St. Antoniusschool
Lastageweg 50
1011 DB Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
26.45
Spreiding
6.96

De schoolweging van St. Antoniusschool Amsterdam is 26,45 , met een spreiding van 6,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de minimale basisvaardigheden structureel gewaarborgd zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

74,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde van 63,3%. Dit onderstreept de effectieve onderwijsaanpak voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 23,5% havo/vwo en 29,4% vwo (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in contrast met 1,01% regionaal. Dit past bij het academische profiel van de schoolpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Antoniusschool AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23178

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school werken we opbrengstgericht. Daarbij richten we ons op de gemiddelde scores van de Cito-toetsen. Per Cito-toets hebben we een norm vastgesteld. Het opbrengstgericht werken wordt ondersteund door ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. We vergelijken de uitslag van de toets (de gehaalde score) met de norm (de gewenste score). Als de gehaalde score structureel onder of boven de gewenste score is, worden er door de intern begeleider en de leraar interventies afgesproken. Deze interventies kunnen zijn: Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied Instructie wijzigen en verbeteren Meer automatiseren Het methode-aanbod verrijken Differentiatie aanpassen De schoolleiding en de intern begeleider voeren vervolgens klassenconsultaties uit om te observeren of het de leraar lukt om de interventies toe te passen en te bepalen of de interventies effect hebben. Er vindt op school collegiale consultatie plaats en er worden regelmatig samen lessen voorbereid (lesson study). De belangrijkste kenmerken van onze school zijn: We hebben schoolnormen voor de eind- en tussenresultaten opgesteld We beschikken over schoolnormen voor de sociale resultaten Bij tegenvallende resultaten richten wij ons op de aanpassing van het lesgedrag van de leraren We beschouwen taal- en rekenonderwijs als de kern van ons onderwijs. We streven zo hoog mogelijke opbrengsten na bij taal en rekenen. We vinden het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat zij uitstromen naar passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school gebruiken we een leerlingvolgsysteem om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren (ParnasSys). Tijdens groepsbesprekingen bekijken we of de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen. We bespreken of de groep zich ontwikkelt conform de verwachtingen en of dat ook geldt voor de individuele leerlingen. In het kader van de ononderbroken ontwikkeling stellen we jaarlijks een overzicht op van het aantal verlengers, het aantal zittenblijvers en het aantal leerlingen met een OPP (eigen leerlijn). We streven ernaar om zo min mogelijk leerlingen te laten verlengen, conform de landelijke richtlijn. De belangrijkste kenmerken van onze school zijn: De leerlingen ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden (van wat wij op grond van onze populatie mogen verwachten) De leerlingen krijgen de juiste adviezen voor vervolgonderwijs en presteren naar verwachting in het vervolgonderwijs De leerlingen realiseren tussentijds en aan het eind van de basisschool de verwachte opbrengsten

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,5% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 33,3% boven advies uitstroomt. Deze prestatie weerspiegelt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.