
De resultaten van Lukasschool - (opleidingsschool) daltononderwijs in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Lukasschool - (opleidingsschool) daltononderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Lukasschool - (opleidingsschool) daltononderwijs bij jullie?
Ontdek hoe goed Lukasschool - (opleidingsschool) daltononderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op de Lukasschool
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden in groep 8 getoetst met een doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt. Uw kind is bij ons in goede handen voor deze belangrijke ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op de Lukasschool
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun potentieel volledig te benutten. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep 8 dit hogere niveau te laten bereiken, wat bijdraagt aan een succesvolle schoolloopbaan. Voor elke basisschool stelt de inspectie een specifiek streefniveau vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geldt als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Op de Lukasschool streven we ernaar deze ambitieuze doelen te overtreffen, met persoonlijke aandacht voor elke leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Lukasschool - (opleidingsschool) daltononderwijs?
De Lukasschool, een daltonschool en opleidingsschool in Amsterdam, biedt helderheid over schooladviezen. Elke leerling in groep 8 ontvangt een verplicht schooladvies, wat kan bestaan uit één of twee aangrenzende schoolsoorten, zoals vmbo-bb of vmbo-t/havo. Dit advies helpt bij de overstap naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van de brede ontwikkeling van uw kind. We kijken naar resultaten van doorlopende leerlingvolgsysteemtoetsen op het gebied van taal en rekenen, maar ook naar sociaal-emotionele vaardigheden, werkhouding en gedrag. Factoren die meespelen in het advies zijn onder andere gedragskenmerken, sociaal-emotionele vaardigheden, praktijkgerichte aanleg, werkhouding, motivatie en resultaten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen. Ook eventuele capaciteiten- of intelligentieonderzoeken worden meegenomen. Na een uitgebreid teamoverleg, inclusief de leerkrachten van groep 8 en de intern begeleider, wordt een voorlopig advies vastgesteld. Dit advies wordt met u en uw kind besproken, zodat het geen verrassing is. Ouders die niet akkoord gaan, kunnen dit bespreken met de schoolleiding. Eventuele klachten kunnen ingediend worden na deze gesprekken. De doorstroomtoets in februari kan leiden tot een bijstelling van het advies, waarbij een meer theoretisch advies mogelijk wordt indien de resultaten dit rechtvaardigen. Belangrijke data voor de aanmelding en het schooladvies: De doorstroomtoets wordt gemaakt in de eerste twee weken van februari. Scholen ontvangen de uitslag uiterlijk 15 maart. Leerlingen en ouders ontvangen het definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart. De digitale aanmelding voor het voortgezet onderwijs vindt plaats tussen 25 en 31 maart. Voor specifieke overstapprocedures, zoals naar het VSO, informeren we u via Parro en nodigen we u uit voor een speciale voorlichtingsbijeenkomst.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Lukasschool: Groeien als Mens & Wereldburger
Op de Lukasschool in Amsterdam geloven we dat een veilige en prettige omgeving essentieel is voor optimale leerprestaties. Daarom zetten we vol in op de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Ons doel is om leerlingen op te leiden tot zelfstandige, verantwoordelijke wereldburgers die positief bijdragen aan de maatschappij. We stimuleren dat kinderen goed voor zichzelf zorgen en positieve relaties aangaan met hun omgeving, zowel lokaal als wereldwijd. Dit doen we door actief te werken aan samenleven en samenwerken. De voortgang van zowel individuele leerlingen als de groep wordt nauwlettend gevolgd en besproken door ons ervaren team. Onze school hanteert een proactieve aanpak voor sociaal-emotionele groei. We zetten de methode 'Leefstijl' in en monitoren de ontwikkeling structureel met behulp van 'Leerling in beeld'. We streven ernaar leerlingen mee te geven dat meedoen, maatschappelijke betrokkenheid en samenwerking de sleutels zijn tot succes. Daarnaast verrijken we hun leven met culturele bagage en betrekken we ouders actief bij het onderwijs. De veiligheid van onze leerlingen en medewerkers, zowel sociaal, fysiek als psychisch, staat voorop. We luisteren naar de stem van de leerlingen door jaarlijks hun welbevinden te bevragen en bespreken onze kwaliteit regelmatig met de leerlingenraad. Ouders en medewerkers worden actief betrokken bij het verbeteren van de schoolomgeving door regelmatig te worden bevraagd over veiligheid en tevredenheid. Onze leerkrachten zijn bedreven in het gedifferentieerd aanbieden van lesstof, waarbij instructie en verwerking worden afgestemd op drie niveaus: basis, intensief en verdiepend. Dankzij ons leerlingvolgsysteem, ParnasSys, kennen zij de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling.
Groeien tot verantwoordelijke wereldburgers
Samenwerken en positief bijdragen aan de maatschappij
Zelfstandig en zonder vrees de wereld ontdekken
Hoe bevordert de Lukasschool de sociale vaardigheden van leerlingen?
De Lukasschool stimuleert sociale ontwikkeling door actief te werken aan samenleven en samenwerken. We gebruiken de methode 'Leefstijl' en monitoren de voortgang via 'Leerling in beeld', zodat we kinderen zien opgroeien tot zelfstandige en betrokken wereldburgers.
Welke methodes en registraties gebruikt de Lukasschool voor sociale ontwikkeling?
De Lukasschool gebruikt de volgende methodes en registraties om sociale opbrengsten in kaart te brengen en de sociaal-emotionele ontwikkeling te bevorderen:
- WMKPO & Leerling in beeld Sociaal emotioneel.
- Leefstijl methodiek.
Hoe zorgt de Lukasschool voor een veilige leeromgeving?
De Lukasschool garandeert een veilige omgeving, zowel sociaal, fysiek als psychisch, voor alle leerlingen en teamleden. Dit wordt actief gemonitord en verbeterd door regelmatig feedback te vragen aan leerlingen, ouders en medewerkers.
Onafhankelijke Inspectierapporten: Kwaliteit van Basisonderwijs op de Lukasschool
Ontdek de resultaten van de onderwijsinspectie voor de Lukasschool. Ons uitgebreide inspectierapport biedt een gedetailleerd inzicht in de educatieve prestaties en de schoolontwikkeling. Specifieke informatie over de Lukasschool is te vinden op pagina 27 tot en met 30 van het volledige inspectiedocument. Hierin worden de bevindingen en beoordelingen van de onderwijsinspectie per sectie uiteengezet. Dit rapport dient als officiële weergave van de kwaliteit en de voortgang binnen ons daltononderwijs, zodat u een weloverwogen keuze kunt maken voor de schoolontwikkeling van uw kind.