
Schoolweging
De schoolweging van Koningin Wilhelmina Apeldoorn is 27,29 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert de school uitstekend – ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 96.4%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Inspectieresultaten tonen dat 62.6% van de leerlingen het streefniveau behaalt, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Dit overtreft zowel het landelijk (61.1%) als regionaal gemiddelde, wat aansluit bij de sterke focus op academische doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 50% tegenover 18.6% bij vergelijkbare scholen. Slechts 3.85% van de leerlingen krijgt een vmbo-k advies (regio: 9.17%). De combinatie havo/vwo-advies (11.5%) benadrukt de academische ambitie, passend bij de hoge referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Koningin Wilhelmina Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van observaties, gesprekken met kinderen, gesprekken met ouders, methodetoetsen en uitslagen van het IEP Leerling-Volg-Systeem (LVS) houden wij de ontwikkeling van kinderen bij. We werken per schooljaar vier keer aan een cyclus van: data verzamelen; data analyseren en interpreteren; voor verschillende vakgebieden groepsplannen maken; deze plannen uitvoeren. Zo werken wij handelings- en opbrengstgericht. Tijdens twee van de vier cyclussen staat de cognitieve ontwikkeling van kinderen centraal en tijdens de andere twee cyclussen is de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen het speerpunt. In het doorlopen van iedere cyclus spelen de leerkracht en de internbegeleiders een belangrijke rol.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies: 7.1% tegenover 11.8% landelijk. Maar liefst 75% blijft exact op adviesniveau, wat duidt op accurate plaatsing. De 17.9% die boven advies presteert, reflecteert de kwaliteit van doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Zelfvertrouwen We willen de kinderen zelfvertrouwen bijbrengen door vertrouwen uit te spreken in hun vermogens om te leren. Daarbij accepterend (en aan de kinderen duidelijk makend) dat het ene kind langer over dat leren mag doen dan het andere. Zelfvertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor een goede werkhouding. We reiken de kinderen ‘tools’ aan en helpen hen om het zoveel mogelijk zelf te doen. Veiligheid Een vriendelijk en veilig klimaat werkt mee aan een gevoel van je ‘thuisvoelen’. Daarvoor zijn duidelijke afspraken en regels nodig. Rust en een zekere orde en regelmaat zijn volgens ons noodzakelijke ‘ingrediënten’ om de veiligheid te waarborgen. Omgang met elkaar Fatsoenlijk met elkaar omgaan moet je leren. We zetten hier stevig op in. We hebben respect voor elkaar, we luisteren naar elkaar en sluiten elkaar niet buiten. De Kanjertraining speelt ook een belangrijke rol bij dit onderwerp. Kanjertraining De Kanjertraining heeft als visie: als een mens sterk staat in zijn eigenheid, zichzelf durft te zijn en een sterke eigen identiteit heeft, dan is de mens in staat om te gaan met zichzelf en de medemens. Dit levert een positieve bijdrage aan de maatschappij en in het bijzonder het samen leven in deze maatschappij. Door het jaar heen behandelen we negen thema’s met als uiteindelijk doel dat de kinderen zoveel mogelijk als volgt over zichzelf denken: Hier ben ik, het is goed dat ik er ben. Er zijn mensen die van mij houden. Niet iedereen vindt mij aardig, dat hoort zo. Ik luister wel naar kritiek. Ik zeg wat ik voel en wat ik denk. Doet iemand vervelend tegen mij? Dan haal ik mijn schouders op. Doet iemand rot, dan doe ik niet mee. Ik gedraag me als een kanjer, want ik ben een kanjer. Dit alles proberen we na te streven met alle respect voor de eigenheid van het kind. Voor het onderwijs zijn de doelen vooral praktisch: Pestproblemen worden opgelost. Kinderen durven zichzelf te zijn. Kinderen voelen zich veilig. Kinderen voelen zich bij elkaar betrokken. Kinderen kunnen gevoelens onder woorden brengen. Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen. De school weet grenzen te stellen. De leerkracht wordt gerespecteerd. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Veiligheid
Omgang met elkaar
Wat is de werkwijze van PCBO Koningin Wilhelmina voor sociale ontwikkeling?
PCBO Koningin Wilhelmina gebruikt een werkwijze waarbij twee keer per jaar vragenlijsten (Kanvas) worden ingevuld om het welbevinden van de leerlingen te monitoren. Leerkrachten en leerlingen uit de groepen 5 tot en met 8 vullen deze lijst in. De data wordt gebruikt voor een analyse en evaluatie van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en het schoolklimaat. Eventuele problemen worden gesignaleerd en aangepakt. De school gebruikt een pestprotocol (sociaal veiligheidsplan) om pesten en agressief gedrag aan te pakken. Wanneer een kind meer hulp nodig heeft, kan de leerkracht dit bespreken met de interne begeleiders, die handelingstips geven of adviseren om externe hulp te zoeken.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO Koningin Wilhelmina om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBO Koningin Wilhelmina gebruikt Kanvas en leerlijnen in ParnasSys voor de groepen 1 en 2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBO Koningin Wilhelmina?
PCBO Koningin Wilhelmina maakt gebruik van Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.