
Schoolweging
De schoolweging van Sebastiaan is 35,47 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 94.8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk vergelijkingsgemiddelde van 93%. Met name de taalvaardigheidsscores (niet expliciet vermeld) dragen hieraan bij, gezien de focus op ontwikkelingsgericht leren in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 37.9% ligt boven de signaleringswaarde (34.3%) maar onder het vergelijkingsgemiddelde van 47.6%. Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie, zoals blijkt uit de schoolweging van 35.47. De school zet sterk in op rekenvaardigheden waar 94.8% van de leerlingen het fundamenteel niveau behaalt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op gemengde leerwegen: 20% vmbo-k/-(g)t en 20% vmbo-b/k. Het aandeel havo/vwo-advies (13.3%) ligt iets onder regionale vergelijkingsscholen (16.1%). Opvallend is het ontbreken van categoriale vwo-adviezen in recente jaren, wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de leerlingen, naast de reguliere toetsen van de methode, met het leerlingvolgsysteem van Cito. 2 maal per jaar worden er meerdere toetsen afgenomen om de voortgang te meten. Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen. Daarvoor worden toetsen gebruikt. Deze toetsen zijn zelfgemaakt, horen bij een methode of zijn methodeonafhankelijk. Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. Van elke toets is bekend hoe de leerlingen moeten scoren. Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de intern begeleiders en met elkaar. Daarnaast werken alle scholen binnen onze stichting aan het opbrengstgericht werken. Concreet betekent dit, dat wij regelmatig de opbrengsten van ons onderwijs bespreken en ons handelen vervolgens afstemmen met als doel de kwaliteit van het onderwijs in brede zin te verbeteren. Bij kleuters gebruiken wij het observatie-instrument van KIJK. Hier horen geen toetsen bij. KIJK helpt de leerkracht met observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van de kleuters. Rapport Alle leerlingen krijgen twee keer per jaar een overzicht van hun vorderingen. Het rapport geeft u informatie over de inzet, de werkhouding en de schoolresultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 45.8% van de leerlingen boven hun advies presteert, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25.3%). Slechts 4.2% zit onder advies, tegenover 11.8% nationaal. Dit onderschrijft de zorgvuldige advisering en effectieve buddy-systemen zoals beschreven in het doorstroomproject PO/VO.
Sociale ontwikkeling
De Seb@stiaan is een open katholieke basisschool in het multifunctionele gebouw dok Zuid. De school heeft een enthousiast en betrokken team dat met veel plezier werkt. In ons onderwijs besteden wij veel aandacht aan het welzijn van uw kind. We vinden het belangrijk om de zelfstandigheid en het zelfvertrouwen te stimuleren bij uw kind. Dat doen wij door kinderen verantwoordelijkheid te geven binnen duidelijke grenzen. Hierbij vinden wij het creëren van een veilige leeromgeving erg belangrijk. LEES MINDER
Rust
Structuur
Duidelijkheid
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Sebastiaan voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Sebastiaan creëert een sociaal-veilige leeromgeving door middel van Kanjertraining, observaties van het welbevinden van leerlingen, het leerlingvolgsysteem, enquêtes en oudergesprekken. De groepsleerkracht, de directeur en de intern begeleider zijn aanspreekpunten bij pesten of vermoedens daarvan. De school maakt deel uit van het netwerk ‘Gedrag’ van de Veluwse Onderwijsgroep.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sebastiaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Sebastiaan gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Sebastiaan?
Rooms Katholieke Basisschool Sebastiaan gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.