
Schoolweging
De schoolweging van Het Klinket is 30,32 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,49% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is een sterk punt: zelfs in een complexe populatie beheerst vrijwel elke leerling de basisvaardigheden. De school scoort weliswaar 1,7%-punt lager dan vergelijkbare scholen (95,23%), maar houdt hiermee een consistente kwaliteitsstandaard aan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau (50,96%) ligt ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Hoewel dit 4,4%-punt lager is dan bij vergelijkbare scholen (55,36%), toont het aan dat de school boven verwachting presteert gezien de complexere populatie. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan lijkt hier vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 47,6% van de leerlingen krijgt een vmbo-advies (B/K of GT), wat ruim boven het regionale gemiddelde van 39,8% ligt. Tegelijkertijd is er een sterke focus op havo/vwo met 33,3% (19% vwo + 14,3% havo/vwo). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen. Dit komt mogelijk door de inzet van het leerlingvolgsysteem en brede ontwikkelmonitoring.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Klinket | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 1-2 maken we gebruik van een observatie en registratiesysteem. Op deze manier worden de kinderen systematisch gevolgd en begeleid. In de groepen 3 t/m 8 worden twee maal per jaar methode onafhankelijke Cito toetsen afgenomen. Daarnaast nemen we in de groepen 3 t/m 8 methode gebonden toetsen af. Bij rekenen en taal wordt bij aanvang van een nieuw blok een schaduw-/ signaleringstoets afgenomen om het aanbod af te stemmen op de leerling en de groep. Het blok wordt afgesloten met een methode gebonden toets. Deze gegevens worden direct gebruikt om de indeling in instructiegroepen te maken en de lesinhoud vorm te geven. De Cito toetsen worden zowel op leerling-,leerkracht-, groeps-, als schoolniveau geanalyseerd. Deze analyses worden in een groepsbespreking door de leerkracht en intern begeleider besproken en omgezet in actie punten waar nodig. Deze analyses en de trendanalyses worden ook besproken met de directie. Hieruit volgen afspraken op schoolniveau. We gebruiken de volgende toetsen: Technisch lezen CITO DMT en AVI groep 3 t/m 8 Begrijpend lezen CITO groep 4 t/m 8 Rekenen en wiskunde Cito groep 3 t/m 8 Taalverzorging Cito groep 3 t/m 8 Cito doorstroomtoets groep 8
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 16,67% onderadvisering scoort de school 4,86%-punt hoger dan landelijk (11,81%), maar 25% bovenadvisering toont ruimte voor ambitieus adviseren. De 58,33% die op advies presteert, sluit aan bij het landelijk beeld. Deze resultaten onderstrepen het belang van de beschreven 'doorlopende ontwikkellijnen' tussen groep 7 en 8 in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Op de Kempenaer vinden wij het belangrijk te werken in een goede sfeer. Een prettig leefklimaat is voor ons de basis om onze kinderen tot maximale ontwikkeling te laten komen. Leerkrachten, leerlingen en ouders zijn hier samen verantwoordelijk voor. We vinden het belangrijk om met onze kinderen te werken vanuit de volgende 3 kernwaarden (Kapstokregels): 1. Voor groot en klein zullen we aardig zijn. 2. Wij zorgen er gezamenlijk voor dat onze school veilig is voor iedereen. 3. Wij zijn zuinig met de school, de spullen van de school en die van een ander. Op de Kempenaer betekent dit: Dat we ons allemaal veilig voelen (kinderen, ouders en personeel). LEES MINDER
zorg en veiligheid
normen, waarden en respect
meedoen, verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Basisschool De Kempenaer, een Pieter de Jongschool voor sociale ontwikkeling?
Op Basisschool De Kempenaer, een Pieter de Jongschool, worden regelmatig kindgesprekken gehouden om het persoonlijk contact tussen leerkracht en leerlingen te versterken. De school wil zorgen voor een veilige omgeving waarin ieder kind gezien en gehoord wordt. Er is aandacht voor elkaar en leerlingen zijn aardig voor elkaar. Daarnaast zijn er gesprekken over sociaal emotionele thema's met de groep of in subgroepen. De school maakt (onder andere) gebruik van de methode 'Kinderen en hun sociale talenten'. De school gebruikt Scoll, een leerlingvolgsysteem op het gebied van sociaal emotionele ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Kempenaer, een Pieter de Jongschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Kempenaer, een Pieter de Jongschool gebruikt Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Kempenaer, een Pieter de Jongschool?
Basisschool De Kempenaer, een Pieter de Jongschool gebruikt de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten' voor sociaal-emotioneel leren.