
De resultaten van Klein Amsterdam in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Klein Amsterdam, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Klein Amsterdam bij jullie?
Ontdek hoe goed Klein Amsterdam bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Basisschool Klein Amsterdam
Ontdek hoe basisschool Klein Amsterdam presteert op het gebied van het fundamenteel niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau, dat alle leerlingen tegen het einde van de basisschool zouden moeten bereiken, wordt gemeten met de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een standaard die wij nastreven met ons toegewijde team. Op basisschool Klein Amsterdam zien we dat 98.25% van onze leerlingen het fundamenteel niveau behaalt. Dit resultaat ligt boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en is ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 98.03%. Onze school zet zich in om elke leerling een solide basis mee te geven voor hun verdere schoolcarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Basisschool Klein Amsterdam: Ambitieuze Leerdoelen
Naast het fundamenteel niveau streven we op Klein Amsterdam naar het behalen van het streefniveau, een uitdagender leerdoel voor onze leerlingen in groep acht. Dit specifieke niveau wordt per school vastgesteld door de inspectie, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Het percentage dat hiervoor geldt, fungeert als de specifieke signaleringswaarde voor onze school. Basisschool Klein Amsterdam realiseert een score van 64.91% op het streefniveau. Dit resultaat, hoewel lager dan het landelijke vergelijkingsgemiddelde van 72.10%, toont de ambitie van onze leerlingen en docenten. We werken continu aan methoden om ook dit hogere niveau voor een steeds groter deel van onze leerlingen toegankelijk te maken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Klein Amsterdam?
Basisschool Klein Amsterdam bereidt uw kind optimaal voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies, dat leerlingen in groep 7 ontvangen, is een zorgvuldige afweging van hun academische prestaties en persoonlijke ontwikkeling. Dit advies wordt samengesteld op basis van de IEP-resultaten en de expertise van de leerkrachten en intern begeleiders. Zij kijken naar zowel de leerresultaten als de algehele groei van uw kind. De school volgt strikte deadlines voor het verstrekken van adviezen. Het voorlopige advies wordt tussen 10 en 31 januari gegeven. De centrale doorstroomtoets vindt plaats tussen 29 januari en 18 februari. De uitslagen hiervan zijn uiterlijk 15 maart bekend, waarna het definitieve schooladvies uiterlijk 24 maart volgt. Alle leerlingen melden zich tussen 25 en 31 maart aan bij hun nieuwe middelbare school. Uitzonderingen, zoals voor leerlingen die naar het vso gaan, zijn mogelijk. Verhuizingen kunnen ook leiden tot inschrijvingen buiten de reguliere periodes. Veranderingen in het toetsadvies kunnen leiden tot een aangepast definitief schooladvies. De school zal dit altijd motiveren als het in het belang van de leerling is om het advies niet of deels te verhogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Veiligheid op Basisschool Klein Amsterdam
Bij Basisschool Klein Amsterdam geloven we dat sociale ontwikkeling essentieel is voor een succesvolle schoolcarrière en een gelukkig leven. Onze kernwaarden – Lef, Authenticiteit en Verbondenheid – vormen de basis van onze aanpak. We moedigen kinderen aan om zichzelf te zijn, zelfkennis te ontwikkelen en reflectief te denken. Conflicten zien we als leermomenten. Door kinderen te begeleiden bij het oplossen van meningsverschillen binnen onze gemeenschap, leren ze de wereld beter begrijpen, kritisch te denken en zich te verwonderen. Onze projecten behandelen diverse thema's die niet alleen bijdragen aan leerprestaties, maar ook aan de ontwikkeling van het burgerschap. Een veilige omgeving is cruciaal voor groei. Daarom besteden we veel aandacht aan sociale veiligheid binnen ons projectonderwijs. Belangrijke vraagstukken worden op een passende manier behandeld, waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat. Mocht het oplossen van conflicten toch lastig zijn, dan hanteren we duidelijke protocollen, zoals een anti-pest protocol, om de sociale veiligheid te waarborgen.
Durf en Lef in Ontwikkeling
Authentiek Jezelf Zijn
Sterke Verbondenheid in de Schoolgemeenschap
Hoe bevordert Basisschool Klein Amsterdam de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool Klein Amsterdam stimuleert samenwerking, conflictbeheersing en zelfredzaamheid, wat bijdraagt aan zowel leerprestaties als burgerschapsvorming. Kinderen voelen zich veilig en kunnen zich hierdoor optimaal ontwikkelen. Ons projectonderwijs behandelt relevante maatschappelijke vraagstukken, waarbij we de leerstof laten meegroeien met de capaciteiten van het kind. Vanaf groep 3 werken leerlingen jaarlijks aan het IEP-onderdeel 'Hart'. Dit onderdeel richt zich op sociaal-emotionele ontwikkeling, leerstrategieën en creativiteit. De resultaten hiervan worden besproken in het persoonlijk portfolio, wat de zelfreflectie verder stimuleert.
Welke instrumenten gebruikt Klein Amsterdam om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen in kaart te brengen, maken we gebruik van specifieke registratievormen:
- Het IEP-onderdeel 'Hart', gericht op persoonlijke groei.
- Een gedetailleerde beschrijving van het welbevinden in het leerlingportfolio.
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Klein Amsterdam?
Basisschool Klein Amsterdam maakt gebruik van bewezen methodieken om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- De Reggio Emilia benadering, die creativiteit en zelfontdekking centraal stelt.
- Jeelo, een projectmatige aanpak die actuele thema's integreert in het curriculum.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkelingen Basisschool Klein Amsterdam
Basisschool Klein Amsterdam heeft in juni 2023 een 'zeer zwak' oordeel ontvangen van de onderwijsinspectie. Deze periode werd gekenmerkt door snelle veranderingen, waarbij zowel het schoolteam als een groot deel van de ouders zich vol enthousiasme inzette om de aangedragen verbeterpunten aan te pakken. Na een bestuurlijke crisis is er sinds februari 2024, onder leiding van een nieuwe directeur-bestuurder, constructief gewerkt aan het herstel en de verbetering van de onderwijskwaliteit. Er is een nieuwe start gemaakt met een duidelijke focus op de kritiekpunten. In september 2024 werd opnieuw het oordeel 'zeer zwak' geveld. De inspectie erkende echter de positieve stappen die waren gezet, hoewel de verbeteringen nog niet voldoende waren doorgevoerd voor een positievere beoordeling in het herstelonderzoek. De school heeft bezwaar gemaakt tegen dit oordeel en zet de verbeterstrategie voort, met ondersteuning van professionals en subsidies voor basisvaardigheden. Klein Amsterdam implementeert een gedetailleerd herstelplan, goedgekeurd na een aanwijzing van OCW. Het hoofddoel is om te voldoen aan de wettelijke onderwijsvereisten, met als tussenstap van 'zeer zwak' naar 'onvoldoende' en uiteindelijk naar een 'voldoende' beoordeling. Daarnaast wordt er gewerkt aan aansluiting bij een groter bestuurskader om de continuïteit van het onderwijs voor alle leerlingen te waarborgen. De school gelooft in haar onderwijsconcept, de waarde van onderwijsvernieuwing en haar bestaansrecht door gerichte inspanningen. Ontdek meer over de voortgang en het onderwijs op Basisschool Klein Amsterdam.