Nicolaas Maes
Nicolaas Maesstraat 124 - 126
1071 RH Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
22.74
Spreiding
5.13

De schoolweging van Nicolaas Maes is 22,74 , met een spreiding van 5,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,1% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm (85%) ruimschoots. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen voor alle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 83,2% behaald, ruim boven de inspectienorm van 61,9%. Dit wijst op een effectieve aanpak voor hogere cognitieve doelen, vooral opvallend gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

71,2% van de leerlingen ontvangt een vwo-advies (vergeleken met 18,6% bij vergelijkbare scholen), wat de academische focus benadrukt. Slechts 3,9% krijgt een vmbo-t-advies. De brede adviesrange – van praktijkonderwijs (2,5%) tot vwo – weerspiegelt de diverse populatie en flexibel onderwijsaanbod.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsNicolaas MaesGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51175.23181.86

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We willen leeropbrengsten en het onderwijsleerproces inzichtelijk hebben. Voor ons betekent dit de kwaliteit van onderwijs en de kwaliteit van zorg. Minimaal een keer per jaar geeft de directie met IB een nauwkeurig beeld van de stand van zaken op schoolniveau: zowel m.b.t. de opbrengsten als het onderwijsleerproces. Op leerlingniveau maken wij het dagelijkse werk van de leerlingen inzichtelijk zowel mondeling, schriftelijk als via observaties. Wij nemen methodegebonden toetsen af: Hier meten we of binnen de groep de doelstellingen zijn gehaald van de leerstof die in de periode ervoor aan de orde is geweest. Resultaten worden geëvalueerd op individueel en op groepsniveau en leiden waar nodig tot aanpassing van het aanbod. Wij nemen methode-onafhankelijke toetsen af, het Cito-leerlingvolgsyteem. Door de analyse van de toetsen krijgen we een goed beeld van het niveau van de groep en van het individuele kind. Het is een middel om te analyseren of ons onderwijs conform onze eigen gestelde doelen wordt gegeven. Het analyseren van de individuele vaardigheidsscores laat zien of elk kind voldoende is gegroeid.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,8% presteert onder advies (landelijk 11,8%), dankzij intensieve doorstroombegeleiding. De 78% die op advies functioneert, sluit aan bij de schoolvisie van realistische adviezen. De lichte onderadvisering in eerdere jaren is nu gecorrigeerd.

Sociale ontwikkeling

Leren omgaan met elkaar in een groep is een ander wezenlijk onderdeel van de schoolsamenleving. Daarin een plaats zoeken is niet het gemakkelijkste in het leerproces van een schoolkind. De leerkracht stuurt en begeleidt het kind in die vorming tot zelfstandigheid, bijvoorbeeld door te praten over de rol van het kind in bepaalde situaties, waarbij het wordt gewezen op zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van zichzelf en tegenover anderen. Hiervoor gebruiken we naast onze eigen professie en deskundigheid, de Kanjertraining in alle groepen. Wij starten het schooljaar met de Gouden Weken in combinatie met Klassenkracht. Dit doen wij om de sociale cohesie te bevorderen door dagelijks groepsvormende activiteiten op het programma te zetten. Hierbij handelen wij vanuit het versterken van de drie psychologische basisbehoeften, relatie, autonomie en competentie. Door steeds vaker zelfstandig naar oplossingen te zoeken, neemt het zelfvertrouwen van de leerling toe en leert het ook in niet-schoolse situaties om op een positieve manier voor zichzelf op te komen. Daarbij hoort ook dat we de kinderen serieus nemen. We willen een zodanig klimaat scheppen dat het kind zich op school thuis voelt en zowel anderen als zichzelf accepteert. In een dergelijk klimaat passen structuur, duidelijkheid en regelmaat. Een kind dat zich op school prettig en veilig voelt, zal met plezier naar school gaan. Een kind dat graag naar school gaat, heeft meer kans op een goede en harmonische ontwikkeling dan een kind dat een hekel aan school heeft. Het spreekt voor zich dat we graag een school zijn waar we kinderen, naast een prettig klimaat, extra activiteiten bieden ter bevordering van hun ontwikkeling. LEES MINDER

Vertrouwen

Leren met hoofd, hart en handen

Inspirerend en betekenisvol

Wat is de werkwijze van de Nicolaas Maes voor sociale ontwikkeling?

De Nicolaas Maes gebruikt de Kanjertraining voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Het doel is dat kinderen positief over zichzelf en anderen leren denken, waardoor sociale stress vermindert. Dit kan leiden tot betere concentratie en leerresultaten. De Kanjertraining lost pestproblemen op, zorgt ervoor dat leerlingen zichzelf durven te zijn, zich veilig voelen, betrokken zijn, gevoelens kunnen uiten en meer zelfvertrouwen krijgen. De Kanjertraining wordt wekelijks in iedere groep gegeven door de groepsleerkracht en wordt preventief ingezet om de sociale cohesie te monitoren. De regels van de Kanjertraining gelden voor de hele school.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Nicolaas Maes om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Nicolaas Maes gebruikt Kijk! en Leerling in beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Nicolaas Maes?

De Nicolaas Maes gebruikt de Kanjertraining, Taakspel en Klassenkracht voor sociaal-emotioneel leren.