Basisschool De Eshoek
Molenakkers 30
9468 BM Annen

Schoolweging

Schoolweging
26.35
Spreiding
6.28

De schoolweging van De Eshoek is 26,35 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit op het gebied van taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau (vs. 63,3% bij vergelijkbare scholen), net boven de inspectienorm van 51,8%. Dit reflecteert een adequate aansluiting op de mogelijkheden van de leerlingenpopulatie, waarbij de school doelgericht inspeelt op verschillen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een **dubbele focus**: enerzijds 21,9% vwo-adviezen (vs. 18,6% regio), anderzijds 12,5% vmbo-b. De combinatie van hoge en lage adviezen sluit aan bij de relatief brede spreiding in de schoolweging (6,28). Opvallend is het beperkte aandeel gecombineerde adviezen (vmbo-(g)t/havo: 9,4%, havo/vwo: 3,1%), wat wijst op heldere doorstroomkeuzes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe EshoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Door met regelmaat te toetsen waar een kind staat, kan de groepsleerkracht op momenten dat dat nodig is, ingrijpen. Na afname weet de groepsleerkracht welke vaardigheden de leerling bezit, welke herhaling geboden moet worden en welke nieuwe doelen gesteld kunnen worden. Hieruit kan blijken dat stof extra geoefend moet worden of extra en andere leerstof aangeboden moet worden. Door een kind te volgen tijdens de hele basisschoolperiode, krijgen de school, de ouders en het kind een helder beeld van wat het kind kan en kent en waar de mogelijkheden en uitdagingen liggen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7,7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 71,8% op advies functioneert. Dit duidt op realistische advisering. De 20,5% bovenadvies laat ruimte voor groei, mogelijk dankzij het IEP-toetsprotocol dat ruimere ontwikkelmogelijkheden signaleert.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat de kinderen zich bij ons op school veilig voelen en met plezier naar school gaan. Je moet je veilig voelen om tot ontplooiing te kunnen komen en je te durven uiten. Wij willen de kinderen veiligheid bieden door ze te accepteren, in al hun verschillen. Voorwaarde hierbij is, dat kinderen elkaars verschillen accepteren en leren samenwerken. Kinderen worden door middel van coöperatief leren gestimuleerd om samen verantwoordelijk te zijn voor een respectvolle samenwerking. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat kinderen durven zeggen wat ze denken en vaardig zijn in het verwoorden van hun emoties en hun gevoelens. LEES MINDER

Samen leven

Samen spelen

Samen leren

Wat is de werkwijze van Basisschool De Eshoek voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Eshoek neemt een enquête af onder leerlingen van groep 6, 7 en 8 om inzicht te krijgen in hun veiligheidsgevoel. De sociale opbrengsten worden gemonitord met veiligheidsdocumenten, een pestprotocol, de methode Kwink, een tweejaarlijks tevredenheidsonderzoek onder leerlingen, ouders en personeel, een jaarlijkse veiligheidsbeleving onder leerlingen en een protocol voor aanmelding, toelating, verwijzing en verwijdering.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Eshoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Eshoek gebruikt vragenlijsten, enquêtes, sociogrammen, observaties en leerlingengesprekken om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Eshoek?

Basisschool De Eshoek gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.