
Schoolweging
De schoolweging van De Monchyschool is 37,65 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overschrijdt De Monchyschool ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs. De score is nagenoeg gelijk aan het vergelijkingsgemiddelde (92,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 31,7%. Dit laat zien dat de school, ondanks de complexe populatie (schoolweging 37,65), hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 44,7%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,22% vmbo-(g)t en 27,78% havo/vwo-advies. Dit is hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,45% vmbo-(g)t en 10,93% havo/vwo). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b-adviezen (16,67% vs. 5,52% regionaal), wat aansluit bij de leerlingenpopulatie met een schoolweging van 37,65. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,01%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Monchyschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.56 | 176.07 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Dat doen wij ook. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en de vaardigheden van leerlingen in een vak in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. In groep 1-2 worden eigen ontwikkelde toetsen en Kleuter in Beeld gebruikt om aanbod te bepalen en de ontwikkeling van kinderen te monitoren. In de groepen 3 t/m 8 worden twee maal per jaar de Cito toetsen afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 wordt bij alle vakken ieder blok afgesloten met een methode gebonden toets. De gegevens van de methodegebonden toetsen worden direct gebruikt om de indeling in niveau groepen te maken en de lesinhoud vorm te geven. De Cito toetsen worden zowel op leerling-, leerkracht-, groeps-, als schoolniveau geanalyseerd. De analyses van groep 1-8 worden in een schoolbespreking met alle leerkrachten, intern begeleider en directeur besproken. De aandachtspunten en de acties die daarop aansluiten bepalen we samen. Vervolgens worden afspraken gemaakt in de groepsbespreking (gesprek tussen de leerkracht en de intern begeleider) hoe de acties in de groep worden gerealiseerd. Tot slot volgt er een leerlingbespreking. Het gaat dan om zorgleerlingen die een eigen leerlijn hebben en/of betrokken zijn bij een zorgtraject.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder hun schooladvies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexere populatie. Desondanks zit 66,67% op adviesniveau, in lijn met de vergelijkingsgroep (62,93%). De school zet extra in op doorstroombegeleiding via samenwerking met Rijnstad en AM Support, zoals beschreven in het beleid.
Sociale ontwikkeling
Door het ontwikkelen van sociale vaardigheden vergroten de kinderen hun mogelijkheden zich te ontwikkelen tot zelfstandige, evenwichtige, sociale, gezonde en gelukkige volwassenen. Sociale vaardigheden leert ieder kind door te oefenen, in de praktijk, door te doen en door er samen met de juf en de andere kinderen over te praten. Zowel het leren (kennis), ervaren (oefenen, doen) als de taal (praten en luisteren) zijn hierbij belangrijk. We realiseren onderwijs in burgerschap (zie kwaliteitskaart). We sluiten aan bij de kerndoelen Mens en Samenleving 34, 35, 36, 38; Nederlands 1 en 2, Kunstzinnige oriëntatie 54, 55; bewegingsonderwijs 58. LEES MINDER
Jezelf (kunnen) zijn
Respect en begrip voor elkaar
Communiceren: taal, taal, taal
Wat is de werkwijze van De Monchyschool voor sociale ontwikkeling?
De Monchyschool werkt sinds schooljaar 2023-2024 volgens de KiVa-methode. Het team is in het voorjaar van 2024 getraind om hiermee te werken. De voortgang wordt besproken tijdens studiemomenten. Het KiVa-team, bestaande uit een groepje leerkrachten en de IB'er, begeleidt het team hierin.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Monchyschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Monchyschool gebruikt de KiVa monitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Monchyschool?
De Monchyschool maakt gebruikt van de KiVa en Rots & Water methode voor sociaal-emotioneel leren.