Basisschool OBS De Parkenschool in Apeldoorn

Het team van OBS De Parkenschool in Apeldoorn

Current section: team
Kastanjelaan 9
7316 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van OBS De Parkenschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS De Parkenschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS De Parkenschool bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS De Parkenschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS De Parkenschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.3%)
Man (6.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS De Parkenschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (50%)
45-55 jaar (7.1%)
55-65 jaar (7.1%)
&ge;65 jaar (7.1%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS De Parkenschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS De Parkenschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten bij OBS De Parkenschool: Een Zorgeloze Aanpak

Bij OBS De Parkenschool garanderen we continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Om dit te waarborgen, werken wij samen met PON, een gespecialiseerde organisatie voor personeelsdienstverlening. Al onze vervangingsverzoeken worden efficiënt ingediend bij PON, zodat wij snel de juiste gekwalificeerde vervanger kunnen inzetten voor uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op OBS De Parkenschool: Specialisten voor Elke Uitdaging

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning en Uitdaging

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Maatwerk
Rekenspecialist voor Sterke Rekenvaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Talentontwikkeling
Specialist Jonge Kind voor Vroege Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op OBS De Parkenschool bieden we gerichte aandacht aan de taal- en rekenontwikkeling van uw kind. Ons team van specialisten staat klaar om zowel extra ondersteuning te bieden bij specifieke leerbehoeften als om uitdagende leertrajecten te creëren voor leerlingen die meer aankunnen. De kwaliteitscoördinator, de rekenspecialist en de specialist begaafdheid werken nauw samen met de leerkrachten om de optimale leerstrategie voor elk kind te realiseren. Daarnaast coördineert onze specialist jonge kind het innovatieve Early Years programma voor de kleutergroepen, gebaseerd op breinvriendelijk leren volgens de inzichten van Betsy van der Grift.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Groepsdynamiek

Beschikbare specialisten:

Coördinator Kanjertraining voor Positief Groepsklimaat
Groepsdynamisch Coach voor Sociaal Welbevinden

Toelichting van de school:

Het sociale welbevinden van onze leerlingen staat centraal. Om een positieve en veilige sfeer in elke groep te waarborgen, beschikt OBS De Parkenschool over een speciaal opgeleide groepsdynamisch coach.

2

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Individuele Begeleiding
Orthopedagoog voor Specialistische Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Voor kinderen met specifieke gedragsbehoeften of uitdagingen in hun werkhouding, biedt onze kwaliteitscoördinator samen met de leerkracht ondersteuning op maat. De leerkracht behoudt hierbij altijd de regie, terwijl de kwaliteitscoördinator adviserende en coördinerende taken uitvoert. Indien aanvullende expertise gewenst is, schakelen we de gespecialiseerde kennis van onze orthopedagoog in om de leerling optimaal te begeleiden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke gespecialiseerde rollen aangewezen voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen het ondersteuningsteam.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen omtrent medisch handelen en persoonlijke verzorging verwijzen wij naar de reguliere protocollen en de expertise van de eigen leerkrachten en schoolleiding.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Extra Ondersteuning voor Leerlingen op OBS De Parkenschool

Ontdek onze Aanpak voor Talentontwikkeling

Bij OBS De Parkenschool geloven we in passend onderwijs voor elke leerling. We zorgen ervoor dat het onderwijs aansluit bij de unieke capaciteiten, behoeften en ontwikkeling van uw kind. Soms heeft een leerling extra uitdaging nodig die het reguliere lesprogramma niet altijd kan bieden. Om deze leerlingen optimaal te ondersteunen, bieden wij via onze kwaliteitscoördinator aanmeldingen aan voor onze bovenschoolse plusklas, genaamd 'Groep 9'. Dit initiatief is onderdeel van ons streven naar passend onderwijs, waarbij we de talenten van elk kind centraal stellen. Groep 9 is speciaal ontworpen voor leerlingen vanaf groep 5 die (vermoedelijk) hoogbegaafd zijn. Deze leerlingen blijven doorgaans tot halverwege groep 8 deelnemen aan dit programma. Binnen Groep 9 werken zij samen met ontwikkelingsgelijken, wat zorgt voor herkenning en wederzijds begrip. Deelnemers delen een hoge intelligentie en specifieke 'zijnskenmerken', zoals een sterk rechtvaardigheidsgevoel, hoge verwachtingen van zichzelf en anderen, een kritische houding en een grote gevoeligheid. Deze eigenschappen leiden tot een intense beleving van situaties en interacties, waarbinnen een veilige en stimulerende leeromgeving ontstaat. We besteden veel aandacht aan kenmerken die vaak samengaan met hoogbegaafdheid, zoals de behoefte aan autonomie en een voorsprong in cognitieve ontwikkeling. Ons aanbod is afgestemd op het hoge abstractieniveau en de asynchrone ontwikkeling van deze leerlingen. Dit betekent dat hun cognitieve, sociale, emotionele en fysieke ontwikkeling niet altijd gelijk opgaat. Binnen de groep creëren we een sociaal veilige sfeer waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn, herkenning vinden en hun identiteit verder kunnen ontwikkelen. Groep 9 kent vier vaste groepen: Dinsdag, Woensdag, Donderdag en Vrijdag. Elke groep bestaat uit 12 tot 16 leerlingen en komt wekelijks bijeen in een speciaal ingericht lokaal op IKC Vindingrijk. Bij de indeling houden we rekening met leeftijd, leerjaar, thuisschool, de verwachte deelnameperiode en eventuele bestaande vriendschappen om een optimale groepsdynamiek te waarborgen. Het programma van Groep 9 is gericht op projectonderwijs. Elk schooljaar werken de leerlingen aan drie tot vijf uitdagende projecten die aansluiten bij hun interesses en hen uitnodigen tot verdieping. Deze projecten zijn gebaseerd op vier pijlers: onderzoekend leren, ontwerpend leren, verhalen vertellen en kennisprojecten. Dit stimuleert nieuwsgierigheid, creativiteit en een brede kijk op de wereld. Leerlingen krijgen de ruimte om eigen vragen te stellen, keuzes te maken en mede vorm te geven aan hun leerproces, wat hun autonomie en motivatie versterkt. Voorbeelden van recente projecten zijn: Uitvindingen, Kunst & het Kröller-Müller Museum, Kunstmatige Intelligentie (AI), Ontwerp een reis, Escape Rooms, Duurzaamheid, Werelderfgoed en Biodiversiteit. Zowel individueel als in groepsverband wordt gewerkt aan projecten, met veel aandacht voor vaardigheden als zelfstandig werken, plannen, samenwerken, reflecteren en feedback geven. Leerlingen worden gestimuleerd tot kritisch en abstract denken en kunnen hun talenten benutten in betekenisvolle contexten. Naast projectonderwijs biedt Groep 9 psycho-educatie aan. Dit helpt leerlingen om zichzelf en hun gedrag beter te begrijpen. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere: omgaan met emoties, sociale relaties, de werking van het brein en filosofische vraagstukken over identiteit en zelfbeeld. Dit draagt bij aan een complete ontwikkeling van onze leerlingen. Toekomstig aanbod voor extra ondersteuning We streven ernaar om de ontwikkeling van elk kind centraal te stellen door middel van formatieve evaluaties. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen op OBS De Parkenschool de kans krijgen om te leren en te excelleren. Het 'Assessment for Learning' van IPC zal ons hierbij ondersteunen, met als doel de groei van iedere leerling te bevorderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS De Parkenschool: Een Blauwdruk voor Excellente Educatie

Welke Concrete Doelen Bevat Ons Schoolplan voor 2024-2025?

Bij OBS De Parkenschool streven we naar optimale leerresultaten door een geïntegreerde aanpak, waarbij focus ligt op samenwerking, grondige evaluatie en continue verbetering. Ons toegewijde team van leerkrachten en ondersteunend personeel creëert een veilige en inspirerende leeromgeving die de persoonlijke groei van elke leerling bevordert. Transparante communicatie met ouders en regelmatige evaluatiemomenten verzekeren dat onze ambitieuze onderwijsdoelen praktisch haalbaar zijn en effectief worden gerealiseerd. Voor het schooljaar 2024-2025 richten we ons specifiek op de volgende kerngebieden, zoals uitgewerkt in onze jaarplannen: Doelstelling 1: Het behalen van passende en uitstekende leerresultaten. Doelstelling 2: Het bieden van een gevarieerd en passend aanbod voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Doelstelling 3: De transitie van summatieve naar formatieve toetsing voor een betere leerlingbegeleiding. Doelstelling 4: De implementatie van effectieve EDI-instructietechnieken in alle klassen. Doelstelling 5: Actieve deelname aan Professionele Leergemeenschappen (PLG's) gericht op lezen, taal en IPC, met nadruk op 'assessments for learning'. De voortgang en het succes van deze doelstellingen worden viermaal per jaar geëvalueerd. De specifieke succescriteria en gedetailleerde planningen zijn vastgelegd in ons schooljaarplan.

Hoe Garandeert OBS De Parkenschool de Beoogde Onderwijsdoelen?

OBS De Parkenschool zet zich onophoudelijk in voor de verbetering van de onderwijskwaliteit. We monitoren de voortgang van onze leerlingen nauwkeurig en passen ons onderwijs continu aan om elke leerling de best mogelijke ontwikkelingskansen te bieden. Door middel van een combinatie van toetsresultaten, gerichte observaties en grondige evaluaties identificeren we proactief gebieden die om verbetering vragen. Op basis van deze analyses implementeren we doelgerichte strategieën om de kwaliteit van ons onderwijs te versterken. Dit systematische proces van kwaliteitszorg waarborgt dat ons onderwijsaanbod relevant blijft en optimaal aansluit bij de individuele onderwijsbehoeften van de leerlingen en de overkoepelende ambities van onze schoolgemeenschap.

Ontdek Ons Stimulerende Programma voor Jonge Kinderen in Apeldoorn

Toelichting van de school

Bij OBS De Parkenschool in Apeldoorn geloven we sterk in de cruciale rol van de vroege kinderjaren voor een succesvolle toekomst. Een goede start legt de basis voor levenslang leren en welzijn, en wij zetten ons volledig in om elk kind deze kans te bieden. Onze focus ligt op het verrijken van spel en de ontwikkeling van fundamentele vaardigheden. Door spelenderwijs te leren, stimuleren we de sociale interactie, cognitieve groei en de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen. Deze basisvaardigheden zijn essentieel voor hun verdere schoolloopbaan en hun vermogen om zich te ontwikkelen. Wij investeren in deze belangrijke leeftijdsfase door te werken aan de kerncompetenties die nodig zijn voor exploratie, leergierigheid en sociaal functioneren. Dit omvat ook de eerste stappen in geletterdheid en gecijferdheid, waardoor kinderen een solide fundament krijgen. Om een naadloze overgang te garanderen, onderhouden we nauwe banden met lokale voorschoolse voorzieningen, zoals peuterspeelzalen en kinderopvang. Deze samenwerking, inclusief warme overdrachten, stelt ons in staat om de individuele behoeften van elk kind te begrijpen en ons onderwijs hierop af te stemmen. Binnen onze school faciliteert Doomijn de voorschoolse, peuter- en naschoolse opvang. Tevens werken we succesvol samen met MAM's Kinderopvang aan de Canadalaan en BLOS Kinderopvang, om een doorlopende en kwalitatieve opvang en educatie te waarborgen.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS De Parkenschool aanvullende programma's voor peuters en kleuters?

Ja, OBS De Parkenschool biedt diverse extra programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn ontworpen om spelenderwijs te leren en belangrijke basisvaardigheden te ontwikkelen, wat essentieel is voor hun verdere groei en succes op school.

Ja, OBS De Parkenschool biedt diverse extra programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Deze initiatieven zijn ontworpen om spelenderwijs te leren en belangrijke basisvaardigheden te ontwikkelen, wat essentieel is voor hun verdere groei en succes op school.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang in Apeldoorn

Met welke partners werkt OBS De Parkenschool samen voor het jonge kind?

OBS De Parkenschool werkt nauw samen met gerenommeerde organisaties om een optimale educatieve ervaring te bieden. Een van onze belangrijkste partners is Doomijn, die zorgt voor hoogwaardige voorschoolse opvang en peuteropvang, zodat kinderen een sterke start maken in hun educatieve reis.

OBS De Parkenschool werkt nauw samen met gerenommeerde organisaties om een optimale educatieve ervaring te bieden. Een van onze belangrijkste partners is Doomijn, die zorgt voor hoogwaardige voorschoolse opvang en peuteropvang, zodat kinderen een sterke start maken in hun educatieve reis.

Team | OBS De Parkenschool in Apeldoorn | [2025] Schoolregister