
Schoolweging
De schoolweging van De Riemsloot is 30,74 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
91,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit laat zien dat de basiskwaliteit gewaarborgd blijft, zelfs met de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie. De score ligt wel 4,1%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
44,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor rekenen en taal, net onder de inspectienorm van 45,5%. Dit reflecteert de uitdagingen van een complexe leerlingenpopulatie, hoewel het binnen de verwachtingen valt gezien de schoolweging van 30,74. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57,3%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
36,8% van de adviezen is praktisch gericht (vmbo-b/k), tegenover 23,8% voor havo/vwo-niveaus. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-k/gt-adviezen (14,3%) vergeleken met de regio. De school adverteert met 'kansrijk adviseren', wat terug te zien is in de 9,5% vwo-adviezen – boven het Friese plattelandsgemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Riemsloot | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
215.7 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onderwijsevaluatie De tussentijdse resultaten van Cito Leerling in beeld worden geanalyseerd middels het Comprix model \"Zelfevaluatie\". Dit model bevat het toezichtkader Primair Onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs (op basiswaarvan de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op een school beoordeelt). We scoren onze school aan de hand van een aantal indicatoren. Deze indicatoren zijn: * Onderwijsproces; krijgen de leerlingen goed les? * Schoolklimaat; zijn de leerlingen veilig? * Onderwijsresultaten; leren de kinderen genoeg? * Kwaliteitszorg; is het voortbestaan van de kwaliteit duurzaam? Met behulp van de diagnose scoren we de bovenstaande indicatoren en de bijbehorende kernkwaliteiten. Deze analyses worden in teamverband aan elkaar gepresenteerd en tijdens groepsbesprekingen uiteen gezet. De monitoring richt zich op analyses op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau. De te nemen interventies worden vertaald naar plannen en, indien nodig, individuele leerlingplannen. Met onze Zelfevaluatie leggen wij verantwoording af aan het bestuur en de inspectie. Acties die hieruit voortvloeien worden meegenomen in het jaarplan van het jaar erop.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36,4% van de leerlingen presteert onder advies – drie keer hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit roept vragen op over de advisering, ondanks de beschreven 'warme overdracht'. Slechts 9,1% stroomt door boven advies, wat mogelijk samenhangt met de beperkte doorstroommogelijkheden in de regio. De focus op maatwerk lijkt nog niet volledig aan te sluiten bij de VO-praktijk.
Sociale ontwikkeling
In onze visie hebben wij KLIMAAT als een van onze speerpunten. Dat kinderen zich veilig voelen op school is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Op onze school besteden we aandacht aan onderwerpen zoals pesten, buitensluiten, omgaan met elkaar etc. Dit doen we door schoolbreed te werken aan De Vreedzame school, waar onze collega's een cursus voor hebben gevolgd. Daarnaast hebben we in groep 7 en 8 mediatoren. We houden als school in de gaten hoe het met de kinderen gaat door middel van Kindbegrip. Hierbij letten we met name op betrokkenheid en welbevinden. Ook vullen de kinderen van groep 6 t/m 8 de sociale veiligheidsvragenlijst in. Hierdoor krijgen we nog beter in beeld hoe kinderen zich voelen. Wanneer er gepest wordt proberen we hier als school zo goed mogelijk mee om te gaan en hanteren we ons pestprotocol. Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Bij incidenten registreren we wat er is voorgevallen en wat de school hieraan heeft gedaan. Het pedagogisch klimaat in de klas is ook een belangrijke voorwaarde om tot goed leren te komen. LEES MINDER
Rust
Orde
Respect
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Riemsloot voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Riemsloot brengt de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen in kaart met het programma Kindbegrip en een sociale veiligheidsvragenlijst voor leerlingen van groep 6 tot en met 8. Incidenten worden geregistreerd. De school volgt wekelijks lessen Vreedzaam in elke groep. In groep 8 wordt gekeken naar de prestaties op het gebied van burgerschap, waarna er eventueel extra aandacht kan komen voor bepaalde onderdelen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Riemsloot om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Riemsloot gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.