Christelijk kindcentrum Gulden Bodem
Zijpendaalseweg 163
6814 CJ Arnhem

Schoolweging

Schoolweging
23.26
Spreiding
4.58

De schoolweging van Gulden Bodem is 23,26 , met een spreiding van 4,58 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,59% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 98,03% ligt, toont het aan dat vrijwel alle leerlingen de kerndoelen beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 76,52% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, overtreft de school ruimschoots de signaleringswaarde van 61,9%. Dit is 4,4 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (72,1%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 46,67% vwo (vs. 18,61% landelijk) en 16,67% havo. Opvallend is dat 20% een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies krijgt, wat wijst op zorgvuldige doorstroomoverwegingen. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken volledig, in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsGulden BodemGemeente AmsterdamNederland
LIB176.07181.56175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Bij de kleuters observeren we hun sociaal-emotionele ontwikkeling en hun cognitieve en motorische ontwikkeling op basis van leerlijnen. Door observaties kunnen we elk kind op een passende manier uitdagen. Vanaf groep 3 brengen we met CITO-toetsen in beeld hoe de kinderen vorderen met taal, lezen en rekenen. Ook de eindtoets van groep 8 hoort hier bij. De kwaliteit van de resultaten die de kinderen halen analyseren we, zodat we weten op welke punten we ons onderwijs nog kunnen verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: 12,9% vs. 11,81% landelijk. Van de oud-leerlingen stroomt 22,58% boven advies door, wat het hoge uitgangsniveau bevestigt. De combinatie van gedegen adviesgesprekken en nazorg (zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan) lijkt hieraan bij te dragen.

Sociale ontwikkeling

Ons kindcentrum is een leer- en leefgemeenschap, waar we ons als leerkrachten, kinderen en ouders sámen ontwikkelen. Wij denken dat welbevinden en betrokkenheid van het kind een voorwaarde zijn voor cognitieve ontwikkeling. Kinderen leren daarom op onze school een aantal kernwaarden, die bijdragen aan het welbevinden en de betrokkenheid: Oog voor elkaar. Ieder mens is een mooi gemaakt door God en verdient liefde en aandacht. Vertrouwen. We vertrouwen elkaar en geven ruimte om te leren, fouten te maken, te proberen en te experimenteren. Verantwoordelijkheid. We leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen: in hun eigen leerproces, maar in hun de omgeving. Dit noemen we ook wel 'eigenaarschap'. LEES MINDER

oog voor elkaar

vertrouwen

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Christelijk kindcentrum Gulden Bodem voor sociale ontwikkeling?

De basis voor de sociale ontwikkeling is het veilige klimaat op Christelijk kindcentrum Gulden Bodem, waar elk kind zich geliefd en waardevol mag voelen. Dit komt tot uiting in het onderwijs en het feit dat de school geen kinderen doorverwijst naar het speciaal onderwijs. Er is expliciete aandacht voor de sociale ontwikkeling in het vak 'sociaal-emotionele ontwikkeling', dat wekelijks op het rooster staat. Hierbij wordt gewerkt met 'Kinderen en hun sociale talenten', een positieve methode die uitgaat van de talenten van het kind.

Welke registratiemethode(s) gebruikt Christelijk kindcentrum Gulden Bodem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijk kindcentrum Gulden Bodem gebruikt Kanvas en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijk kindcentrum Gulden Bodem?

Christelijk kindcentrum Gulden Bodem gebruikt Kanjer trainingen en 'Kinderen en… hun sociale talenten' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.