Oecumenische basisschool De Vijf Sterren
Markengouw 245a
1024 EA Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.82
Spreiding
5.5

De schoolweging van De Vijf Sterren is 36,82 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91.0% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school duidelijk de landelijke signaleringswaarde van 85%. Hoewel dit iets onder het Amsterdamse gemiddelde (92.1%) ligt, tonen jaarcijfers een consistent beeld van kwaliteitsborging. De focus op basisvaardigheden in taal en rekenen draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32%. Deze score ligt eveneens hoger dan het Amsterdamse gemiddelde (45.4%), wat de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor ambitieuze leerlingen onderstreept. De scores reflecteren de inzet op maatwerk zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig profiel: enerzijds een sterke theoretische oriëntatie (24.5% vwo-advies vs. 18.6% regio), anderzijds relatief hoge praktijkadviezen (5.7% praktijkonderwijs vs. 1.0% regio). De combinatie havo/vwo-adviezen (13.2%) benadert het stadsgemiddelde, wat past bij de diverse leerlingenpopulatie. Opvallend is het lage percentage 'onbekend'-adviezen (1.9%), wat duidt op zorgvuldige advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vijf SterrenGemeente AmsterdamNederland
LIB172.55175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op basisschool de Vijf Sterren wordt handelingsgericht gewerkt. Dit houdt in dat leerkrachten de vorderingen van leerlingen nauwgezet volgen en hen planmatig bedienen van leerstof aangepast op het niveau van de leerling. In de praktijk houdt dit in dat leerlingen werken in een basis,- plus,- of instructiegroep. Leerlingen die meer aankunnen krijgen verdiepingsstof, waarbij de instructiegroepen meer ondersteuning krijgen bij het verwerken van de leerstof. De tussenresultaten worden door de leerkrachten, daarbij ondersteund door onze intern begeleiders, geanalyseerd en gebruikt om te bepalen of leerlingen nog in de juiste niveaugroep werken (meer uitdaging of meer ondersteuning), of alle leerstof voldoende is overgekomen (is er uitval op een specifiek domein dat klassikale herhaling behoeft) of zijn de resultaten conform verwachtingen en kan het huidige aanbod gecontinueerd dan wel versneld worden. De tussenresultaten bepalen, mede met de observaties van de leerkracht, welk onderwijsaanbod de komende periode plaats zal vinden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

36.7% van de leerlingen presteert boven advies - significant hoger dan landelijk (25.3%). Slechts 14.3% zit onder advies, wat lager is dan de vergelijkingsgroep (11.8%). Deze cijfers onderstrepen de kwaliteit van het adviesproces en de doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel. De school lijkt bewust ruimte te laten voor groeipotentieel.

Sociale ontwikkeling

Onze visie op sociale opbrengsten richt zich op de drie basisbehoeften die alle kinderen hebben: Kinderen willen iets kunnen, iets bijdragen. Ze zijn competent en hebben talenten. Kinderen willen relaties met anderen kunnen aangaan, zich onderdeel voelen. Ze zijn in staat om verbinding te maken. Kinderen willen vrijheid voelen en hebben om zelf initiatieven te nemen, zelf keuzes maken zonder voortdurende hulp of toestemming te hoeven vragen. Zij ervaren en krijgen autonomie en gaan daar (zelf)bewust mee om. Concreet betekent dit dat er duidelijke grenzen zijn waarbinnen de leerling zich kan bewegen, maar dat er ook oefenruimte is voor het kind om zelf zijn relaties met anderen vorm te geven. Autonomie en competentie wordt in veel activiteiten bewust besproken met leerlingen. Wat kan je zelf? Waar heb je hulp bij nodig? LEES MINDER

Competentie en talent

Relatie en verbinding

Autonomie en zelfbeeld

Wat is de werkwijze van Oecumenische basisschool De Vijf Sterren voor sociale ontwikkeling?

Oecumenische basisschool De Vijf Sterren werkt aan sociale ontwikkeling door leerlingen mede-eigenaar te maken van hun leerproces, hen invloed te geven op de manier waarop er met hen wordt omgegaan, en hen verantwoordelijkheid te laten dragen. Dit wordt zichtbaar door het werken met dag- en weektaken, het gezamenlijk opstellen van klassenregels, de methodiek van 'De Vreedzame school', het participeren tijdens activiteiten in de wijk (o.a. Vreedzame Wijk') en wederzijds respect tussen leerkracht en leerling.

Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische basisschool De Vijf Sterren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Oecumenische basisschool De Vijf Sterren gebruikt Inzichtelijk en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische basisschool De Vijf Sterren?

Oecumenische basisschool De Vijf Sterren gebruikt 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.