IKC De Kroon
De Verwachting 2
1761 VM Anna

Schoolweging

Schoolweging
30.99
Spreiding
6.2

De schoolweging van De Kroon is 30,99 , met een spreiding van 6,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,7% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit is 2,0 procentpunt lager dan vergelijkbare scholen (95,7%), maar blijft binnen acceptabele marges gezien de complexe populatie. De basisvaardigheden taal/rekenen worden effectief aangeleerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 51,9% het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Toch ligt dit 5,4 procentpunt onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging. De focus op differentiatie in combinatiegroepen blijkt nodig om hier verbetering in aan te brengen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

IKC De Kroon geeft opvallend vaak gecombineerde schooladviezen: 15,8% vmbo-(g)t/havo en 15,8% havo/vwo. Het aandeel vwo-adviezen (7,9%) ligt beduidend lager dan landelijk (18,6%), mogelijk door de relatief jonge populatie. Praktijkonderwijsadvies (2,6%) is weliswaar hoger dan regio (1,0%), maar past bij de schoolvisie op maatwerk.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe KroonGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Vanaf de binnenkomst van kinderen op onze school, monitoren wij de ontwikkeling van de kinderen. Dit gebeurt op zowel didactisch gebied als op sociaal-emotioneel gebied. Het in kaart brengen van de ontwikkeling in de groepen 1 en 2 vindt plaats middels het invullen van het Ontwikkelingsvolgmodel Jonge Kinderen (OVMJK). In de groepen 3 t/m 8 volgen wij de didactische ontwikkeling door middel van methodetoetsen en de IEP toetsen, die volgens een in de toetskalender vastgestelde cyclus worden afgenomen. Met deze toetsen wordt in elk geval de kennis en vaardigheden op het terrein van Nederlandse taal en rekenen en wiskunde gemeten. De leraren nemen de toetsen af conform de voorschriften. Kinderen van groep 3 tot en met 8 vullen ook het Hoofd- en handen deel van IEP in, hiermee wordt de leeraanpak/leren leren, de sociaal-emotionele ontwikkeling, het creatief vermogen en motoriek van kinderen in beeld gebracht. Ouders worden geïnformeerd over de vorderingen van de kinderen. Alle kinderen in groep 8 (behoudens wettelijke uitzonderingen) maken ook een doorstroomtoets. Wij gebruiken hiervoor de doorstroomtoets van IEP, de toets wordt conform de voorschriften afgenomen.In groep 8 krijgen alle kinderen een passend advies voor het vervolgonderwijs waarbij kansrijk adviseren en gelijke kansen bieden een centrale rol inneemt. Dit advies wordt gevormd op basis van alle gegevens die wij verzameld hebben in de schoolloopbaan van de kinderen waaronder de gestandaardiseerde en methodegebonden toetsen, observaties van leerkrachten, gesprekken met het kind en de ouders. Er is een zorgvuldige en transparante procedure opgesteld voor het geven van adviezen. De procedure voor het geven van een passend advies is vastgelegd in de kwaliteitskaart 'Advisering PO'. Voor meer informatie over de manier waarop wij lesgeven, de niveaus van ondersteuning, ons instructiemodel, het brede aanbod en het klassenmanagement, verwijzen wij naar ons schoolondersteuningsprofiel. Tevens hebben wij een aanpak beschreven voor aanbod aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong op één of meerdere vakgebieden. Beide stukken liggen op school voor u ter inzage.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

76,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau -14% hoger dan landelijk. Het hoge percentage onderadvies (19,2% vs. 11,8% landelijk) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Positief is dat 70% van de vmbo-adviezen doorstroomt naar hogere niveaus, wat de zorgvuldige advisering onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Op IKC De Kroon vinden we het heel belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Vanuit voortdurende aandacht voor relatie (gezien worden en samen leren), competentie (groeien in een uitdagende omgeving) en autonomie (ontwikkelen vanuit zelfvertrouwen en eigen initiatief) streven we naar een zo groot mogelijke motivatie en ontwikkeling bij kinderen. Hoge betrokkenheid laat zien dat kinderen gemotiveerd zijn om te leren. LEES MINDER

relatie

competentie

autonomie

Wat is de werkwijze van IKC De Kroon voor sociale ontwikkeling?

IKC De Kroon streeft naar een pedagogisch klimaat waarin aandacht is voor welbevinden en betrokkenheid. Vanuit respect en verantwoordelijkheid wordt samengewerkt. Kinderen ontwikkelen zich in een veilige omgeving. IKC De Kroon werkt met de methode Kwink, waarin groepsvorming, samenwerken, conflicthantering en het uiten van gevoelens centraal staan.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Kroon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Kroon gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Kroon?

IKC De Kroon gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.