Openbare Basisschool De Bongerd
Muntersdonk 13
7326 BD Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
32.16
Spreiding
6.2

De schoolweging van De Bongerd Apeldoorn is 32,16 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

87,13% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit reflecteert een solide basiskwaliteit, aangezien 95,23% van de vergelijkbare scholen dit niveau haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 42,69% net niet gehaald (signaleringswaarde 43,5%). De prestaties liggen wel 7,7%-punt boven de regionale vergelijking (55,36% vs. 42,69%), wat wijst op groeipotentieel bij gelijkblijvend onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

33,33% van de adviezen valt onder vmbo-k/-(g)t, veruit het hoogste percentage. Het vwo-advies (20%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (18,61%), terwijl havo/vwo (6,67%) juist lager scoort. Daartegenover staat 19,18% aan praktisch gerichte adviezen (vmbo-b en vmbo-b/k), wat het diverse profiel van de school onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Bongerd ApeldoornGemeente AmsterdamNederland
LIB169.52174.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij maken gebruik van de toetsen van Cito \"Leerling in beeld\". De Bongerd werkt met blokplanningen groepsanalyses. Voor elk kind worden de resultaten bekeken van citotoetsen en methodetoetsen. Naar aanleiding van deze toetsen en de observaties in de klas worden de doelen voor elke leerling bepaald. De leerkracht noteert in de groepsanalyse een ambitieus doel voor de vaardigheidsscore van de leerlingen. in de blokplanning noteert de leerkracht voor welk doel een kind bepaald aanbod en instructie nodig heeft. Tijdens de tussenevaluatie en bij de eindevaluatie worden de resultaten geanalyseerd en beschrijft de leerkracht wat heeft bijgedragen aan behaalde resultaten. Wanneer de leerling de doelen niet behaald heeft zal beschreven worden waar dit aan ligt. Hierbij wordt met name gekeken naar het leerkrachthandelen en de (extra) stappen die genomen zijn om tot het resultaat te komen. Vervolgens worden de nieuwe leerdoelen beschreven, waarbij wordt gekeken wat de leerling nodig heeft om tot de doelstelling te komen. De analyse van de voorgaande groepsplannen en didactische groepsoverzichten worden hier in meegenomen

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

44,83% van de leerlingen presteert boven het schooladvies (landelijk: 25,27%). Slechts 10,34% zit onder advies, tegen 11,81% nationaal. De combinatie van nauwgezette monitoring en een ontwikkelingsgerichte aanpak lijkt hier succesvol.

Sociale ontwikkeling

Doelen Leerlingen voelen zich veilig op school (sociaal, psycisch en fysiek) Leerlingen, leerkrachten, management, anti-pestcoördinator, ouders en schoolmedewerkers weten wat ze kunnen doen ter preventie van onveilige situaties en hoe ze kunnen handelen als het toch onveilig wordt. De uitgangspunten School is bedoeld om te leren. Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school. De definitie van sociaal-emotioneel leren is: het ontwikkelingsproces waarmee je fundamentele levensvaardigheden (SEL-competenties) verwerft zodat we onszelf, onze vriendschappen en ons werk effectief en moreel verantwoord kunnen vormgeven. Dat is nogal wat. Maar gelukkig kunnen de kinderen dit op school oefenen en leren. Belangrijk voor nu en later. Ook in het kader van burgerschap, sociale integratie en mediawijsheid. De visie op sociaal emotioneel leren is het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school. LEES MINDER

Respect

Samen

Plezier

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Bongerd voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Bongerd werkt met kernwaarden die samen met het team en de ouders zijn gekozen. De methode Kwink wordt gebruikt om kinderen gedrag aan te leren dat zelfkennis bevordert, inzicht geeft in de impact van gedrag op anderen en een fijne sfeer op school creëert. School is een plek om te leren, ook op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. Het team wil, samen met ouders, kinderen leren hoe je met elkaar een fijne sfeer en een goed klimaat creëert.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Bongerd om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Bongerd gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Bongerd?

Openbare Basisschool De Bongerd gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.