
Schoolweging
De schoolweging van Timotheusschool Amsterdam is 36,48 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,5% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school duidelijk de inspectienorm van 85%. Hoewel dit iets lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (92,1%), toont het een stevige basiskwaliteit, mede dankzij de gerichte taallessen die in het jaarverslag worden genoemd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 32%. Dit ligt ook iets hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (45,4%), wat wijst op effectieve differentiatie in rekenonderwijs zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen benadrukken doorstroom naar theoretische leerwegen: 27,3% havo/vwo/vwo-advies (12,7% havo, 4,76% havo/vwo, 9,52% vwo). Praktijkonderwijsadvies valt met 6,35% weliswaar hoger uit dan het Amsterdamse gemiddelde (1,01%), maar blijft beperkt. Opvallend is het sterke aandeel vmbo-(g)t (17,46%) dat aansluit bij de schoolspecifieke focus op brede brugklassen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Timotheusschool Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 175.23 | 171.75 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten van de methode onafhankelijke toetsen worden na iedere afnameperiode geëvalueerd. We doen dit op leerling-, groeps- en schoolniveau. De analyse en interpretatie van de resultaten op groeps- en leerlingniveau levert informatie op die we gebruiken om het aanbod voor de aankomende periode vast te stellen en aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Tijdens de evaluatie van de schoolresultaten vergelijken we onze resultaten met soortgelijke scholen in Nederland om te bepalen of onze opbrengsten (minimaal) conform de norm en het landelijk gemiddelde zijn. Wanneer we zien dat de resultaten achterblijven bij een norm, doen we in ieder geval het volgende: We achterhalen de reden waarom resultaten achterblijven. We zetten gerichte interventies in voor de eerstvolgende periode (individueel en per groep). We formuleren (nieuwe) schoolambities voor het (verder) ontwikkelen van specifieke vak- en deelgebieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30% van de leerlingen presteert boven hun schooladvies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 15% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (11,81%). Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en het 'groeps-doorbrekend leren' uit het pedagogisch beleid.
Sociale ontwikkeling
Ieder kind heeft behoefte aan een goede relatie met anderen. Ieder kind wil zich competent voelen. Ieder kind wil het zelf kunnen. Deze behoeften vormen het uitgangspunt voor ons handelen. We bieden alle leerlingen (taal)rijk en passend onderwijs. We dagen ze uit om hun talenten te ontwikkelen. Een goede beheersing van de Nederlandse taal is de basis van waaruit kinderen zich ontplooien en de wereld leren kennen en begrijpen. We besteden veel tijd en aandacht aan activiteiten op het gebied van kunst en cultuur. Deze activiteiten verrijken de leef- en belevingswereld, stimuleren de verbeeldingskracht, vergroten de creativiteit en prikkelen de nieuwsgierigheid. De leerlingen die na 8 jaar de school verlaten, zijn zelfbewust, trots op hun afkomst en gaan respectvol met anderen om. Ze zijn zelfstandig, ondernemend en staan open voor nieuwe ervaringen. Ze zijn zich bewust van hun kwaliteiten en zijn bereid verder te werken aan hun minder sterke kanten. Het zijn kinderen die geleerd hebben samen te werken en samen naar oplossingen te zoeken. LEES MINDER
Relatie Competentie Autonomie
Brede Talentontwikkeling
Zelfbewust en respectvol
Wat is de werkwijze van de Oecumenische basisschool Timotheusschool voor sociale ontwikkeling?
De Oecumenische basisschool Timotheusschool vindt het belangrijk dat kinderen spelenderwijs en ondernemend leren en streeft naar een uitdagende en aantrekkelijke leeromgeving met een structurele plaats voor kunst en cultuur. De school heeft oog voor ieder kind, geeft veel positieve feedback en creëert een omgeving waarin kinderen leren hoe ze zich sociaal adequaat kunnen gedragen. De school leert leerlingen ruzies op te lossen en te voorkomen, en gebruikt hierbij de aanpak van De Vreedzame School.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Oecumenische basisschool Timotheusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Oecumenische basisschool Timotheusschool gebruikt Viseon, Pravoo (voor groepen 1/2) en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.