
Schoolweging
De schoolweging van De Bangert is 30,03 , met een spreiding van 5,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.7% scoort de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit ligt wel 5.1%-punt lager dan vergelijkbare scholen (95.9%), mogelijk verklaard door de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 30.03). De IEP-toetsresultaten bevestigen deze basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 47.5% het streefniveau, net boven de signaleringswaarde van 47.1. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (57.8%), toont het een realistische afstemming op de leerlingenpopulatie. De focus op maatwerk in het schoolondersteuningsplan lijkt hierbij effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een breed spectrum: 11.1% vmbo-b (vs. 5.5% landelijk) en 16.7% vwo (vergelijkbaar met 18.6%). Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-gt/havo (16.7%). Dit weerspiegelt de differentiatiecapaciteit van de school in een divers leerlingenbestand.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bangert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen alle leerlingen nauwgezet met behulp van methode onafhankelijke toetsen. Hiervoor gebruiken wij het IEP leerlingvolgsysteem (Inzicht Eigen Profiel). Dit leerlingvolgsysteem geeft leerlingen, ouders en leerkrachten inzicht hoe een kind zich ontwikkelt, hoe het kind groeit. Het laat zien wat een kind al beheerst en waar het naar op weg is. Ook wordt er op sociaal-emotioneel gebied een talentenkaart aangemaakt. Hierop is te zien waar sterke kanten liggen en wat ontwikkelpunten zijn. Naar aanleiding van ons aanbod, observaties en tussentijdse toetsen bekijken we hoe leerlingen zich ontwikkelen. Waar nodig bieden wij leerlingen extra (uitdagend) aanbod, herhaling van instructie of een aangepaste leerlijn. Twee keer per schooljaar analyseren wij de resultaten van de methode onafhankelijke toetsen. Naar aanleiding van deze analyse stellen we leerlinggerichte doelen en leerkrachtgerichte doelen vast. We noteren dit in periodeplannen. Daarnaast kijken wij of ons methodeaanbod aangepast moet worden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), terwijl 35.7% bovenadvies functioneert. Dit bevestigt de zorgvuldige advisering zoals beschreven in het doorstroomprotocol. Het hoge percentage bovenadvies sluit aan bij de intensieve NIO-toetsafname en ontwikkelingsgerichte aanpak.
Sociale ontwikkeling
Sociale veiligheid is een belangrijk onderwerp binnen onze school. Als leerlingen zich prettig en veilig voelen kunnen zij optimaal tot ontwikkeling komen. We hebben een actueel pestbeleid/gedragsprotocol waarin de omgangsvormen met elkaar en de gedragsverwachtingen helder beschreven staan. We hanteren zeven regels voor leerlingen en zeven verwachtingen van ouders en leerkrachten. Deze 7 regels zijn tot stand gekomen in overleg met de doelgroepen waarvoor ze zijn bestemd(ouders MR, leerlingenraad en leerkrachten). Leerlingen op de Bangert: Accepteren elkaar. Houden zich aan Kanjerregels. Denken en werken mee aan eigen ontwikkeling. Lossen eerst zelf problemen op. Luisteren naar alle meesters en juffen. Gaan netjes om met materialen en met elkaar. Lopen, werken, praten rustig in school. Leerkrachten op de Bangert: Zijn samen verantwoordelijk voor alle leerlingen. Gaan respectvol om met ouders, leerlingen en elkaar. Waarderen leerlingen om wie ze zijn. Zorgen voor een veilige omgeving. Denken in mogelijkheden. Leveren kwalitatief goed onderwijs. Delen kennis en leren van elkaar. Ouders op de Bangert: Hebben vertrouwen in school, de leerkrachten en hun kind. Houden zich aan (privacy) regels en afspraken. Communiceren persoonlijk met leerkrachten op transparante manier. Hebben een open houding en gaan respectvol met verschillen om. Laten iedereen in zijn waarde en laten voorbeeldgedrag zien. Werken samen aan schoolontwikkeling en de ontwikkeling van hun kind. Kijken vooruit, toekomstgericht en staan open voor vernieuwing. LEES MINDER
Vertrouwen
Transparant communiceren
Iedereen in zijn waarde laten
Wat is de werkwijze van Katholieke Basisschool De Bangert voor sociale ontwikkeling?
Katholieke Basisschool De Bangert gebruikt de Kanjertraining om leerlingen inzicht te geven in sociale situaties en handvatten te bieden voor adequaat handelen. Twee keer per jaar wordt het Kanjer leerlingvolgsysteem (Kanvas) gehanteerd om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. Leerkrachten en leerlingen vullen vragenlijsten in, waarna kindgesprekken plaatsvinden over het welbevinden en ontwikkeldoelen worden gekoppeld. Kanvas geeft ook inzicht in aandachtspunten voor de groep. Leerlingen van de bovenbouw vullen jaarlijks een vragenlijst sociale veiligheid in, ouders om het jaar. Aan de hand van de informatie worden jaarlijks ontwikkelpunten opgesteld. Het IEP leerlingvolgsysteem laat een talentkaart zien met sterke kanten en ontwikkelpunten op het gebied van sociaal-emotionele vaardigheden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke Basisschool De Bangert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Katholieke Basisschool De Bangert gebruikt Kanvas en het IEP leerlingvolgsysteem (talentenkaart) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.