PCBO De Wegwijzer
Eburonenstraat 48
7312 JR Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
35.14
Spreiding
5.99

De schoolweging van De Wegwijzer Apeldoorn is 35,14 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school behaalt 91,94% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch ligt dit iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (92,97%), wat mogelijk verklaarbaar is door de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 47,85% score voor het streefniveau overtreft de school haar eigen signaleringswaarde van 34,3%. Dit wijst op effectief maatwerk voor cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexe populatie. De school scoort hierbij nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (47,56%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

PCBO De Wegwijzer geeft opvallend vaak vmbo-k advies (27,27% vs. 9,17% regio). Praktijkonderwijsadviezen komen met 9,09% significant vaker voor dan bij vergelijkbare scholen (1,01%). Toch wijst 18,18% vwo-advies op aandacht voor talentontwikkeling. Deze tweeslag past bij de brede spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Wegwijzer ApeldoornGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor de tussenresultaten en de eindtoets maken wij vanaf 2023-2024 gebruik van het leerlingvolgsysteem genaamd IEP. Twee keer per jaar maken de leerlingen de toetsen op het gebied van lezen, rekenen en spelling. De uitslag van deze toetsen wordt door de leerkrachten goed geanalyseerd, zodat het mogelijk is beslissingen te nemen voor het vervolg. De school maakt ook gebruik van methodegebonden toetsen, bijvoorbeeld de maandtoetsen die bij de rekenmethode horen. Ook deze uitslagen worden goed geanalyseerd, zodat leerkrachten goed kunnen zien of bepaalde leerstof nog moet worden herhaald. Naast de product-doelen (cijfer voor een toets, verwerking van een werkstuk, e.d.) gaan wij ons binnen PCBO de Wegwijzer ook meer richten op procesdoelen (executieve functies, creativiteit, e.d.). Daarin bewegen we ook mee met de ontwikkelen die landelijk door de SLO doelstellingen is ingezet waar bij de doelstellingen worden aangepast op aanbods- en kennisdoelen. zie TULE inhouden & activiteiten - SLO

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

70% van de leerlingen presteert boven advies - ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,27%. Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Dit succes reflecteert het beschreven PO-VO begeleidingsprogramma en nauwgezette monitoringssysteem.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk een sfeer te creëren waarbinnen kinderen zich veilig voelen, geaccepteerd door medeleerling en leerkracht; Dit is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Uitgangspunt is dat kinderen met plezier naar school gaan en een gevoel van eigenwaarde kunnen ontwikkelen. Leerkrachten ondersteunen het zelfvertrouwen van kinderen, zijn alert op het geven van positieve reacties. Fouten maken mag en kinderen krijgen de kans om die te corrigeren. We hebben aandacht voor rust, orde en regelmaat, zodat kinderen in een duidelijke omgeving tot ontwikkeling kunnen komen. Als leerkrachten hebben we positieve verwachtingen van kinderen; deze spreken we uit. LEES MINDER

positief gedrag

veiligheid

samen spelen, samen leren

Wat is de werkwijze van PCBO De Wegwijzer voor sociale ontwikkeling?

PCBO De Wegwijzer werkt met de Kanjermethodiek voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze methode helpt kinderen positief en negatief gedrag te herkennen en geeft inzicht in gedrag. De school heeft dezelfde werkwijze zodat leerlingen herkenbaar voorbeeldgedrag krijgen. De Kanjerregels staan in elke groep. In elke groep wordt aandacht aan het pedagogisch klimaat besteed. Het team is geschoold in de Kanjermethodiek.

Welke registratievorm(en) gebruikt PCBO De Wegwijzer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBO De Wegwijzer gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBO De Wegwijzer?

PCBO De Wegwijzer gebruikt Kanjertrainingen en ME+U KIDS groep 7-8 voor sociaal-emotioneel leren.