
De resultaten van Openbare Basisschool De Globe in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Globe, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Globe bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Globe bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op Basisschool De Globe
Het fundamentele niveau is cruciaal voor alle basisscholen. Het vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht middels de eindtoets of doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die gelijk is voor alle Nederlandse basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Prestatie op Basisschool De Globe
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender leerdoel dan het fundamentele niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De Onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau vast. Deze waarde is gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van de school, wat betekent dat de verwachtingen per school kunnen verschillen. Deze aanpak zorgt voor een eerlijke beoordeling van de prestaties van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Globe?
Op Openbare Basisschool De Globe in Amsterdam ontvangen leerlingen in groep 7 een eerste oriëntatie op het voortgezet onderwijs. Dit gesprek biedt een breed, richtinggevend beeld van het toekomstige schooltraject. Halverwege groep 8, rond januari, ontvangen de leerlingen een definitief schooladvies voor het middelbaar onderwijs. Dit advies is gebaseerd op een brede beoordeling, waarbij we letten op werkhouding, sociaal gedrag en de leerprestaties in de klas. Resultaten op methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem (IEP) geven inzicht in het leervermogen. Persoonlijke omstandigheden en groepsdynamiek kunnen aanleiding geven tot een genuanceerde kijk op toetsresultaten. We analyseren de grote lijnen in de leerontwikkeling om tot het best passende advies te komen. Indien een doorstroomtoets in februari of maart beter uitpakt dan ons initiële advies, wordt dit heroverwogen. Dit vergroot de kansen van leerlingen op succesvol onderwijs. Het definitieve schooladvies in maart stelt ouders en leerlingen in staat zich optimaal voor te bereiden op de aanmelding voor het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Globe: Groeien in Verbondenheid
Op Openbare Basisschool De Globe staat sociale ontwikkeling centraal. Wij geloven dat een kind zich optimaal kan ontwikkelen wanneer het zich veilig en verbonden voelt met de schoolomgeving en medeleerlingen. Goede sociale relaties vormen de basis voor leerplezier en cognitieve groei. Onze aanpak richt zich op het cultiveren van wederzijds vertrouwen. Door middel van pedagogisch tact weet ons team inspeel te spelen op de behoeften van de kinderen. Dagelijkse situaties, zoals conflicten, worden omgezet in waardevolle leermomenten, aangezien de school fungeert als een microkosmos van de samenleving. Vanaf groep 1 tot en met groep 8 creëren we een omgeving met rust, structuur en duidelijkheid. Samen met de kinderen stellen we heldere normen en waarden op, wat zorgt voor voorspelbaarheid, duidelijke verwachtingen en het stimuleren van leeftijdsadequate verantwoordelijkheid. Wij zetten ons in om elk kind werkelijk te zien en zijn of haar potentieel te erkennen. Dit gevoel van erbij horen en gewaardeerd worden, stimuleert de intrinsieke motivatie. Leraren bieden kinderen geleidelijk meer ruimte en verantwoordelijkheid, waardoor zij eigenaar worden van hun eigen leerproces. Deze focus op relatie en autonomie draagt bij aan een positieve leerervaring en bereidt kinderen voor op een zelfstandige toekomst. Onze teamleden hanteren een oprechte en nieuwsgierige grondhouding, zowel naar elkaar als naar de kinderen. We durven moeilijke situaties aan te gaan en te onderzoeken wat anderen drijft. Door open te staan, te luisteren en vragen te stellen, helpen we onszelf en de ander vooruit. We vragen ons af wat we nodig hebben en wat de kinderen van ons nodig hebben, waarbij we erkennen dat het soms ook oké is om het niet meteen te weten.
Samen leren leren op Basisschool De Globe
Onze school als leersame min-samenleving
Iedereen is welkom en hoort erbij op De Globe
Hoe bevordert Basisschool De Globe de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze kernwaarden, voortkomend uit visie- en pedagogische trajecten, vormen de basis van onze aanpak. De school is een oefenplaats waar we uitdagingen niet uit de weg gaan. Conflicten en pesten zijn leermomenten die we gezamenlijk oplossen, zodat kinderen deze vaardigheden ook buiten school kunnen toepassen. In de lagere groepen gebruiken we 'stop, hou op!', maar in hogere groepen stimuleren we een krachtige lichaamshouding, wederzijds vertrouwen en duidelijke communicatie zonder te slaan of schelden. We observeren en bespreken zowel positieve als lastige situaties om kinderen te leren hoe ze hiermee om kunnen gaan. Door deze situaties te benoemen en te oefenen, maken we de leerstof eigen. Zo vormen we samen de nieuwe generatie die klaar is voor de maatschappij.
Welke registratiemethoden gebruikt Basisschool De Globe voor sociale vooruitgang?
Basisschool De Globe registreert de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van de volgende methode:
- Succes!Spiegel
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool De Globe?
Op Basisschool De Globe zetten we de volgende methode in voor sociaal-emotioneel leren:
- Pedagogische Tact
Inspectierapport Openbare Basisschool De Globe: Uitleg en Resultaten
De onderwijsinspectie focust tegenwoordig meer op schoolbesturen dan op individuele scholen. Ons bestuur, Stichting Westelijke Tuinsteden, ontving in februari 2025 een positieve beoordeling met een 'goed' resultaat. Hoewel tijdens dit bezoek diverse scholen werden geëvalueerd, was Openbare Basisschool De Globe hierbij niet direct betrokken. Wij zetten ons in om transparant te communiceren over onze school. Binnenkort presenteren we met trots onze actuele status, de voortdurende verbeteringen en de uitstekende resultaten die we boeken. Ontdek de kracht van De Globe en onze passie voor onderwijs. Onze toewijding aan kwalitatief hoogstaand basisonderwijs blijkt uit onze continue ontwikkeling en de positieve feedback die we nastreven. We nodigen u uit om de unieke sfeer en de educatieve successen van De Globe zelf te ervaren.