
Schoolweging
De schoolweging van Ichthus Apeldoorn is 33,93 , met een spreiding van 6,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.49% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm van 85% ruimschoots. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de kernvaardigheden voor taal en rekenen beheersen, ondanks de diversiteit in achtergronden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 51.46% ruimschoots gehaald (+12.76% boven de signaleringswaarde van 38.7%). Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral gezien de complexe populatie (schoolweging 33.93).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 30.77% havo/vwo en 15.38% vwo advies (boven regionale gemiddelden van 10.93% en 18.61%), maar ook 7.69% vmbo-b tegenover 5.52% bij vergelijkbare scholen. Deze brede spreiding past bij de combinatie van een Dalton-aanpak (zelfstandig leren) en de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Ichthus Apeldoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenopbrengsten meten wij met IEP voor de vakken: technisch lezen, begrijpend lezen, begrijpend luisteren (groep 3), spelling, spelling werkwoorden (vanaf groep 7) en reken & wiskunde. Op onze school zorgen we voor een correct verloop van de toetsing en afsluiting. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het IEP-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in het LVS ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de IEP-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden op de rapportenavonden geïnformeerd over de toets resultaten. In leerjaar 7 wordt naast de IEP ook de ADIT afgenomen. Het resultaat van de ADIT wordt (naast de methode gebonden toetsen, IEP-toetsen en observaties) meegenomen in een voorlopig advies, het preadvies. In leerjaar 8 doen alle leerlingen mee aan de doorstroomtoets (IEP). Ouders krijgen in dat jaar ook een VO-advies voor hun kind. Wij geven een hoger definitief schooladvies wanneer de uitslag van de doorstroomtoets een hoger schooladvies geeft dan het voorlopig advies. Op schoolniveau analyseren de intern begeleider en de directeur de resultaten aan de hand van een trendanalyse. Deze analyse presenteren zij aan het team. Op groepsniveau analyseren de leerkrachten, met ondersteuning van de intern begeleider, de resultaten. Zij verwerken deze in een groepsoverzicht en een groepsplan met streefdoelen. Aan het einde van het schooljaar doet de leerkracht dit voor de collega van het volgende leerjaar. In de maandgesprekken monitort de intern begeleider met de leerkrachten de voortgang. Door het werken met 3 niveaus krijgen de leerlingen instructies op maat om de doelen te behalen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26.09% van de leerlingen presteert boven hun advies (iets boven landelijk gemiddelde van 25.27%), wat aansluit bij het intensieve traject voor talentontwikkeling. Echter, ook 26.09% zit onder advies (significant hoger dan 11.81% landelijk), mogelijk door de gevarieerde uitgangsposities. De school zet hierop in met nazorg in het VO, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Een positief pedagogisch en schoolklimaat zijn essentieel voor effectief leren. Onze leerlingen, leerkrachten en schoolleiding erkennen het belang van goede onderlinge relaties. Leerkrachten op onze school doen dit door het stellen van duidelijke grenzen, open communicatie en het betrekken leerlingen bij hun eigen ontwikkeling. Hierdoor ontstaat wederkerigheid, wat leerlingen motiveert om te leren en zelfreflectie bevorderd. Nabijheid en betrokkenheid zorgen er daarnaast voor dat onze leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. We bieden duidelijke regels en structuur, waardoor een een rustige leeromgeving opvalt binnen onze school. Leerlingen en leerkrachten ervaren positieve effecten van deze regels op het gedrag en creëren zo een omgeving die bevorderlijk is voor leren. Voor ons vormen onderstaande punten onze kern en ambities: - Er heerst een goed pedagogisch klimaat als leerlingen (en medewerkers en ouders) zich gezien voelen en serieus genomen. Onze leerlingen, medewerkers en ouders voelen zich welkom op school. Er is aandacht en een luisterend oor voor iedere leerling, iedere medewerker en iedere ouder. Het betrekken van ouders bij de school en het samen met ouders bespreken van zorgen leidt daarbij tot een goede relatie tussen school en thuis. - Er heerst een goed pedagogisch klimaat als er een goede (werk)sfeer heerst en leerlingen zich veilig voelen. Leerlingen en medewerkers ervaren dat ze zichzelf mogen en durven zijn. Dat fouten maken mag en dat er respect is voor elkaar. De leerkrachten leren leerlingen normen en waarden (kaders), zoals eerlijkheid, en blijven hier voortdurend het gesprek over voeren. Er ontstaat dan openheid om van alles te bespreken, maar wel binnen de gestelde kaders. Om dit goed te laten functioneren investeren leerkrachten in de groepsdynamiek middels o.a. de Kanjer-training. Een veilig klimaat gaat niet alleen over leerlinggedrag, maar zeker ook over het gedrag van de leerkracht. Het vraagt van hen dat ze zich kwetsbaar en open durven opstellen en fouten kunnen toegeven. Met een open vizier de leerlingen tegemoet treden. Ze geven daarbij het goede voorbeeld. Dat vraagt van leerkrachten ook dat ze ingrijpen als leerlingen elkaar pesten of uitlachen. Een goede leerkracht is fair: hij beloont gewenst gedrag en corrigeert ongewenst gedrag. - Er heerst een goed pedagogisch klimaat door vaste regels en structuur. Dit biedt voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag. Leerlingen weten waar ze op kunnen rekenen. Dit geeft rust voor onze leerlingen én de leerkrachten. Deze voorspelbaarheid zorgt voor minder incidenten, minder gedoe en dus meer onderwijstijd. De voorspelbaarheid is groter doordat in de hele school dezelfde afspraken gelden en medewerkers op een vergelijkbare manier reageren op gedrag van leerlingen. LEES MINDER
Kanjertraining
Samenwerking
Burgerschapsonderwijs
Wat is de werkwijze van PC Daltonschool Ichthus voor sociale ontwikkeling?
PC Daltonschool Ichthus monitort het welbevinden van de kinderen door observaties tijdens de Kanjertraininglessen. De kinderen en de leerkracht vullen ieder jaar de Kanvas (Kanjertraining) lijst in voor groep 3 t/m 8. In de groepen 1 en 2 worden de sociale opbrengsten gemeten door het invullen van het observatie instrument KIJK. Ook neemt de school één keer in de 4 jaar een kindtevredenheidsonderzoek af (WMK).
Welke registratievorm(en) gebruikt PC Daltonschool Ichthus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PC Daltonschool Ichthus gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Kanvas.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PC Daltonschool Ichthus?
PC Daltonschool Ichthus gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen.