Basisschool Sterrenschool De Vliegenier in Apeldoorn

Het team van Sterrenschool De Vliegenier in Apeldoorn

Current section: team
Laan van de Charleston 75
7323 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van Sterrenschool De Vliegenier is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Sterrenschool De Vliegenier. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Sterrenschool De Vliegenier bij jullie?

Ontdek hoe goed Sterrenschool De Vliegenier bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Sterrenschool De Vliegenier zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Sterrenschool De Vliegenier. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Sterrenschool De Vliegenier werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (62.5%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Sterrenschool De Vliegenier gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Leerkrachtvervanging op Sterrenschool De Vliegenier

Op Sterrenschool De Vliegenier garanderen we de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs. Bij gepland verlof van onze vaste leerkrachten zetten we primair in op vervanging door ons eigen getalenteerde team. Ook bij onverwachte ziekmeldingen streven we ernaar om direct vervanging te regelen met eigen personeel. Indien onze interne middelen ontoereikend zijn, maken we gebruik van een gespecialiseerde vervangingspool. Deze pool bestaat uit ervaren leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn voor kortdurende opdrachten, waardoor uw kind altijd les krijgt van een bekwame professional. Elke leerkracht die een groep overneemt, heeft toegang tot een uitgebreide klassenmap. Hierin vindt men alle essentiële informatie, lesmaterialen en didactische werkwijzen om de lessen naadloos voort te zetten. Dit zorgt voor een stabiele leeromgeving, ongeacht tijdelijke afwezigheid. Ondanks onze inspanningen kan er door de huidige krapte op de onderwijsmarkt in uitzonderlijke gevallen toch een situatie ontstaan waarin tijdelijke vervanging niet direct beschikbaar is. In zulke zeldzame gevallen informeren we u proactief en zoeken we naar passende oplossingen voor het onderwijs van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Structuur: Onze school kenmerkt zich door een heldere en efficiënte organisatiestructuur, waarin duidelijke taakverdelingen en gestroomlijnde communicatie de basis vormen voor een soepel verloop van het onderwijsproces. De schoolleiding, de leerkrachten en ondersteunende diensten werken nauw samen om een stabiele en veilige leeromgeving te bieden. Deze structuur zorgt ervoor dat alle processen en verantwoordelijkheden helder zijn, waardoor zowel leerlingen als ouders altijd weten waar zij terecht kunnen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op Sterrenschool De Vliegenier: Een Diepgaande Blik

7

Taal en Rekenen: Expertisecentrum voor Leerontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor lees- en spellingproblemen
Intern Begeleider voor brede leerlingondersteuning
Orthopedagoog voor gedrags- en leeruitdagingen
Rekenspecialist voor rekenvaardigheden
Hoogbegaafdheidsspecialist voor extra uitdaging
Taalspecialist voor taalontwikkeling
Logopedist voor spraak- en taalproblemen

Toelichting van de school:

Bij Sterrenschool De Vliegenier geloven we in krachtige samenwerking en nauwe afstemming tussen onze gespecialiseerde teamleden, leerkrachten, coördinatie en ouders. Ons primaire doel is om leerlingen zoveel mogelijk binnen de klas te ondersteunen, tenzij extra begeleiding buiten de groep aantoonbaar beter aansluit bij de individuele leerbehoeften. We hanteren een transparante aanpak en betrekken ouders actief bij het ondersteuningsproces. Door gezamenlijke doelstellingen te formuleren en de voortgang te delen, zorgen we voor een gezamenlijke visie op de ontwikkeling van elk kind. De leerkrachten bieden een passend onderwijsaanbod, ondersteund door onze interne leerkrachtondersteuner, om aan uiteenlopende leerbehoeften te voldoen. Recente audits bevestigen de hoge kwaliteit van onze vakmensen. Onze school beschikt over hoogopgeleide specialisten op het gebied van hoogbegaafdheid, rekenen en taal. Onze gediplomeerde reken- en taalspecialisten bieden waardevolle ondersteuning aan de groepsleerkrachten, met specifieke vrijroosterdagen om deze expertise te borgen. De kwaliteitscoördinator waarborgt de continue ontwikkeling van ons kwaliteitssysteem, essentieel voor excellent onderwijs. Op donderdagochtend biedt onze hoogbegaafdheidsspecialist verrijkend onderwijs aan leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Bovendien maken we gebruik van de expertise van onze stichting Leerplein055 en het Samenwerkingsverband (SWV) Apeldoorn voor aanvullende ondersteuning, met name voor leerlingen die een individuele leerlijn volgen en specifieke middelen van het SWV nodig hebben.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn in de Klas

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De leerkracht is de eerste aanspreekpunt voor het sociaal-emotioneel welzijn van leerlingen. Bij signalen van uitdagingen gaat de leerkracht in gesprek met het kind en de ouders, waarbij de kwaliteitscoördinator ondersteuning kan bieden. Indien nodig, kan de school professionele ondersteuning inschakelen via de gedragsspecialisten van Samenwerkingsverband Apeldoorn.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Leerkrachten signaleren gedrag, werkhouding en taakaanpak. Bij uitdagingen wordt het kind en de ouders betrokken, met mogelijke ondersteuning van de kwaliteitscoördinator. Voor specifieke begeleiding kan de school een beroep doen op de gedragsspecialisten van het SWV Apeldoorn.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fysieke Ondersteuning op School

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor behandeling tijdens schooltijd

Toelichting van de school:

Een toegewijde fysiotherapeut houdt praktijk op onze school. Hierdoor kunnen leerlingen onder schooltijd behandeld worden, wat resulteert in minimale onderbreking van hun leerproces.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Inclusiviteit en Zorg

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Sterrenschool De Vliegenier omarmt diversiteit en streeft naar inclusief onderwijs voor alle leerlingen. We onderzoeken proactief oplossingen voor eventuele belemmeringen, met focus op wat mogelijk is. Onze school beschikt over een invalidentoilet, gespreksruimtes, speciale ondersteuningsruimtes en een speellokaal. Het personeel van Leerplein055 verricht geen medische handelingen of medicijnverstrekking. Ouders blijven verantwoordelijk voor de medische zorg. Ons protocol 'Medisch Handelen en Medicijnverstrekking' beschrijft hoe we omgaan met ziekte, medicijngebruik en (voorbehouden) medische handelingen. Dit protocol is opvraagbaar via de school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Sterrenschool De Vliegenier

Ontdek Ons Uitgebreide Ondersteuningsaanbod in Apeldoorn

Sterrenschool De Vliegenier in Apeldoorn biedt uitgebreide ondersteuning aan al haar leerlingen, om zo een optimale ontwikkeling te garanderen. Wij werken nauw samen met externe partners om ervoor te zorgen dat elke leerling de juiste hulp en begeleiding krijgt. Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Apeldoorn: Uw Gids voor Opvoeden en Opvoeden. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in Apeldoorn is er om u te ondersteunen bij alle vragen rondom opvoeden en opgroeien. Met vier toegankelijke locaties in Apeldoorn biedt het CJG deskundige hulp voor gezondheid, ontwikkeling en welzijn van uw kind. U kunt er terecht voor vrijblijvend advies, telefonische ondersteuning of persoonlijke gesprekken met professionals die hulp op maat bieden of u doorverwijzen naar de juiste instanties. Volg de Gezondheid en Ontwikkeling van uw Kind. Het CJG monitort de groei en ontwikkeling van uw kind nauwgezet, vanaf de vroege kinderjaren tot in de puberteit. Tijdens de basisschoolperiode nodigt de jeugdverpleegkundige uw kind uit voor controleafspraken. Deze afspraken, die plaatsvinden rond vijf- en elfjarige leeftijd, omvatten metingen, wegingen en gesprekken over de ontwikkeling en gezondheid. Ook worden er oog- en gehoortesten uitgevoerd. U ontvangt vooraf digitale vragenlijsten via Mijn Kinddossier om de voorbereiding te vergemakkelijken. Deze consultaties bieden een uitstekende gelegenheid om uw vragen te stellen en eventuele zorgen te bespreken, waarbij indien nodig vervolggesprekken met specialisten zoals logopedisten worden ingepland. Gezondheidsvaccinaties op Maat. Uw kind ontvangt vaccinaties volgens het Rijksvaccinatieprogramma. Rond vijf jaar wordt de DKT-vaccinatie aangeboden, en op tienjarige leeftijd de HPV-vaccinatie, bestaande uit twee prikken. Het CJG voert deze vaccinaties uit. Meer informatie over het vaccinatieschema is beschikbaar op de website van het RIVM. Deskundig Advies van het Kernteam. Bij zorgen over de ontwikkeling van uw kind, of wanneer een leerkracht zich zorgen maakt, kan advies worden ingewonnen bij het Kernteam via de K/C’er van school. Dit multidisciplinaire team, inclusief jeugdverpleegkundigen, biedt ondersteuning door samen met u en uw kind te kijken naar diverse aspecten van ontwikkeling en welzijn, en stelt vervolgens gezamenlijk een passend ondersteuningsplan op. Neem Contact op met het CJG. Voor vragen of afspraken kunt u contact opnemen met het CJG Apeldoorn:  info@cjgapeldoorn.nl,  (055) 357 88 75 (bereikbaar op werkdagen van 8.30-17.00 uur), www.cjgapeldoorn.nl of www.facebook.com/CJGapeldoorn. Exclusieve Ondersteuning voor (Hoog)begaafde Leerlingen: Groep 9. Sterrenschool De Vliegenier zet zich in voor passend onderwijs, waarbij elke leerling onderwijs krijgt dat aansluit bij zijn of haar unieke capaciteiten en leerbehoeften. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we speciale programma's. Onze leerkrachten stimuleren (vermoedelijk) meer- en hoogbegaafde kinderen door gerichte instructie, compacting van lesstof en uitdagende verrijkingsopdrachten die passen bij hun tempo en denkniveau. Wij bevorderen sociale interactie met ontwikkelingsgelijken om een gevoel van herkenning en stimulering te creëren. Dit helpt leerlingen zich begrepen te voelen en optimaal te presteren, zowel cognitief als sociaal. Door samenwerking met peers, die vergelijkbare kenmerken delen zoals een sterk rechtvaardigheidsgevoel en hoge ambities, ontstaat een veilige en motiverende leeromgeving waarin talenten optimaal benut kunnen worden. Bovenschoolse Plusklas Groep 9: Uitdaging voor Hoogbegaafde Leerlingen. Leerlingen die behoefte hebben aan meer uitdaging dan het reguliere lesprogramma biedt, kunnen via de Kwaliteitscoördinator (KC’er) van school worden aangemeld voor onze bovenschoolse plusklas: Groep 9. Deze groep is speciaal ontworpen voor (vermoedelijk) hoogbegaafde leerlingen vanaf groep 5, die tot halverwege groep 8 deelnemen. Groep 9: Een Leeromgeving voor Ontwikkelingsgelijken. In Groep 9 werken leerlingen in een peergroup, bestaande uit ontwikkelingsgelijken. Deze omgeving bevordert herkenning, wederzijds begrip en stimulering. Leerlingen met een hoge intelligentie en vergelijkbare ‘zijnskenmerken’ – zoals een sterk rechtvaardigheidsgevoel, kritische houding en hoge gevoeligheid – vinden hier een plek waar ze elkaar op cognitief en sociaal vlak kunnen uitdagen. Dit creëert een veilige en stimulerende leeromgeving waarin ze kunnen groeien. We houden rekening met kenmerken zoals de behoefte aan autonomie en een ontwikkelingsvoorsprong in denken, en stemmen het aanbod af op hun hoge abstractieniveau en asynchrone ontwikkeling. Flexibele Groepsindeling en Organisatie. Groep 9 kent vier vaste groepen: de Dinsdag-, Woensdag-, Donderdag- en Vrijdaggroep. Elke groep bestaat uit 12 tot 16 leerlingen en komt één ochtend per week bijeen in het speciaal ingerichte Groep 9-lokaal op IKC Vindingrijk (Ravelijn 55, Apeldoorn). De indeling van de groepen wordt zorgvuldig overwogen, met aandacht voor leeftijd, leerjaar, thuisschool, deelnameperiode en bestaande vriendschappen. Projectonderwijs en Psycho-educatie voor Diepgaande Ontwikkeling. Het curriculum van Groep 9 is gericht op projectonderwijs, met drie tot vijf grote projecten per jaar die aansluiten bij de interesses van de leerlingen en aanzetten tot verdieping. De projecten variëren en zijn gebaseerd op onderzoekend leren, ontwerpend leren, verhalen vertellen en kennisprojecten. Deze aanpak stimuleert nieuwsgierigheid, creativiteit en een brede wereldvisie. Leerlingen krijgen de vrijheid om eigen vragen te stellen en mede vorm te geven aan hun leerproces, wat hun autonomie en intrinsieke motivatie versterkt. Thema's variëren van 'Uitvindingen' en 'Kunst' tot 'Kunstmatige Intelligentie' en 'Duurzaamheid'. Binnen deze projecten wordt zowel individueel als in teamverband gewerkt, met focus op vaardigheden als zelfstandig werken, plannen, samenwerken en reflecteren. Leerlingen worden aangemoedigd tot kritisch en abstract denken. Daarnaast biedt Groep 9 psycho-educatie, waarbij leerlingen leren zichzelf en hun gedrag beter te begrijpen. Onderwerpen zoals emotiebeheersing, sociale relaties en de werking van het brein komen aan bod, wat bijdraagt aan een gezonde persoonlijke ontwikkeling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor excellent onderwijs?

Op Sterrenschool De Vliegenier streven we naar onderwijs van topkwaliteit, met uitmuntende resultaten in lezen, rekenen en taalvaardigheid. Onze leerkrachten zetten gestructureerde en helder opgebouwde lessen in. Elk lesdoel wordt aan het begin van de les duidelijk benoemd en toegelicht, inclusief het belang ervan voor de leerling. De instructie is interactief en gericht op het behalen van het lesdoel, gevolgd door gezamenlijke reflectie. Leerlingen die de stof snel beheersen, krijgen de ruimte om eerder aan zelfstandige verwerking te beginnen, met gerichte controle van begrip door de leerkracht. We focussen op differentiatie in instructietijd en gebruiken tools zoals wisbordjes om de voortgang van elke leerling te monitoren en waar nodig extra ondersteuning te bieden.

Hoe integreren we Wereldoriëntatie met effectief begrijpend lezen?

Vanaf schooljaar 2025-2026 verdiepen we de samenhang tussen ons Wereldoriëntatie (WO) onderwijs en leesvaardigheid. We selecteren rijke teksten die aansluiten bij de actuele WO-thema's, zoals aardrijkskunde, geschiedenis en natuur & techniek. Deze teksten stimuleren verdiepend lezen en bevorderen gesprekken over de inhoud. Omgekeerd zorgen we ervoor dat WO-lessen verrijkende teksten bevatten die leerlingen uitnodigen tot actief lezen en kritisch nadenken. Het doel is om een continuüm te creëren waarin lezen en kennisverwerving elkaar versterken.

Hoe monitoren en borgen we de voortgang van onze schoolbrede doelen?

De voortgang op de gestelde doelen uit ons schooljaarplan wordt periodiek geëvalueerd tijdens teamvergaderingen en in overleg met onze beleidsmedewerker. De schoolleiding rapporteert minimaal één keer per jaar aan de Medezeggenschapsraad over de realisatie van de schoolplanambities. Dit continue evaluatiemoment zorgt ervoor dat ons onderwijs altijd aansluit bij de hoogste kwaliteitsstandaarden en de ontwikkelingsbehoeften van onze leerlingen.

Speciaal Programma voor Jonge Kinderen bij Sterrenschool De Vliegenier

Toelichting van de school

Sterrenschool De Vliegenier stimuleert een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool met gezamenlijke speelmomenten. Onze kleutergroepen werken nauw samen met de kinderopvangpartners van Doomijn, waardoor een vertrouwde en stimulerende omgeving ontstaat voor de allerkleinsten. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van uw kind te bevorderen door middel van spel en gezamenlijke activiteiten, in een veilige en educatieve omgeving.

Veelgestelde vragen

Biedt Sterrenschool De Vliegenier Extra Ondersteuning voor Jonge Kinderen?

Jazeker, Sterrenschool De Vliegenier heeft een rijk aanbod speciaal samengesteld voor de ontwikkeling van jonge kinderen. We focussen op een speelse kennismaking met de schoolse omgeving, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind prikkelen. Dit programma legt een solide basis voor een succesvolle schoolcarrière, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

Jazeker, Sterrenschool De Vliegenier heeft een rijk aanbod speciaal samengesteld voor de ontwikkeling van jonge kinderen. We focussen op een speelse kennismaking met de schoolse omgeving, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van uw kind prikkelen. Dit programma legt een solide basis voor een succesvolle schoolcarrière, met aandacht voor sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

Ontdek het speciale aanbod voor jonge kinderen op Sterrenschool De Vliegenier.

Met Welke Partners Werkt Sterrenschool De Vliegenier Samen voor het Jonge Kind?

Sterrenschool De Vliegenier werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Kinderopvang Doomijn - De Toermalijn, die zich inzet voor hoogwaardige kinderopvang en een harmonieuze doorstroom naar het onderwijs. Via deze samenwerking organiseren we gezamenlijke activiteiten die de ontwikkeling van jonge kinderen ten goede komen en zorgen voor een soepele overgang naar onze basisschool.

Sterrenschool De Vliegenier werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Onze belangrijkste samenwerkingspartner is Kinderopvang Doomijn - De Toermalijn, die zich inzet voor hoogwaardige kinderopvang en een harmonieuze doorstroom naar het onderwijs. Via deze samenwerking organiseren we gezamenlijke activiteiten die de ontwikkeling van jonge kinderen ten goede komen en zorgen voor een soepele overgang naar onze basisschool.

Team | Sterrenschool De Vliegenier in Apeldoorn | [2025] Schoolregister