
De resultaten van Oecumenische basisschool De Kinderboom in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Oecumenische basisschool De Kinderboom, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Oecumenische basisschool De Kinderboom
De schoolweging van De Kinderboom Amsterdam is 36,63 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Oecumenische basisschool De Kinderboom bij jullie?
Ontdek hoe goed Oecumenische basisschool De Kinderboom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Met 94,2% score overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met soortgelijke scholen (92,1%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Oecumenische basisschool De Kinderboom?
De adviezen tonen een blikvernauwing richting theoretische leerwegen: 31,25% vwo-advies (vs. 18,61% regio). Tegelijkertijd krijgt 12,5% vmbo-b advies, wat aansluit bij de schoolweging. De brede differentiatie (van vmbo-b tot vwo) reflecteert de heterogene leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kinderboom Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.86 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Van elke leerling wordt vanaf het eerste leerjaar een digitaal leerling-dossier aangelegd in het schooladministratiesysteem Parnassys. Hierin nemen we gedurende de hele schoolloopbaan relevante gegevens op. Dit zijn bijvoorbeeld observatie-, toets- en registratie gegevens van werkhouding, gedrag, motivatie, zelfstandig werken, oudergesprekken, leerlingbesprekingen en eventuele speciale onderzoeken. Daarnaast worden de kinderen via het CITO-leerlingvolgsysteem twee keer per jaar getoetst en gevolgd op de diverse gebieden. Groep 1/2: In de voorschool en groepen 1-2 worden observaties van verschillende ontwikkelingsgebieden verzameld in het digitale observatiesysteem KIJK. De Cito-toetsen Taal voor kleuters en Rekenen voor kleuters nemen we enkel halverwege groep 2 af. Indien noodzakelijk herhalen we dit aan het einde van groep 2. In groep 2 wordt ook twee keer per jaar de signaleringslijst t.b.v. vroegtijdige signalering van leesproblemen en/of dyslexie ingevuld. Groep 3 t/m 8: Rekenen-Wiskunde, Spelling, Technisch- en Begrijpend lezen, Studievaardigheden en Woordenschat. In groep 3 worden de kinderen extra getoetst op Leesvaardigheid. In groep 7 nemen alle leerlingen deel aan de Entreetoets. In groep 8 nemen de meeste leerlingen deel aan de CITO eindtoets. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt twee keer per jaar in beeld gebracht met observatiesysteem ZIEN. Alle toetsen en observaties gebruiken we om na te gaan welke vorderingen het kind heeft gemaakt, of er voldoende vooruitgang is te zien en of het handelen van de leerkracht aangepast moet worden. Bij sommige leerlingen nemen we, na toestemming ouders, ook de LAT af. Dit geeft ons als school extra inzicht in eventuele specifieke ontwikkelpunten. Verslaggeving en rapporten De verslaggeving over de ontwikkeling en vordering van de kinderen gebeurt zowel mondeling als schriftelijk. Elk jaar hebben we vier oudervertelgesprekken: in september en november een voortgangsgesprek, in maart en juni een rapportgesprek. De rapporten worden ondertekend door de ouders en weer ingeleverd worden op school. Tijdens de oudergesprekken kan gesproken worden over de vorderingen ten opzichte van de geplande vooruitgang, benodigde extra hulp en de sociale ontwikkeling thuis en op school. De oudergesprekken vinden plaats op initiatief van de leerkracht, maar ook ouders kunnen de leerkracht om een gesprek vragen.
Zitten de oud-leerlingen van Oecumenische basisschool De Kinderboom in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 81,82% van de leerlingen op advies functioneert, significant boven het regionale gemiddelde (62,93%). Slechts 9,09% zit onder advies, wat duidt op zorgvuldige advisering. De sterke begeleiding van Nieuwkomers draagt hier waarschijnlijk aan bij.
Sociale ontwikkeling
De Kinderboom hanteert een helder gedragsprotocol waarin onder meer is opgenomen wat onze school- en klassenregels en afspraken zijn. Maar ook wat onze grenzen zijn t.a.v. acceptabel gedrag. Met het observatiesysteem van ZIEN en KIJK volgen wij de leerlingen op sociaal-emotioneel gebied om tijdig te ondersteunen als dat nodig is. De onderwijsinspectie schreef n.a.v. haar bezoek in februari 2020 het volgende: "Zowel de Veiligheid als het Pedagogisch klimaat zijn op De Kinderboom Goed waardoor de leerlingen in een prettig, rustig klimaat kunnen leren.Samen leren leven. Er wordt op De Kinderboom preventief gewerkt aan een veilig, prettig klimaat. Door met de leerlingen gedragsregels op te stellen (samen leren leven) is er committent gecreëerd. Dit maakt de navolging van de afspraken groter. In deze gedragsregels is ook aandacht voor het gebruik van sociale media. (...). (er heerst een) Prettig klimaat door huiselijke, groene inrichting. Er zijn verschillende eigen aspecten van kwaliteit op het gebied van het pedagogisch klimaat te vinden op De Kinderboom. Zo is de inrichting huiselijk en groen en er zijn in de hal stiltecabines gerealiseerd zodat leerlingen ongestoord kunnen werken als dat nodig is.". We zijn trots op het feit dat ook de onderwijsinspectie ziet dat wij sociale veiligheid en een fijn leer- en leefklimaat hebben gerealiseerd op school. LEES MINDER
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van Oecumenische basisschool De Kinderboom voor sociale ontwikkeling?
Oecumenische basisschool De Kinderboom hanteert schoolbrede uitgangspunten en afspraken voor sociale ontwikkeling. De school werkt conform de methodiek van Leefstijl! en monitort de sociale opbrengsten/ontwikkelingen met de systematiek van Zien en Kijk!
Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische basisschool De Kinderboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Oecumenische basisschool De Kinderboom gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische basisschool De Kinderboom?
Oecumenische basisschool De Kinderboom gebruikt de methodes Leefstijl en Sta op tegen pesten! voor sociaal-emotioneel leren.