OBS Twiske in Amsterdam

Het team van OBS Twiske in Amsterdam

Current section: team
Pandorinastraat 7 A
1035 Amsterdam

Zie hier hoe het team van OBS Twiske is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Twiske. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Twiske bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Twiske bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Twiske zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 74.1% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (74.1%)
Man (25.9%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Twiske. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (11.1%)
35-45 jaar (40.7%)
45-55 jaar (18.5%)
55-65 jaar (25.9%)
&ge;65 jaar (3.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (26.7%)
35-45 jaar (27.4%)
45-55 jaar (19.8%)
55-65 jaar (16.2%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Twiske werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (10.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (3.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Twiske gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invallers en Vervanging bij OBS Twiske: Zo Regelen Wij Het

Bij OBS Twiske begrijpen we dat de continuïteit van onderwijs essentieel is. Daarom hebben we een doordacht plan voor personeelsvervanging, mocht een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig zijn. Onze prioriteit ligt bij het waarborgen van een stabiele leeromgeving voor uw kind. Daarom onderzoeken we eerst of interne oplossingen mogelijk zijn, zoals het inzetten van collega's zonder vaste groep. Dit zorgt voor een vertrouwde gezicht in de klas. Indien interne vervanging niet volstaat, kijken we naar de mogelijkheid om de lesgroep tijdelijk te verdelen over andere klassen, met behoud van kwalitatief onderwijs. Als laatste redmiddel, en enkel na zorgvuldige overweging, kan een groep een dag vrijgesteld worden. In dat geval vragen we u vriendelijk uw kind thuis te houden en bieden we altijd noodopvang aan voor werkende ouders. Voor een breder scala aan invallers maken wij strategisch gebruik van de expertise van A'dam Onderwijs, een initiatief van Amsterdamse schoolbesturen, en de flexibele inzet van leerkrachten via Flex-onderwijs. Zo garanderen we dat uw kind altijd kan rekenen op gekwalificeerde begeleiding.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerinhoud

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Het Team van OBS Twiske

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)
Gespecialiseerde Rekencoach
Remedial Teacher voor Extra Ondersteuning
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalexpert

Toelichting van de school:

Bij OBS Twiske staan twee toegewijde intern begeleiders klaar om leerkrachten en leerlingen te ondersteunen, specifiek voor de onderbouw en bovenbouw. We werken nauw samen met het Expertise Centrum van Innoord, waar specialisten op gebieden als dyslexie, sociaal-emotionele ontwikkeling, rekenen en taal adviseren. Onze IB'ers kunnen arrangementen aanvragen voor individuele begeleiding door externe specialisten. Onze school beschikt over een gecertificeerde rekenspecialist en twee taalspecialisten, gedetacheerd via Combiwel, die de taalontwikkeling in de kleuterklassen verrijken. Voor leerlingen met een uitdaging in rekenen bieden we extra ondersteuning met 'Rekentijgers'. Een specialist voor meer- en hoogbegaafdheid verrijkt het onderwijs met activiteiten zoals het Leerlab en biedt begeleiding aan leerkrachten. Met de preventieve leesmethode Bouw! volgen we de leesontwikkeling nauwgezet. Voor extra leesondersteuning in groep 4 en 5 gebruiken we het programma Connect Lezen, waarbij leerlingen in kleine groepjes werken onder begeleiding van een onderwijsassistent. In de onder- en middenbouw leggen we extra nadruk op woordenschat en taalontwikkeling, ondersteund door onze taalspecialisten. Voor rekenen gebruiken we in groep 3 Kleuterplein en Semsom, en vanaf groep 4 de adaptieve methode Snappet. Een leraarondersteuner biedt gerichte hulp bij rekenen in kleine groepen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Schoolervaring

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB)
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Ouder Kind Adviseur (OKA)

Toelichting van de school:

OBS Twiske bevordert sociale competenties en burgerschap met de Vreedzame School-methode, die in alle groepen wordt toegepast. Onze burgerschapscoördinator begeleidt dit proces. We stimuleren actief burgerschap via een kinderraad en getrainde mediatoren die helpen bij het oplossen van conflicten. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen volgen we via ons volgsysteem Leerling en Beeld. Voor extra ondersteuning bieden we de training Rots en Water aan. Jaarlijks meten we de tevredenheid en sociale veiligheid bij leerlingen vanaf groep 6, waarvan de resultaten gedeeld worden met de Onderwijsinspectie. We hanteren een strikt pestprotocol en bieden twee interne vertrouwenspersonen voor leerlingen. Onze Ouder Kind Adviseurs, onderdeel van het Ouder-Kind-Team (OKT) Amsterdam, staan klaar voor vragen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, zowel voor leerkrachten als ouders.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Structuur

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider (IB)
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Ervaren Leerkracht

Toelichting van de school:

Onze leerkrachten bieden gepersonaliseerd onderwijs door te werken met niveaugroepen en wekelijkse weekplanningen. Dit bevordert de zelfstandigheid en planningvaardigheden van de leerlingen. De leerkracht begeleidt actief het gedrag, de werkhouding en de taakaanpak van elk kind. Dit zorgt voor een gestructureerde leeromgeving waarin iedereen zich optimaal kan ontwikkelen. Indien een leerling extra ondersteuning nodig heeft, schakelen we de expertise in van onze intern begeleiders, de gedragsspecialist of de specialist voor meer- en hoogbegaafdheid.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Fit

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)
Remedial Teacher
Gespecialiseerde Gymleerkrachten

Toelichting van de school:

OBS Twiske biedt twee keer per week bewegingsonderwijs door drie gespecialiseerde vakleerkrachten gym in onze eigen sportfaciliteiten. Eén van onze vakleerkrachten is opgeleid als Motorisch Remedial Teacher (MRT) en biedt gespecialiseerd bewegingsonderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit gebeurt wekelijks na een motorische test die tijdens de gymlessen wordt afgenomen. De vakleerkrachten observeren de motorische vaardigheden van alle leerlingen tijdens diverse spelactiviteiten, wat helpt bij het identificeren van leerlingen die baat hebben bij extra begeleiding.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider (IB)
Gediplomeerde EHBO-Kind
Bedrijfshulpverlener (BHV)

Toelichting van de school:

OBS Twiske registreert en beheert de medische informatie van alle leerlingen, zoals allergieën en benodigde medicatie. Dagelijks is er een medewerker met EHBO-Kind certificering aanwezig die de medicatie beheert en op de hoogte is van specifieke zorgprotocollen. Wij volgen strikt het Medisch Handelen protocol van Innoord om de veiligheid en gezondheid van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Chromebooks in de klassen
Leerlab
Doelab

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS Twiske

Hoe OBS Twiske de Ontwikkeling van Uw Kind Stimuleert

OBS Twiske omarmt de diversiteit van haar leerlingenpopulatie door een onderwijsconcept te hanteren dat is afgestemd op individuele leerbehoeften. Met het Expliciete Directe Instructie (EDI) model garanderen wij dat leerlingen op verschillende niveaus effectief worden begeleid, zowel binnen als buiten de reguliere lesuren. Kinderen die extra uitdaging zoeken, bloeien op in ons stimulerende Leerlab, terwijl praktisch ingestelde leerlingen zich uitleven en ontwikkelen in ons creatieve Doelab. Onze school onderhoudt een sterke samenwerking met het Expertise Centrum Innoord om optimale ondersteuning te bieden aan alle leerlingen. Wanneer specifieke onderwijsbehoeften de expertise van ons eigen team overstijgen, schakelen wij gespecialiseerde professionals in. Dit omvat hulp voor leerlingen met gedragsuitdagingen, leerproblemen of uitzonderlijke talenten, zodat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar volledige potentieel te bereiken. Daarnaast verrijken wij ons aanbod met de gespecialiseerde inzichten van bureau Zien in de Klas, wat bijdraagt aan een nog completer ondersteuningssysteem. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning: Versterking van Expertisegebieden Binnen ons toegewijde team zijn er docenten die fungeren als coördinatoren voor specifieke vakgebieden, een rol die wij verder willen integreren in ons dagelijks onderwijs. Dit initiatief omvat onder andere: - Rekencoördinatie: Versterken van rekenvaardigheden. - Leescoördinatie: Bevorderen van leesplezier en -begrip. - Burgerschapscoördinatie: Stimuleren van actief burgerschap. - Lichamelijke Opvoeding en Motorische Remedialteaching: Aandacht voor fysieke ontwikkeling en motorische vaardigheden. - ICT-coördinatie: Integratie van technologische hulpmiddelen. - Gedragsspecialist: Expertise op het gebied van gedragsmanagement. - Cultuurcoördinatie: Verbreding van culturele ervaringen. - Verrijking en Leerlab: Bieden van extra uitdaging en verdieping.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Twiske: Onze Visie op Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan 2024-2028?

OBS Twiske investeert in de toekomst met een focus op vier kernspeerpunten voor de periode 2024-2028. We leggen de nadruk op het verstevigen van basisvaardigheden, waaronder taal, lezen, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid. Dit vormt de basis voor verdere ontwikkeling. Daarnaast streven we naar een lerende en professionele organisatie, waar continu verbetering en innovatie centraal staan. Dit zorgt ervoor dat ons team altijd up-to-date is met de nieuwste onderwijsmethoden. Brede ontwikkeling en spelenderwijs leren vormen de kern van ons pedagogisch beleid. We geloven dat kinderen het best leren wanneer ze plezier hebben en hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld. We zijn in transitie naar een Integraal Kindcentrum (IKC), wat betekent dat we onderwijs en opvang nog beter op elkaar willen afstemmen voor een doorlopende ontwikkeling van uw kind. Om ons onderwijs te optimaliseren, experimenteren we met nieuwe organisatiemodellen, waaronder groepsdoorbrekend werken, om zo nog beter aan te sluiten bij individuele leerbehoeften.

Hoe garandeert OBS Twiske de optimale ontwikkeling en ondersteuning van elk kind?

Bij OBS Twiske staat de individuele zorgbehoefte van elk kind centraal. Wij hanteren een handelingsgerichte aanpak, waarbij het onderwijs nauwgezet wordt afgestemd op de specifieke behoeften van elke leerling. Een soepele overgang tussen leerjaren wordt gewaarborgd door een warme overdracht tussen leerkrachten, waarbij de interne begeleider ondersteuning biedt waar nodig. Elke leerkracht beschikt over een gedetailleerd groepsoverzicht met de leerbehoeften van elk kind, waarop direct wordt ingespeeld. Ons team is versterkt met gespecialiseerde leerkrachten op het gebied van gedrag, rekenen en taal, aangevuld met een leerkracht voor verrijkingsprogramma's. Tevens onderhouden we nauwe banden met onze ouder-kind-adviseurs (OKA) voor een geïntegreerde aanpak. Specifiek in de groepen 1 tot en met 4 zetten taalspecialisten zich in voor de ontwikkeling van woordenschat, mondelinge taalvaardigheid en leesplezier. Sinds schooljaar 2021-2022 bieden we het Doelab aan, waar leerlingen, in samenwerking met leerkracht en IB, worden geselecteerd voor specifieke leerprogramma's, met actieve betrokkenheid van ouders. Voor dyslexiebehandelingen werken we samen met "Zien in de Klas", die vergoede ondersteuning binnen de school bieden. Op sociaal-emotioneel gebied maken alle leerkrachten gebruik van de Vreedzame School-methode. Voor kinderen met specifieke ondersteuningsvragen bieden we trainingen zoals Rots en Water, faalangstreductietraining en sociale vaardigheidstraining, ondersteund door onze gedragsspecialist. Behoeften aan speciale zorg worden besproken in het Zorgbreedte Overleg (ZBO), waar we, indien nodig in afstemming met externe partners, de juiste hulp organiseren. Ouders worden hierbij altijd uitgenodigd. Wij monitoren de voortgang van onze leerlingen nauwkeurig met behulp van zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen via het leerlingvolgsysteem, zoals Leerling in Beeld en Parnassys.

Hoe monitort OBS Twiske het leerproces en bereikt de school de gestelde onderwijsdoelen?

OBS Twiske hanteert een grondige monitoring van het leerproces door middel van zowel methodegebonden als onafhankelijke toetsen, zoals Leerling in Beeld (Cito). Na elke afgeronde methodeblok wordt een toets afgenomen, die door de leerkracht wordt geanalyseerd om vervolgstappen te bepalen en vast te leggen in ons volgsysteem, Parnassys. Tweemaal per jaar, in januari en juni, worden de Leerling in Beeld-toetsen afgenomen. De resultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en besproken tijdens de groepsbesprekingen met de interne begeleider (IB). Op basis hiervan kunnen handelingsplannen worden opgesteld of kan extra uitdaging worden geboden. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, kunnen deelnemen aan het verrijkingsprogramma. Zij kunnen dan "compacten" en eventueel instromen in het Leerlab. Leerlingen die baat hebben bij praktische leerervaringen, worden uitgenodigd voor het Doelab. De interne begeleiders analyseren de Leerling in Beeld-scores op schoolniveau en bespreken deze met het team. Deze schoolanalyse, die inzicht geeft op leerling-, leerkracht- en schoolniveau, wordt tevens gedeeld met het bestuur van Innoord om de algehele onderwijskwaliteit te waarborgen.

Stimulerend Aanbod voor Jonge Kinderen op OBS Twiske

Toelichting van de school

OBS Twiske biedt een warm welkom aan de allerkleinsten met een uitstekend programma voor het jonge kind. We werken intensief samen met Combiwel voor Kinderen "Klavertje Vier" om een naadloze overgang van de peuteropvang naar de basisschool te garanderen. Onze onderbouw- en VVE-coördinator onderhoudt elke zes weken nauw contact met de leidsters van Combiwel. Tijdens deze overleggen stemmen we thema's af, zodat de aansluiting bij onze lesmethoden optimaal is. Combiwel wordt ook actief betrokken bij schoolbrede activiteiten, zoals de viering van Sinterklaas en Kerst. Onze interne begeleider ondersteunt dit proces waar nodig. Leerlingen die vanuit VVE-programma's instromen, worden met zorg ontvangen na een interne bespreking en een warme overdracht. Binnen OBS Twiske werken gespecialiseerde leerkrachten, opgeleid voor het jonge kind, samen in een ontwikkelteam. Dit team zorgt voor een continue doorgaande ontwikkeling en een rijke leeromgeving voor onze jongste leerlingen.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft OBS Twiske voor jonge kinderen?

OBS Twiske biedt een rijk en stimulerend aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool. Dit omvat onze samenwerking op het gebied van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

OBS Twiske biedt een rijk en stimulerend aanbod voor jonge kinderen, gericht op een optimale ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool. Dit omvat onze samenwerking op het gebied van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt OBS Twiske samen voor het jonge kind programma?

OBS Twiske werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Zo onderhouden we een sterke band met Combiwel voor Kinderen, een onderdeel van Gemeentelijk Kinderopvang, en Tinteltuin, gespecialiseerd in voorschoolse en buitenschoolse opvang.

OBS Twiske werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het beste aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Zo onderhouden we een sterke band met Combiwel voor Kinderen, een onderdeel van Gemeentelijk Kinderopvang, en Tinteltuin, gespecialiseerd in voorschoolse en buitenschoolse opvang.

Team | OBS Twiske in Amsterdam | [2025] Schoolregister