
De resultaten van Osdorpse Montessori School in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Osdorpse Montessori School, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Osdorpse Montessori School
De schoolweging van Osdorpse Montessori School is 33,96 , met een spreiding van 6,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Osdorpse Montessori School bij jullie?
Ontdek hoe goed Osdorpse Montessori School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
96.3% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingspercentage van 93.36%. De school borgt hiermee basisvaardigheden effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.88% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant hoger dan de inspectienorm van 36.3% en het regionale gemiddelde van 49.21%. Dit reflecteert de Montessori-aanpak gericht op talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Osdorpse Montessori School?
72.58% van de adviezen richt zich op theoretische leerwegen (havo 25.81%, vwo 22.58%, havo/vwo 3.23%), tegen 45.61% bij vergelijkbare scholen. Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen (22.58% vs 16.45% regio), passend bij de Montessori-visie op doorlopende leerlijnen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Osdorpse Montessori School | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij houden dagelijks goed in de gaten welke vorderingen leerlingen maken. Dit doen wij door dagelijkse observaties en door regelmatig bewijsweken te houden waarin de kinderen laten zien of ze de aangeboden stof beheersen. Alle kinderen hebben een eigen Kind-Werk-Dossier (KWD) ofwel het kindportfolio, waarin de leerlijnen zijn opgenomen (kern)doelen beschreven staan en waarin kinderen hun ‘bewijs’werk verzamelen. Dit geeft het kind richting aan een volgend leerdoel. Er is uitzicht op wat er te leren valt, waardoor er een perspectief ontstaat dat het kind voor zichzelf bedenkt. Het kind formuleert zelfstandig de leerdoelen en leert verantwoordelijkheid te dragen over het eigen leren. Daarnaast is het portfolio ook de plek waar kinderen laten zien hoe vaardig, waardig en aardig ze zijn. Het kind kan via het portfolio, naast de leerlijnen dus ook laten zien, welke interesses en talenten ze daarnaast nog hebben en we waar ze trots op zijn. Tevens volgen wij de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Hierdoor kunnen wij de ontwikkeling van de kinderen heel goed volgen en zo nodig extra hulp geven. De gegevens worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Het kind kan zich zo verantwoorden op zijn/haar eigen lijn en dat vormt dan ook direct de basis voor de kindgesprekken tussen kind, ouder en leerkracht. Daarnaast nemen we twee keer per jaar toetsen van het leerlingvolgsysteem IEP af. Op deze wijze houden we bij op welk niveau het kind functioneert.
Zitten de oud-leerlingen van Osdorpse Montessori School in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies (vs 11.81% landelijk), terwijl 32% bovenadvies presteert. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en aansluiting bij het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.