van de Cito toetsen worden 2x per jaar op leerkracht- en teamniveau geanalyseerd en hieruit volgen actieplannen. De blokplannen en groepsoverzichten worden n.a.v. de tussenopbrengsten geëvalueerd en bijgesteld. Ouders worden schriftelijk (in het rapport met toelichting) en mondeling geïnformeerd over de tussenopbrengsten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,1% van de oud-leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 33,3% boven het gegeven advies uitkomt (landelijk 25,3%). Dit reflecteert een zorgvuldige advisering met ruimte voor groei, mogelijk versterkt door de doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
We vinden het belangrijk om voor onze kinderen een veilige en prettige leeromgeving te creëren. De drie kapstokregels, de routines binnen de school en vooral de school- en klassenregels zijn voor de kinderen en de leerkracht een duidelijk houvast en een heldere basis voor ons pedagogisch klimaat. We streven ernaar om SAMEN deze regels na te leven. Het doel is gezamenlijk een zo veilig en optimaal mogelijke leer en leefomgeving te creëren, zodat het beste uit ieder kind wordt gehaald! LEES MINDER
Ruimte om te zijn wie je bent
Ieder kind is anders
balans plezier en prestaties
Wat is de werkwijze van De Pythagoras, een Pieter de Jongschool voor sociale ontwikkeling?
De Pythagoras, een Pieter de Jongschool heeft een SEO werkgroep met een gedragsspecialist, de intern begeleider en de directeur. Zij bewaken het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten. Kinderen worden planmatig gevolgd op sociaal emotioneel gebied middels observatiesystemen zoals de SCOL, twee keer per jaar. De resultaten worden besproken tijdens groeps- en leerlingbesprekingen met de intern begeleider en in een teamvergadering op schoolniveau. De SCOL lijsten worden twee keer per jaar tijdens de teamvergadering besproken, waarna actieplannen in de groep en het groepsplan SEO worden bijgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Pythagoras, een Pieter de Jongschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Pythagoras, een Pieter de Jongschool gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.