Christelijke Basisschool De Wijzer
Dalweg 40
6821 JP Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
23.66
Spreiding
5.3

De schoolweging van De Wijzer Arnhem is 23,66 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

99,65% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke 97,66%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, in lijn met de schoolvisie op cognitieve én sociaal-emotionele ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

78,01% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 58,9%. Dit overtreft zowel het landelijk gemiddelde (67,66%) als regionale prestaties. De focus op cognitieve ontwikkeling en doorlopende leerlijnen zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 41,94% vwo-advies (dubbel zo hoog als regionaal gemiddelde) en 12,9% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 2,5%, wat lager is dan vergelijkbare scholen (5,64% voor vmbo-k/gt). De combinatie van Cito-resultaten en aandacht voor werkhouding resulteert in gedifferentieerde adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wijzer ArnhemGemeente AmsterdamNederland
LIB180.18176.07175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school? Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspectenvan het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren vande leerlingen. Ook geven methode geboden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen; Leerling in Beeld. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de groepsanalyses en leerlinganalyses. Aan de hand van deze groepsanalyse en leerlinganalyse maakt de leerkracht een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode. Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de kwaliteit coordinator en met de directeur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert onder advies, wat boven het landelijk gemiddelde (11,81%) ligt. Desalniettien 57,5% volgt het oorspronkelijke advies. De school benadrukt in haar beleid zowel ambitie als realiteitszin, zoals verwoord in de terugkoppelingstrajecten met het VO.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan we onder sociale opbrengsten? Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van ons onderwijs, naast de leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? We hebben één regel in de school en die luidt: We zorgen voor elkaar en voor onze omgeving. Verder maken we samen met de kinderen in de verschillende groepen afspraken. Deze afspraken hangen zichtbaar in de klas. We geven de kinderen preventieve ondersteuning op de sociaal emotionele ontwikkeling om zo een positief en veilig leerklimaat te kunnen bieden. LEES MINDER

samen van en met elkaar leren

zorg hebben voor elkaar

zorg hebben voor de omgeving

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Wijzer voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool De Wijzer werkt met het Fides programma, gericht op zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden. Kinderen leren vertrouwen op hun eigen mogelijkheden. Daarnaast wordt in alle groepen gewerkt met de SOEMO kaarten om zelfbewustzijn en sociale weerbaarheid te bevorderen en een positief en veilig leerklimaat te creëren. Er wordt ook gewerkt met spelvormen of ClassDojo in de groepen 3 t/m 8 om taakgericht gedrag te stimuleren, regelovertredend gedrag te verminderen en de sfeer in de groep te verbeteren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Wijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Wijzer gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Kleuterplein om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Wijzer?

Christelijke Basisschool De Wijzer gebruikt de SOEMO-kaarten en het Fides programma voor sociaal-emotioneel leren.