Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)
Valkeniersdonk 202
7326 KP Apeldoorn

Schoolweging

Schoolweging
26.36
Spreiding
5.02

De schoolweging van Eben-Haëzer Apeldoorn is 26,36 , met een spreiding van 5,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school niet alleen de landelijke signaleringswaarde (85%), maar presteert ze ook beter dan vergelijkbare scholen (96,7%). Dit benadrukt de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 70,4% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 51,8% en het regionaal gemiddelde van 63,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden, vooral gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 37,5% vwo-advies (regio: 18,6%) en 20% havo/vwo-advies (regio: 10,9%). Toch is er ook aandacht voor maatwerk, met 2,5% praktijkonderwijsadvies (iets boven regionaal gemiddelde). De brede adviesrange sluit aan bij de gemeten spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEben-Haëzer ApeldoornGemeente AmsterdamNederland
LIB176.5174.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de Cito-toetsen afgenomen. Vervolgens worden deze toetsen geanalyseerd met behulp van normen die wij binnen onze school hebben vastgesteld. Indien nodig wordt er een vervolgactie ondernomen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,6% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk: 25,3%), wat het hoge onderwijsniveau reflecteert. Het percentage onderadvisering (17,1%) ligt hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk door terughoudendheid in advisering gezien de complexere populatie. De school hanteert een gedifferentieerde aanpak, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

De Eben-Haëzerschool is een reformatorische school. Het onderwijs en de opvoeding zijn gebaseerd op de Bijbel en de uitleg daarvan in de Drie formulieren van Enigheid. Vanuit deze identiteit willen we onze kinderen onderwijs geven en opvoeden. Onze missie is: omdat ieder kind telt. Iedere leerling is bij ons op school voor ons belangrijk. In afhankelijkheid van de Heere proberen we voortdurend naar wegen te zoeken om elk kind de begeleiding te geven die het nodig heeft. Het welbevinden van het kind op onze school is van wezenlijk belang voor een optimale ontwikkeling. Hierbij vinden wij constructieve samenwerking tussen gezin en school van groot belang. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die ze nodig hebben op om een goede manier te kunnen functioneren op school, maar ook in de samenleving. Als team willen wij de kinderen laten ontwikkelen in de brede zin van het woord. ‘Brede talentontwikkeling’ is een speerpunt, omdat wij ervan overtuigd zijn dat ieder kind talenten heeft gekregen van God en dat het ook onze verantwoordelijkheid is om deze talenten samen met het kind te ontdekken en te leren op de juiste manier te gebruiken. Eén van de manieren waarop we dit doen is het organiseren van talentenmiddagen. LEES MINDER

Veiligheid

Identiteit

Ontwikkeling

Wat is de werkwijze van Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn) voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn) hanteert als overkoepelende regel 'Wij zorgen goed voor elkaar'. De school voert structureel kindgesprekken en gebruikt het ontwikkelingsvolgsysteem ‘KIJK!’ in de groepen 1 en 2. In de groepen 3 t/m 8 wordt het pedagogisch leerlingvolgsysteem ‘ZIEN!’ gebruikt, evenals de methode KWINK.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn) om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn) gebruikt ‘Kijk!’, ‘Zien’ en de Vragenlijst sociale veiligheid WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn)?

Basisschool Eben-Haëzer (Locatie Apeldoorn) gebruikt de methoden ‘Kinderen en… hun sociale talenten’ en ‘Wonderlijk gemaakt’ voor sociaal-emotioneel leren.