IKC Spoorbuurt
Nieuweweg 19
1761 EC Anna

Schoolweging

Schoolweging
30.08
Spreiding
5.54

De schoolweging van Spoorbuurt is 30,08 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort met 92.8% ruim boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, ondanks een iets lagere score dan vergelijkbare scholen (95.7%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

56.0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45.5% maar iets onder vergelijkbare scholen (57.3%). Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.08) waarop het adaptieve onderwijsaanbod goed anticipeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is praktijkgericht: 62.2% krijgt een vmbo-advies (27.0% vmbo-k, 27.0% vmbo-(g)t). Het aandeel havo/vwo-adviezen (21.6%) blijft achter bij regio (41.5%). Opvallend is het hoge percentage dubbeladviezen (31.1%), wat past bij de gedifferentieerde aanpak voor complexe leerprofielen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSpoorbuurtGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het in kaart brengen van de ontwikkeling in de groepen 1 en 2 vindt plaats middels het invullen van het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Deze gaat uit van de ontwikkelings- en leerlijnen van het kind. In de groepen 3 t/m 8 volgen wij de ontwikkeling door middel van het leerlingvolgsysteem van IEP. We werken hierbij via een kwaliteitszorgkalender binnen het IKC. Er wordt binnen IKC Spoorbuurt onderwijs gewerkt volgens het systeem van groepsplanloos werken binnen een handelingsgerichte aanpak.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19.2% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als landelijk (11.8%). Dit vraagt kritische reflectie op doorstroomprocedures. De percentage bovenadviezeres (13.5%) ligt daarentegen significant lager dan regio (25.3%), mogelijk door risicomijdende advisering.

Sociale ontwikkeling

IKC Spoorbuurt streeft ernaar een school te zijn met een goede sfeer waarin iedereen zich thuis voelt, kinderen, ouders en leerkrachten. We creëren een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over hoe je op respectvolle wijze met elkaar kunt omgaan. Om dit te bereiken wordt er op school gewerkt met het programma van de kanjertraining. De Kanjertraining is erop gericht kinderen te leren omgaan met verschillende sociale situaties. Kinderen leren op een positieve manier naar zichzelf en naar elkaar te kijken. De leerkrachten van onze school hebben de Kanjertraining gevolgd en geven de Kanjerlessen in hun groep. Op school zijn verschillende afspraken. De school heeft de afspraken samengevat in de ‘kanjerregels’. Deze hangen zichtbaar in iedere groep. Met de Kanjertraining worden de volgende doelen nagestreefd:Kinderen durven zichzelf te zijn.Kinderen voelen zich veilig.Kinderen voelen zich bij elkaar betrokken.Kinderen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen.Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen. Pestproblemen worden hanteerbaar of lossen zich op. LEES MINDER

Kanjertraining

Preventief

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van IKC Spoorbuurt voor sociale ontwikkeling?

IKC Spoorbuurt creëert een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over respectvolle omgang. Er wordt gewerkt met het programma van de Kanjertraining, dat kinderen leert omgaan met verschillende sociale situaties. Kinderen leren positief naar zichzelf en elkaar te kijken. De leerkrachten hebben de Kanjertraining gevolgd en geven Kanjerlessen. De kanjerregels hangen zichtbaar in iedere groep. De Kanjertraining beoogt dat kinderen zichzelf durven te zijn, zich veilig voelen, zich betrokken voelen, hun gevoelens kunnen uiten en meer zelfvertrouwen krijgen, waardoor pestproblemen hanteerbaar worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Spoorbuurt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Spoorbuurt gebruikt Kanvas en eigen observaties en registraties om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Spoorbuurt?

IKC Spoorbuurt gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.