IKC De Gong in Apeldoorn

Het team van IKC De Gong in Apeldoorn

Current section: team
Koperslagersdonk 4
7326 Apeldoorn

Zie hier hoe het team van IKC De Gong is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Gong. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Gong bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Gong bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Gong zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 78.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (78.6%)
Man (21.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Gong. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (60%)
35-45 jaar (13.3%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (6.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Gong werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Gong gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op IKC De Gong: Onze Aanpak

IKC De Gong zorgt voor een gestructureerde aanpak bij het regelen van leerkrachtvervanging. Bij onverwachte uitval van een leerkracht zetten we primair onze interne vervangingspool van PCBO in. Hoewel het lerarentekort een landelijke uitdaging is, doen we er alles aan om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Indien directe vervanging niet mogelijk is, evalueert de directie verschillende opties, met het welzijn en de educatie van alle kinderen van De Gong als hoogste prioriteit. Mogelijke oplossingen omvatten het combineren van groepen onder begeleiding van een leerkracht en een onderwijsondersteuner, of het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere klassen. In uitzonderlijke gevallen kan een ambulante collega worden ingezet voor een lesdag of -deel, of kan een groep een dagdeel vrij krijgen. Dit laatste gebeurt enkel als er geen andere opties zijn en de eerste dag zonder vervanging proberen we de kinderen altijd op school op te vangen. Om de impact te minimaliseren, kan er intern geschoven worden met personeel, waardoor een specifieke groep vrij krijgt omdat de leerkracht een andere klas lesgeeft. Dit gebeurt wanneer een groep al vaker te maken heeft gehad met onderbrekingen in de reguliere lessen. Voor ouders van de onderbouwgroepen streven we naar tijdige communicatie via Parro bij eventuele vervanging. Mocht er thuis geen opvang mogelijk zijn tijdens een dagdeel vrij, dan faciliteert de school opvang. Uw kind is bij ons altijd welkom.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Sommige kinderen beginnen als baby of peuter in de dagopvang op de Gong, de meeste kinderen beginnen als vierjarige in groep 1 en kinderen eindigen hun tijd op de Gong in de regel als twaalfjarige leerling in groep 8. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk. Soms is het wenselijk sneller of langzamer de basisschool te doorlopen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Basisschoolleerling op IKC De Gong

5

Taalontwikkeling, Rekenen en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op IKC De Gong zetten onze gespecialiseerde leerkrachten zich in voor optimale leerresultaten op het gebied van taal en rekenen. Onze rekenspecialist en taalspecialist zijn de drijvende krachten achter de onderwijskundige ontwikkelingen. Zij stellen ons beleid op, evalueren het en zorgen voor de borging ervan. Deze specialisten professionaliseren ons team continu en fungeren als vraagbaak en coach. Ze bieden concrete handelingsadviezen aan leerkrachten en ondersteunen hen bij het realiseren van passend onderwijs voor elke leerling. De kwaliteitscoördinator monitort samen met de specialisten de resultaten en formuleert samen met het managementteam jaarlijkse doelen. Beide specialisten zijn aanwezig op specifieke dagen om maximale ondersteuning te garanderen. Daarnaast richt onze specialist meer- en hoogbegaafdheid zich op de begeleiding van begaafde kinderen. Dit gebeurt via de interne plusgroep 'de Lift' en door verrijkingsopdrachten in de klas. De begeleiding is gericht op kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid en gebeurt in nauwe samenwerking met leerkrachten en de kwaliteitscoördinator. Onze logopedist, verbonden aan de Praatmaatgroep, is elke dinsdag aanwezig om leerlingen met spraak- en taalontwikkelingsproblemen te ondersteunen. De kwaliteitscoördinator is een sleutelfiguur in de professionele ontwikkeling van ons team. Zij coacht leraren, stimuleert samenwerking en zorgt voor een continue verbetering van de onderwijsresultaten door data-analyse. Ook coördineert zij de zorg voor leerlingen en onderhoudt zij contacten met externe partners en zorgverleners.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rouwspecialist
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

IKC De Gong hecht veel waarde aan een veilige en positieve sociaal-emotionele ontwikkeling van al onze leerlingen. Onze gedragsspecialist is de kartrekker voor de begeleiding van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit omvat het opstellen en borgen van ons sociaal-veiligheidsplan, het professionaliseren van het team en het bieden van ondersteuning bij uitdagingen in het gedrag of de sociaal-emotionele ontwikkeling. De gedragsspecialist analyseert tweejaarlijks de resultaten van de KanVAS vragenlijsten en bespreekt deze met het team. Zij geeft handelingsadviezen aan leerkrachten en werkt nauw samen met de kwaliteitscoördinator. De gedragsspecialist is aanwezig op woensdag, donderdag en vrijdag. Daarnaast bieden we gespecialiseerde ondersteuning bij rouwverwerking. Onze rouwspecialist begeleidt het team bij het ondersteunen van leerlingen die te maken hebben met rouw, zoals na een scheiding, ernstige ziekte of overlijden binnen het gezin. De rouwspecialist houdt het rouwprotocol actueel, voert gesprekken met ouders en biedt individuele begeleiding aan kinderen. Zij is aanwezig op woensdag, donderdag en vrijdag om deze belangrijke ondersteuning te bieden. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid en de kwaliteitscoördinator dragen eveneens bij aan de sociaal-emotionele ondersteuning, zoals beschreven bij het aandachtsgebied taal en rekenen.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Voor een optimale werkhouding en effectieve taakaanpak op IKC De Gong, werken onze gespecialiseerde teamleden nauw samen. De gedragsspecialist speelt een cruciale rol in het bevorderen van positief gedrag en een gestructureerde werkhouding. Zij ontwikkelt en implementeert beleid op dit gebied en ondersteunt leerkrachten bij het aanpakken van gedragsgerelateerde uitdagingen in de klas. Onze specialist meer- en hoogbegaafdheid draagt bij door het bieden van uitdagende verrijkingsmaterialen en begeleiding die aansluit bij de leerbehoeften van hoogbegaafde leerlingen, wat hun werkhouding en motivatie ten goede komt. De kwaliteitscoördinator coördineert de zorgstructuur en monitort de voortgang van leerlingen. Zij zorgt ervoor dat leerkrachten de juiste ondersteuning krijgen om een effectieve taakaanpak te waarborgen en stimuleert de professionele ontwikkeling van het team op deze gebieden. De specifieke rollen en aanwezigheid van deze specialisten zijn verder toegelicht onder de aandachtsgebieden 'Taalontwikkeling, Rekenen en Hoogbegaafdheid' en 'Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn'.

4

Motorische Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut
Logopedist
Kwaliteitscoördinator
Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

IKC De Gong stimuleert de motorische en fysieke ontwikkeling van alle leerlingen door middel van professioneel bewegingsonderwijs en gespecialiseerde begeleiding. Wij werken samen met Sportservice Apeldoorn voor ons bewegingsonderwijs. Onze twee vakdocenten bewegingsonderwijs geven wekelijks les aan alle groepen, van kleuters tot oudere leerlingen. Zij dragen bij aan de ontwikkeling van motorische vaardigheden en een gezonde levensstijl. Daarnaast zijn onze vakdocenten betrokken bij het onderwijsbeleid en adviseren zij over passend bewegingsonderwijs. Zij zijn aanwezig op dinsdag, donderdagmiddag en vrijdag. Onze logopedist, aanwezig op dinsdag, ondersteunt leerlingen met spraak- en taalontwikkelingsproblemen, wat ook indirect bijdraagt aan de algehele communicatieve en motorische ontwikkeling. Voor leerlingen die extra fysieke ondersteuning nodig hebben, werkt IKC De Gong samen met de Leeuwisgroep. Een fysiotherapeut komt op school om deze leerlingen individueel te begeleiden en te behandelen. De kwaliteitscoördinator speelt een rol in de algehele zorgcoördinatie en zorgt voor afstemming met eventuele externe therapeuten.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op IKC De Gong bieden wij geen gespecialiseerde medische handelingen of persoonlijke verzorging door schoolpersoneel. Voor specifieke medische behoeften of persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met ouders en, indien nodig, met externe zorgprofessionals. Wij adviseren ouders om bij specifieke medische vragen of benodigde zorg contact op te nemen met de huisarts of andere relevante instanties.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Talentenlokaal
Wissellokalen voor zelfstandig werken
Peutergroep

Ontdek de Extra Ondersteuning op IKC De Gong in Apeldoorn

Gedetailleerde Toelichting op Ons Onderwijsaanbod

### Excellente Begeleiding voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Op IKC De Gong bieden we elke leerling, inclusief meer- en hoogbegaafde kinderen, de aandacht en ondersteuning die aansluit bij hun unieke onderwijsbehoeften. Ons PCBO Plusprogramma is hier speciaal voor ontwikkeld en rust op drie kernpijlers. **1. Individuele Ondersteuning op School** Kinderen met hoogbegaafdheid ontvangen gespecialiseerde begeleiding binnen onze eigen schoolmuren. We focussen op de essentie van de leerstof, vermijden onnodige herhaling en bieden verdiepende lesstof die is afgestemd op het niveau van uw kind. Dit proces, bekend als compacten en verrijken, zorgt voor optimale uitdaging. Het is voor ons cruciaal dat uw kind leert en omgaat met gelijkgestemde leeftijdsgenoten. Daarom beschikken we over een interne Plusklas met een focus op peer-onderwijs en een toegewijde HB-specialist. **2. Bovenschoolse Plusklassen voor Specifieke Behoeften** Naast de ondersteuning op school, heeft PCBO ook drie bovenschoolse Plusklassen. Deze bieden een passend onderwijsarrangement voor leerlingen met specifieke hoogbegaafdheidskenmerken en een duidelijke hulpvraag. In deze klassen ontmoeten leerlingen andere meer- en hoogbegaafde kinderen, wat de sociale en intellectuele ontwikkeling stimuleert. **3. Professionele Ontwikkeling en Kennisdeling** Om de kwaliteit van ons onderwijs voor meer- en hoogbegaafde kinderen te waarborgen, investeren we continu in de expertise van onze leerkrachten. Dit gebeurt via gerichte Plusbegeleiding en het Kenniscentrum PCBO Apeldoorn. Meer details over onze drie pijlers vindt u op de website van PCBO Apeldoorn onder het kopje 'Meer- en hoogbegaafdheid'. ### Ondersteuning voor Nieuwkomers: Taal en Integratie IKC De Gong zet zich in voor een soepele integratie van nieuwkomers. Kinderen met een taalachterstand kunnen gebruikmaken van de Intensieve Taalklassen, die verbonden zijn aan vijf scholen in Apeldoorn. Jaarlijks krijgen vier scholen intensieve begeleiding van een leerkracht uit zo'n taalklas. De Intensieve Taalklassen zijn een initiatief van de gemeente Apeldoorn en de drie grote basisonderwijskoepels, waaronder PCBO Apeldoorn. Meer informatie en een overzicht van deelnemende scholen zijn beschikbaar via www.intensievetaalklassen-apeldoorn.nl of door te mailen naar info@intensievetaalklassen-apeldoorn.nl. **Wereldschool De Vlinder: Onderwijs voor Nieuwkomers** In Apeldoorn werken schoolbesturen en de gemeente samen aan kwalitatief hoogstaand onderwijs voor nieuwkomers tussen 4 en 12 jaar op Wereldschool De Vlinder. Voor vierjarigen wordt instroom in het reguliere onderwijs sterk aanbevolen. Kinderen die vanuit het buitenland naar Nederland komen en de Nederlandse taal nog niet beheersen, worden hieronder verstaan. Dit geldt voor kinderen van asielzoekers, statushouders, arbeidsmigranten en expats. Na aanmelding bij de stamschool in de buurt, worden kinderen aangemeld bij Wereldschool De Vlinder. Na een jaar keert uw kind terug naar de oorspronkelijk gekozen stamschool, waar dan ook het vervolgonderwijs plaatsvindt. Wereldschool De Vlinder is een gezamenlijk initiatief van de Apeldoornse basisschoolbesturen. Meer informatie vindt u op www.wereldschooldevlinder.nl of via info@wereldschooldevlinder.nl. ### Gezondheid, Opvoeding en Ontwikkeling: Samenwerking met CJG Apeldoorn De jeugdverpleegkundigen van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) zijn regelmatig aanwezig op IKC De Gong om ouders te ondersteunen bij vragen over gezondheid, opvoeding en ontwikkeling. Zij zijn beschikbaar tijdens ouderavonden, inloopspreekuren of themabijeenkomsten, en kunnen ook aansluiten bij gesprekken over uw kind. De CJG-locaties in Apeldoorn bieden professionele ondersteuning op maat. De professionals helpen u met al uw vragen en kunnen u doorverwijzen naar de juiste instanties. CJG-medewerkers zijn ook op scholen actief, geven gezondheidslessen en houden inloopspreekuren. **Continu Monitoring van de Kindergezondheid** Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van uw kind gedurende de basisschoolperiode. Rond de 5e en 11e verjaardag worden er afspraken ingepland voor een uitgebreide controle. Hierbij wordt uw kind gemeten en gewogen, de groei, ontwikkeling en gezondheid besproken, en worden oog- en gehoortesten uitgevoerd. U kunt al uw vragen stellen en eventuele zorgen delen. **Vaccinaties** Het RIVM stuurt uitnodigingen voor vaccinaties, zoals de DKT-vaccinatie rond 5 jaar en de HPV-vaccinatie rond 10 jaar. Het CJG voert deze vaccinaties uit. Meer informatie is te vinden op https://rijksvaccinatieprogramma.nl. **Contact met CJG Apeldoorn:** info@cjgapeldoorn.nl | (055) 357 88 75 (bereikbaar op werkdagen van 8.30-17.00 uur). www.cjgapeldoorn.nl | www.facebook.com/CJGapeldoorn. ### Onderwijsondersteuning voor Zieke Kinderen: SOZKA De Stichting Onderwijs aan Zieke Kinderen Apeldoorn (SOZKA) biedt onderwijs aan kinderen die in het ziekenhuis verblijven of thuis verpleegd worden. Ook chronisch zieke leerlingen die door veelvuldig verzuim achterstanden oplopen, ontvangen begeleiding. SOZKA onderhoudt nauw contact met de school, die de eindverantwoordelijkheid voor het onderwijs behoudt. Meer informatie is beschikbaar via Home - Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) IJsselgroep. ### Kids College Apeldoorn: Verrijkend Aanbod voor Nieuwsgierige Kinderen Kids College Apeldoorn (KCA) is een zondagsevenschool voor gemotiveerde kinderen van 10 tot 14 jaar. Zij maken hier kennis met diverse professionals uit sectoren als techniek, cultuur, wetenschap en ondernemen. Door interactie met succesvolle professionals ontdekken kinderen hun talenten, verbreden ze hun horizon en vergroten ze hun zelfvertrouwen, wat hen helpt bij het maken van studiekeuzes. Meer informatie en aanmeldingsmogelijkheden vindt u op www.kidscollegeapeldoorn.nl. ### Toekomstplannen voor Versterking van de Ondersteuning IKC De Gong blijft zich inzetten voor de verbetering van ons onderwijsaanbod. We streven ernaar het onderwijs aan begaafde kinderen verder te versterken, zodat we minder afhankelijk zijn van bovenschoolse voorzieningen en leerlingen gedurende hun hele schoolcarrière optimaal kunnen uitdagen en begeleiden. Daarnaast focussen we op het verrijken van ons taalaanbod om kinderen met een taalachterstand nog beter te kunnen ondersteunen. We blijven ook investeren in vroege signalering van ontwikkelingsachterstanden, zodat we tijdig extra ondersteuning kunnen bieden, zelfs al in de voorschoolse fase.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Gids voor Ouders

Welke Educatieve Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij IKC De Gong werken we continu aan de verbetering van ons onderwijs. Dit doen we systematisch, zowel binnen onze schoolmuren als voor heel PCBO Apeldoorn. Ons schoolplan, dat de basis vormt voor onze onderwijsontwikkeling, legt de nadruk op continu leren, gerichte aandacht, het nemen van eigen verantwoordelijkheid en het afleggen van verantwoording. Een veilige werkomgeving voor ons team is essentieel. Van onze leerkrachten verwachten we een professionele houding die bijdraagt aan een ontwikkelingsgerichte leeromgeving. Zij fungeren als rolmodel voor leerlingen op het gebied van eigenaarschap, openheid en leergierigheid. Dit omvat ook het actief geven en ontvangen van feedback, het volgen van bijscholing en het benutten van coachingstrajecten. We moedigen elkaar aan om kritisch te kijken naar onze werkwijzen en continu onderzoek te doen naar de kwaliteit van ons onderwijs. Zo leren we gezamenlijk. Om structuur aan te brengen, hanteren we een meerjarenplanning met daarin opgenomen kwaliteitsmetingen. We passen de PDCA-cyclus toe voor kwaliteitszorg, waarbij we gebruikmaken van diverse middelen zoals het schoolplan, jaarplannen en -verslagen, methodeschikkingen, toets- en testsystemen voor onderwijsprocessen en sociale veiligheid, personeelsbeleid, leerlingen- en ouderpanels, afsprakenmappen en een klachtenregeling.

Hoe Realiseert IKC De Gong Haar Educatieve Doelen?

Ons schoolplan, specifiek het meerjarenplan 2024-2028, beschrijft de strategische keuzes voor de komende vier jaar. Het bevat onze visie op diverse onderwijsaspecten en dient als leidraad voor onze ontwikkeling. Met dit plan streven we naar een gedeelde onderwijsvisie, tot stand gekomen door nauwe samenwerking tussen team en directie. We zetten ons in voor het realiseren van onze vastgestelde visie door een gebalanceerde planning van verbeteractiviteiten. Het borgen en handhaven van kwalitatief hoogstaande onderwijs- en organisatieaspecten, die als positief zijn beoordeeld, is een prioriteit. Tegelijkertijd richten we ons op het verbeteren van aspecten die voor verbetering vatbaar zijn bevonden. Het schoolplan biedt een duidelijk beeld van onze huidige situatie en ons gewenste toekomstbeeld. Het fungeert als een 'spoorboekje' voor de benodigde verbeter- en vernieuwingsactiviteiten. Bovendien dient het als verantwoording naar het College van Bestuur, de medezeggenschapsraad en de onderwijsinspectie. Elk jaar stellen we een jaarplan op, gebaseerd op het schoolplan, met tweemaal jaarlijkse evaluatie van de gestelde doelen. Onze speerpunten voor dit schooljaar omvatten: het versterken van de basisondersteuning voor inclusiever onderwijs, het aanbieden van levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs vanuit christelijke waarden, het bevorderen van gelijke kansen en het inspelen op zorg- en ondersteuningsvragen binnen onze capaciteit. Daarnaast zetten we in op teamgerichte organisatie van onderwijs met behoud van kwaliteit en het implementeren van weloverwogen technologische innovaties. Specifieke jaardoelen voor 2025-2026 zijn gericht op het verbeteren van taalvaardigheid, leesplezier en rekenresultaten, mede door het optimaliseren van leerlijnen en didactische werkwijzen. We versterken ook onze pedagogisch-didactische vaardigheden, bevorderen teamsamenwerking en eigenaarschap bij leerlingen en leerkrachten, en onderzoeken leerlingvolgsystemen voor de onderbouw. Nascholing van het team is cruciaal; we stimuleren medewerkers om zich continu te ontwikkelen en professioneel te blijven, met aandacht voor zowel vakinhoudelijke kennis als pedagogische vaardigheden.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC De Gong

Toelichting van de school

IKC De Gong verwelkomt uw kind in een warme en stimulerende omgeving, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen van 0 tot 13 jaar. Ons Kindcentrum bevordert een natuurlijke samenhang tussen opvang en onderwijs, waarbij kinderen van alle leeftijden van elkaar leren. Onze twee kinderdagverblijfgroepen, Koala's en Kikkers, bieden een veilige basis waar kinderen onbezorgd de wereld kunnen ontdekken. Met 48 weken per jaar opening garanderen we stabiele en kwalitatieve kinderopvang van 07:15 tot 18:30 uur, met kleinschalige groepen voor kinderen van 0 tot 4 jaar. Speciaal voor peuters van 2 tot 4 jaar bieden wij binnen de Kikkergroep een rijk peuteraanbod. Kinderen spelen in een speciaal ingerichte ruimte en worden spelenderwijs voorbereid op de basisschool. Ze wennen aan een vast dagritme, thematische activiteiten en de interactie met toekomstige klasgenootjes in groep 1. Dit zorgt voor een soepele overgang naar het basisonderwijs. Hoewel onze peutergroep geen officiële VE-locatie is, werken we met de erkende voorschoolse educatiemethode 'Peuterplein'. Dit programma stimuleert de brede ontwikkeling van peuters, met een focus op taalontwikkeling. Het sluit naadloos aan bij 'Kleuterplein', de methode die we in groep 1 en 2 gebruiken, wat resulteert in een doorlopende leerlijn binnen ons Kindcentrum. Voor een optimale start op de basisschool bieden wij ook Voorschoolse Educatie (VE) aan voor kinderen vanaf twee jaar die extra ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld bij de Nederlandse taalontwikkeling. VE-locaties werken nauw samen met basisscholen om een doorlopende leerlijn te verzekeren. Wanneer een kind naar de basisschool gaat, wordt deze begeleiding voortgezet in groep 1 en 2 als vroegschoolse educatie. De gemeente bepaalt de toelaatbaarheid, aanmelden kan via het consultatiebureau. Meer informatie is beschikbaar bij het consultatiebureau en op rijksoverheid.nl. Toekomstige leerlingen van IKC De Gong met een VE-indicatie kunnen terecht bij Peuterspeelzaal ‘t Druivelaartje, gelegen bij basisschool De Schakel. Nabijgelegen VE-locaties zijn Psz. De Horst, Psz. De Markies en Psz. SamSam. De buitenschoolse opvang (BSO) vóór en na schooltijd wordt verzorgd door DOK13 en vindt plaats in het schoolgebouw. Hiervoor zijn kosten aan verbonden. Meer informatie vindt u op de website van DOK13. De opvang is 48 weken per jaar beschikbaar, met uitzondering van de laatste drie weken van de zomervakantie en de periode tussen kerst en oud en nieuw.

Veelgestelde vragen

Welke extra educatieve programma's biedt IKC De Gong voor jonge kinderen?

IKC De Gong biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, waaronder gespecialiseerde kinderopvang en voor-, en vroegschoolse educatie. Dit alles binnen de unieke structuur van ons Kindcentrum, waar opvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten voor een optimale ontwikkeling.

IKC De Gong biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, waaronder gespecialiseerde kinderopvang en voor-, en vroegschoolse educatie. Dit alles binnen de unieke structuur van ons Kindcentrum, waar opvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten voor een optimale ontwikkeling.

Met welke partners werkt IKC De Gong samen voor het jonge kind programma?

IKC De Gong werkt nauw samen met DOK13 voor de organisatie van de buitenschoolse opvang. Deze samenwerking zorgt voor een betrouwbare en kwalitatieve opvangservice voor en na schooltijd, direct binnen onze school.

IKC De Gong werkt nauw samen met DOK13 voor de organisatie van de buitenschoolse opvang. Deze samenwerking zorgt voor een betrouwbare en kwalitatieve opvangservice voor en na schooltijd, direct binnen onze school.

Team | IKC De Gong in Apeldoorn | [2025] Schoolregister