OBS Corantijn
Corantijnstraat 2
1058 DD Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
30.56
Spreiding
8.07

De schoolweging van Corantijn is 30,56 , met een spreiding van 8,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 93,1% scoren de leerlingen ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau. Hoewel dit 2,6 procentpunt lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (95,7%), voldoet de school ruimschoots aan de basiskwalificatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

73,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit is 2,4 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (57,3%), wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op theoretische leerwegen: 34,5% havo/havo-vwo/vwo-advies (17,2% vwo alleen). Dit ligt boven het regionaal gemiddelde voor vwo-adviezen (18,6%), maar onder voor havo/vwo-combinaties (10,9%). Praktijkonderwijsadvies komt met 3,5% precies overeen met vergelijkbare scholen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsCorantijnGemeente AmsterdamNederland
LIB171.68175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussentijdse resultaten vormen een onderdeel van het in kaart brengen van de leerontwikkeling van de kinderen. Als er een methodegebonden toets of Citotoets is afgenomen wordt een analyse gemaakt door de leerkracht. Methode gebonden toetsen die zijn afgenomen worden ook gebruik voor het in kaart brengen van de leerontwikkeling. Hierin staat bij welke onderdelen de leerlingen extra ondersteuning nodig hebben. De tussenresultaten vormen niet een doel op zich, maar maken onderdeel uit van het hele leerproces. Verzamelde gegevens worden gebruikt in de gesprekken tussen leerkracht en intern begeleider.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (17,1% tegen 11,8% landelijk). Desondanks scoort 65,7% op adviesniveau, wat aansluit bij het maatwerkbeleid beschreven in het schoolplan. De relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,56) verklaart mede deze uitkomsten.

Sociale ontwikkeling

We willen een sfeervolle en gezellige school, waarbij het de taak van de volwassenen is om elk kind in zijn waarde te laten. Belangrijk daarbij is het besef dat elk kind uniek is en zo benaderd dient te worden. Kinderen moeten zich veilig voelen op school. De wijze waarop kinderen met elkaar omgaan is belangrijk. Wij geven minimaal één keer per week ‘kanjertrainingen’. In de kanjertraining komen allerlei sociale en emoitionele lessen aanbod. Mensen, volwassen en kinderen hebben het verlangen ‘erbij te horen’. ‘Erbij horen’ vergt bepaalde sociale vaardigheden die het ene kind beter gebruikt dan het andere kind. De Kanjertraining leert kinderen de sociale vaardigheden die nodig zijn om opgenomen te worden in de groep. Het schooljaar start daarom met de Kanjerweken/ gouden weken. In die weken wordt er extra veel aandacht besteed aan oefeningen die de groepsvorming ten goede komen. na de kerstvakantie hebben we de zilveren week/weken om weer extra aandacht te geven aan groepsdynamiek, groepsvorming, klassenafspraken en dergelijken. In de onderbouw wordt gebruik gemaakt van Breinhelden. Deze methode geeft taal aan executieve functies. Er worden lessen gegeven en taal gebruikt om gericht te kunnen werken aan het versterken van executieve functies in de groep. Het is belangrijk om te praten over executieve functies met kinderen. Het is echter een heel abstracte term. Daarom heten de executieve functies Breinkrachten in het programma. En elke Breinkracht heeft zijn eigen symbool, verbalisering (spreuk) en teken (beweging). Zo wordt het voor kinderen veel toegankelijker om over executieve functies te praten. Ook gedurende het jaar heen komen de lessen van kriebels in je buik aan bod. Kriebels in je buik is een online lesmethode voor relationele en seksuele vorming in groep 1 tot en met 8. In deze lessen leren kinderen hun grenzen aangeven, begrip te krijgen voor diversiteit, voor zich zelf opkomen, omgaan met social media door o.a. leuke interactieve werkvormen op het digibord. LEES MINDER

Sociaal Vaardig

Sociaal Competent

Veilige en plezierige leeromg

Wat is de werkwijze van OBS Corantijn voor sociale ontwikkeling?

Op OBS Corantijn wordt in iedere groep wekelijks aandacht besteed aan de Kanjertraining. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de KANVAS in, een volgsysteem voor sociale vaardigheid gekoppeld aan de Kanjertraining. De intern begeleider (IB-er) voert naar aanleiding van de vragenlijsten twee keer per jaar een groepsdynamiek gesprek met elke klassenleerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt OBS Corantijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

OBS Corantijn gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt OBS Corantijn?

OBS Corantijn gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertraining, KiVa, en Taakspel.