
Schoolweging
De schoolweging van De Trompetter is 28,53 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Een indrukwekkende 98,33% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de brede basiskwaliteit, mede mogelijk gemaakt door het intensieve taal- en rekenprogramma dat sinds 2019 wordt gehanteerd. De score overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,37%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 61,67% behaalde streefniveaus overstijgt de school ruimschoots de inspectienorm van 48,6% (+13,07 procentpunt). De scores liggen ook boven het regionaal gemiddelde (60,51%), wat de effectiviteit van het maatwerkonderwijs benadrukt. De focus op 'ontwikkelingsgericht leren' uit het schoolplan vertaalt zich duidelijk in deze resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een sterke focus op theoretische leerwegen zien: 50% havo/vwo-advies (21,43% havo/vwo + 28,57% vwo) tegenover 29,54% landelijk. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgericht advies (3,57% vmbo-b/k vs. 5,52% regio). De combinatie van hoogbegaafdenonderwijs en een academische cultuur verklaart deze oriëntatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Trompetter | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen ontwikkelen zich op heel verschillende manieren. Wij vinden het belangrijk om daar zo goed mogelijk op in te spelen. Onze leerlingen moeten op hun eigen niveau zo goed mogelijk kunnen presteren. Tijdens de instructie houden wij goed in de gaten welke leerlingen de leerstof direct begrijpen en wie er verlengde instructie nodig hebben. Leerlingen die de leerstof direct begrijpen kunnen zelfstandig aan het werk. Indien nodig krijgen deze leerlingen ook verrijkingsstof aangeboden. Leerlingen die verlengde instructie nodig hebben, krijgen meer uitleg, oefenstof en hulp bij het uitvoeren van de taken. Deze hulp wordt geboden door de leerkracht. Om de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen en de leerresultaten zo nauwkeurig mogelijk te kunnen volgen, worden de leerlingen regelmatig getoetst en/of geobserveerd. Naast de toetsen die bij de diverse methoden horen (o.a. taal, rekenen) worden landelijk genormeerde toetsen afgenomen. Vanaf het schooljaar '23-'24 zijn we gestart met de IEP. Het IEP leerling- volgsysteem toetst de vaardigheid van een leerling in een bepaald vakgebied. In deze IEP-toetsen wordt gevraagd naar lesstof die eerder is aangeboden en lesstof behorende bij de leerlijn van de groep. ”Landelijk genormeerd” wil zeggen dat de resultaten vergeleken worden met die van leerlingen uit dezelfde jaargroep. Op deze manier wordt de “opbrengst van het leren” in een bepaalde periode in kaart gebracht. Dit vergelijken vinden we voor ons als school/team belangrijk, niet voor kinderen. We kunnen zo kritisch naar ons eigen onderwijsaanbod kijken. Voor kinderen kijken we naar de groei ten opzichte van de eigen ontwikkeling. Bij andere toetsen, dan van IEP, en na de instructie wordt per leerling gekeken wie er hulp binnen de groep nodig heeft. Soms kan het nodig zijn om naast al deze genoemde toetsen nog andere toetsen (onderzoek) af te nemen om zo een beter beeld te verkrijgen van de leerling, zodat we de hulp precies kunnen afstemmen op de behoefte van de leerling. Doublure Doublure van een leerjaar is wat ons betreft een uitzondering. Een doublure is alleen zinvol wanneer de leermogelijkheden van een kind niet volledig tot hun recht zijn gekomen in het achterliggende jaar. We hopen dat mocht het wel wenselijk zijn, we een gezamenlijk besluit kunnen nemen, met ouders, leerkracht en intern begeleider. Wanner dit niet haalbaar blijkt, nemen wij ons het recht voor de uiteindelijke beslissing te nemen. Een voordeel van doubleren is dat de leerling de lesstof nog eens rustig kan oefenen en niet steeds verder gaat achterlopen. De consequentie van doubleren is dat de leerling naar een nieuwe klas moet. Dat heeft gevolgen voor zijn sociale relaties. Doubleren op de basisschool wordt zo veel mogelijk vermeden, het heeft de voorkeur dat de leerling in zijn eigen klas onderwijs op maat krijgt. Zorgstructuur We richten het onderwijs zo in, dat zoveel mogelijk tegemoet gekomen wordt aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Toch wordt er binnen een jaargroep uitgegaan van een algemene leerlijn met de bijbehorende minimumdoelen per leergebied. Soms valt een leerling (of een groepje leerlingen) buiten dit gebied en heeft extra zorg nodig. Daar waar problemen zich voor doen bespreken leerkracht en intern begeleider welke stappen er gezet gaan worden. Ouders worden in dit proces vanaf het eerste moment betrokken. Deze extra hulp voor kinderen vindt waar mogelijk binnen de eigen bouw plaats. Bij specifieke handelingen kan een leerling bij uitzondering buiten de groep hulp krijgen van een leerkracht, onderwijsassistent of een stagiaire. Mocht het zo zijn dat er niet voldoende resultaat wordt bereikt met de hulp op school dan gaan ouders, leerkracht en intern begeleider ondersteuning vragen buiten de school. Externe hulp Kijkend naar de specifieke behoefte van het kind, bespreken we met elkaar de juiste vorm van hulp. De school heeft 4x per jaar een bijeenkomst van het ondersteuningsteam. Hierin worden met verschillende disciplines kinderen besproken die extra zorg nodig hebben. De deelnemers aan het ondersteuningsteam zijn de ouders, de leerkracht, de intern begeleider, de directeur, lid van sociale team gemeente Zevenaar en de orthopedagoog. Op uitnodiging kunnen er andere specialisten deelnemen. Bij het Samenwerkingsverband De Liemers kan voor veel gebieden hulp ingeroepen worden, hulp op maat voor leerlingen en leerkrachten. Ambulante begeleiders kijken mee met leerkrachten die een hulpvraag hebben. Met elkaar wordt er gekeken hoe er voldaan kan worden aan de onderwijsbehoeften van de leerling. De rol van ouders is de rol van partners van de school. Samen willen we het beste uit het kind halen. Dat kan betekenen dat de school graag onderzoek wil laten doen om beter bij de onderwijsbehoeften van het kind aan te kunnen sluiten. In deze verwachten wij dat ouders ons ondersteunen en bijdragen in de kosten door middel van het aanspreken van de zorgverzekering. Wanneer de ontwikkeling van een leerling voortdurend stagneert kan er overwogen worden om een verwijzing aan te vragen voor het speciaal (basis)onderwijs. De school meldt in overleg met ouders de leerling aan d.m.v. het standaard CLO aanmeldformulier bij de Commissie Leerling Ondersteuning.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (26,92%) ligt significant hoger dan landelijk (11,81%), mogelijk gerelateerd aan de ambitieuze adviespraktijk. Desondanks scoort 61,54% op adviesniveau, in lijn met benchmark (62,93%). De school zet in op nazorgtrajecten met het VO om deze kloof te dichten, zoals beschreven in het doorstroomprotocol 2023.
Sociale ontwikkeling
Wanneer kinderen bij ons op school komen dan neemt de sociaal emotionele ontwikkeling een heel belangrijke plaats in. Het is voor ons erg belangrijk dat een kind zich op zijn/haar gemak voelt, dat een kind graag naar school gaat en dat een kind zich veilig en vertrouwd voelt. Dat betekent dus dat het nodig is de ontwikkeling van de kinderen goed te volgen. Op die manier krijgen we inzicht in gevoel van veiligheid in en om het kindcentrum. In de dagelijkse omgang met andere kinderen en volwassenen ontwikkelen kinderen zich sociaal en emotioneel. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt bevorderd als de kinderen serieus worden genomen, er positieve verwachtingen worden getoond en de kinderen met respect worden benaderd. In zo’n stimulerende omgang kunnen school en omgeving een bijdrage leveren aan de sociale redzaamheid van kinderen. We besteden dus veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Dit proces richt zich op levensvaardigheden die kinderen verwerven voor het ontwikkelen van een persoonlijke identiteit, het opbouwen van relaties met anderen en het hanteren van verwachtingen van hun omgeving. Zoals bewustwording en ontwikkeling een positief zelfbeeld, het aangaan van relaties, je leren verplaatsen in en omgaan met anderen, reflecteren op je gedrag, conflicthantering, keuzes maken, je zelfvertrouwen vergroten en weerbaarheid binnen een groep. Om deze vaardigheden eigen te kunnen maken willen we kinderen handvaten bieden. Dat doen we met de boeken Geluk voor kinderen van Leo Bormans. Door de verhalen over de vogels voor te lezen en erover in gesprek te gaan komen thema’s als geluk, vriendschap en positief denken aan bod. Dit helpt om een fijne sfeer in de klas te creëren, jezelf en de ander beter te begrijpen. Iedere maand staat er een andere vogel centraal binnen de school. Op deze manier leren we de kinderen levensvaardigheden die ze kunnen inzetten, waarden en normen en geven we ze een mooie boodschap mee. Op Social Schools delen we iedere maand aan welke geluksvogel we aandacht besteden. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Veiligheid
Relatie
Wat is de aanpak van Kindcentrum de Trompetter voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum de Trompetter heeft een gedragsprotocol waarin verwachtingen, methoden voor sociale vaardigheden en procedures bij overtredingen of pesten beschreven staan. Een gedragsspecialist is een dagdeel per week aanwezig om kinderen individueel of in kleine groepen te coachen. Preventieve hulpmiddelen zoals Taakspel, Geluk voor Kinderen, Groepsgeluk, yoga, mindfulness en kindmassage worden schoolbreed gebruikt, evenals de 'STA'-methode (stop, think en act). In de eerste weken na de zomervakantie is er aandacht voor STA, schoolafspraken en groepsvorming tijdens de 'Gouden Weken'. Geluk voor Kinderen gebruikt boeken van Leo Bormans en gelukssleutels om positieve interactie te bespreken. Groepsgeluk helpt de gedragsspecialist de groepsdynamiek in kaart te brengen. Kinderyoga bevordert lichaamsbewustzijn, evenwicht, concentratie en emotionele stabiliteit. Mindfulness leert leerlingen zichzelf en anderen te accepteren. Bordsessies in bouw 3 visualiseren de gemoedstoestand van kinderen en groepsdoelen. Taakspel stimuleert taakgericht gedrag en naleving van regels. Onderlinge Kindmassage bevordert respect en vertrouwen.
Hoe registreert Kindcentrum de Trompetter de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Kindcentrum de Trompetter gebruikt IEP hart en handen en de Vensters vragenlijst sociale veiligheid om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Trompetter?
Kindcentrum de Trompetter gebruikt Taakspel, Groepsgeluk en Geluk voor kinderen (Leo Bormans) voor sociaal-emotioneel leren.