
Schoolweging
De schoolweging van Laterna Magica is 22,87 , met een spreiding van 5,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,1% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisaanbod, vooral in begrijpend lezen (+5,2% t.o.v. regionaal gemiddelde).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
60,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (61,9%). Dit laat ruimte voor verbetering, met name in rekenvaardigheden waar de score 4% lager ligt dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk theoretisch gericht: 37,3% vwo (vs. 18,6% regio) en 24% havo/vwo (vs. 10,9% regio). Het lage percentage praktijkadviezen (2,7% vmbo-k tegenover 9,2% regionaal) sluit aan bij het academische profiel. Opvallend is het ontbreken van speciaal onderwijsadviezen, wat wijst op effectieve inclusiezorg.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Laterna Magica | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leren via Natuurlijk Leren Lezen, spellen, rekenen, leerstrategieën: we streven ernaar dat alle kinderen de basisvaardigheden op een goed niveau beheersen. Daarnaast is persoonlijke én sociale ontwikkeling heel belangrijk bij Laterna Magica. Uw kind leert vaardigheden als samenwerken, weten waar je goed en niet goed in bent, waar je interesses liggen en hoe je kunt doorzetten. Onafhankelijk, creatief leren denken, zelf oplossingen kunnen zoeken, vertrouwen, geloven in je eigen mogelijkheden. De ultieme opbrengst is dat kinderen gelukkig zijn en zichzelf leren sturen in relatie met hun omgeving. Citotoetsen en Natuurlijk Leren Natuurlijk Leren is veel meer dan het oefenen van lezen en rekenen. U vindt de belangrijke resultaten in de individuele portfolio’s en ontwikkelplannen. In de ontwikkelplannen hanteren we de drietrapsraket: vieren - nieuw doel - plan en steun. Welke stap in je ontwikkeling heb je gemaakt t.o.v. de vastgestelde leerlijnen in het portfolio? Aan welke volgende doelen ga je werken en op welke manier. Kinderen worden hier dagelijks op gecoached. 3 x per jaar wordt in het portfoliogesprek met kind en ouder naar de resultaten gekeken. Het gaat dan om werk van uw kind. Deze opbrengsten vormen het hart van Laterna Magica. Daarnaast nemen we twee keer per jaar een Cito-toets af bij uw kind: in januari en in juni. De Cito-toetsen nemen wij bij kinderen vanaf 6 jaar. Ze gaan over basisvaardigheden rekenen-spelling-lezen en begrijpend lezen. Met de toets bekijken we of uw kind scoort zoals we dit op grond van de dagelijkse resultaten verwachten. Daarnaast kijken we hoe we het als unit en als school doen ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Waar nodig sturen we bij. Cito-toetsen gaan uit van het gemiddelde. Bij Natuurlijk leren gaan we uit van de groei van een individueel kind. Tijdens het portfoliogesprek kunt u vragen om de Citoresultaten. We bespreken de resultaten dan als onderdeel van de brede ontwikkeling van uw kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,6% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 26,2% boven verwachting scoort. Dit reflecteert de nauwgezette adviesprocedure met input van meerdere professionals, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Lees op onze website over ons pedagogisch beleid Lees op onze website ons pestprotocol Lees op onze website onze rubric samenleven
Verbinding, integriteit
Verantwoordelijkheid, liefde
Autonomie, vertrouwen,duurzaam
Wat is de werkwijze van Laterna Magica voor sociale ontwikkeling?
Om de socialisatie en subjectivicatie te bekijken worden vier instrumenten ingezet: individuele coachgesprekken (iedere drie maanden), observaties inclusieteam (minimaal één keer per jaar), afname KiVamonitor vanaf leerjaar 3 (twee keer per jaar), tevredenheidsonderzoeken (eens per twee jaar).
Welke registratievorm(en) gebruikt Laterna Magica om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Laterna Magica gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Portfolio van ieder kind met leer- ontwikkellijnen en KiVa monitor.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Laterna Magica?
Laterna Magica gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa.