
Schoolweging
De schoolweging van DOK10 is 35,67 , met een spreiding van 6,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en het Amsterdamse gemiddelde (92,7%). De school overstijgt hiermee structureel de basisverwachtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, significant boven de signaleringswaarde (32,8%) en het vergelijkingsgemiddelde (46,92%). Opmerkelijk gezien de hoge schoolweging, wat duidt op effectieve differentiatie in rekenen en taal.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 23,5% vmbo-b tegenover 23,5% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het lagere percentage vwo-advies (5,9%) ten opzichte van vergelijkbare scholen (18,6%). Toch blijft 41,2% van de adviezen in de theoretische leerweg (havo/vwo en hoger), wat aansluit bij de citoscores.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | DOK10 | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.86 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op DOK10 gebruiken we de observaties van de leerkrachten en de uitslagen en analyses methode toetsen om invulling en inhoud te geven aan de korte zorgcyclus. Deze korte zorgcyclus is onderdeel van de lange zorgcyclus; deze wordt gevormd door de niveaugroepen waarin we werken bij de verschillende vakgebieden. De uitslag en analyses van methode onafhankelijke toetsen bepalen, na bespreking met de Intern Begeleider, de inhoud en invulling voor een langere periode van een bepaald vakgebied.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
66,7% van de leerlingen zit op advies, iets boven het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage onderadvisering (16,7%) ligt hoger dan vergelijkbare scholen (11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexe populatie. De school zet extra in op monitoring, zoals beschreven in het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
DOK10 werkt met de Kanjeraanpak! Dit betekent dat wij ons pedagogisch en sociaal klimaat gestructureerd opbouwen en borgen conform deze aanpak. Wij leren kinderen om constructief conflicten op te lossen, zelfregulering en basisvaardigheden die zij kunnen gebruiken om sociaal zich te kunnen redden in de maatschappij.
Veiligheid is de basis
Samen zorgen we voor elkaar
Betrokken & Betrouwbaar
Wat is de werkwijze van Oecumenische basisschool De Capelle voor sociale ontwikkeling?
Oecumenische basisschool De Capelle werkt met de Kanjeraanpak, die onderdeel is van het dagelijks handelen op de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Oecumenische basisschool De Capelle om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Oecumenische basisschool De Capelle gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Oecumenische basisschool De Capelle?
Oecumenische basisschool De Capelle gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.