
Schoolweging
De schoolweging van Klein Amsterdam is 22,59 , met een spreiding van 5,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,2% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning op school, zelfs in een dynamische leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert vooral theoretische leerwegen: 23,1% havo/vwo en 23,1% vwo-advies (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan het regionale gemiddelde (1,01%). Dit past bij de relatief gunstige schoolweging en de focus op doorstroom naar hogere onderwijsniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Klein Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft jouw kind de lesstof goed opgepakt? Is het kind gegroeid? Welke leerstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Daar geeft IEP inzicht in, het volgsysteem dat wij gebruiken. Kinderen ontwikkelen zich iedere dag, en elk kind volgt daarin zijn eigen pad en tempo. Het IEP Leerlingvolgsysteem legt de focus op groei, niet op prestatie. En belangrijk: we vergelijken jouw kind niet met zijn klasgenootjes. Het gaat immers om de individuele ontwikkeling van jouw kind! Alle toets- en meetinstrumenten van IEP sluiten aan bij de wereld van het kind. Zo motiveren we leerlingen om lekker aan de slag te gaan en, zonder druk, te laten zien wat ze al beheersen. Visie op toetsen Wij geloven dat een kind meer is dan de vaardigheden in taal en rekenen. Daarom kijken we met de toetsen van het IEP Leerlingvolgsysteem ook naar sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen: hoofd, hart en handen. De focus ligt bij ons op alle facetten van de ontwikkeling van je kind. In groep 1 en 2 maken de kinderen geen toetsen. Daar observeren de leerkrachten de kinderen op de ontwikkeling van taal, rekenen, de sociaal-emotionele ontwikkeling, leren leren en motoriek. Ook hier kijken we dus naar hoofd, hart en handen. Wij vinden het belangrijk om kinderen wel goed te volgen en toetsen zowel met de methodes als niet-methode gebonden toetsen. Voor taal en rekenen gebruiken we methodes terwijl wij ons eigen onderwijs blijven doorontwikkelen, om te zorgen voor stabiliteit en inzicht terwijl we groeien. Voor deze methodes gebruiken wij de bijbehorende toetsen, deze geven steeds opnieuw resultaten waarmee wij kunnen bijsturen op het onderwijs. Daarom hebben we ervoor gekozen om in groep 3 t/m 8 methode onafhankelijke toetsen af te nemen en observaties te doen in groep 1 en 2. (IEP) maar ook de methodetoetsen in groep 3 = lijn 3 (taal), midden groep 3 t/m 8) staal (spelling en grammatica) en getal en ruimte junior. (rekenen) De leerlingen maken 2x per jaar een IEP toets. Deze worden vervolgens op kind, groep en schoolniveau geanalyseerd. De leerkrachten maken 2x per jaar na de afname van de IEP toetsen de groepsanalyses. Deze worden besproken in een groepsbespreking met de intern begeleiders. Hieruit wordt weer bepaald of er voldoende zicht is op een kind, of deze voldoende ontwikkeld en wat daar dan eventueel aan geholpen kan worden. De intern begeleider maakt samen met de directie 2x per jaar na de afname van de IEP toetsen een schoolanalyse. Dit zijn belangrijke indicatoren om op leerkrachthandelen te reflecteren. Doelen worden bijgesteld en verdiept. Leren zichtbaar maken Documentatie geeft informatie over het leren en de groei van de kinderen, die niet allemaal inzichtelijk kunnen worden gemaakt door de formele gestandaardiseerde toetsen en checklijsten die worden gebruikt in het basisonderwijs. Omdat we ook continu observeren, verkrijgen we belangrijke informatie en inzicht in de intellectuele kracht van de leerlingen. Voor de leerlingen op onze school is het doel van leren niet het simpel ontvangen van een goed cijfer, de waardering voor de leerling ligt in het bereiken van het best mogelijke, ieder naar eigen vermogen. Planning Het onderwijs vergt continue planning, zeker ook ons projectonderwijs, gebaseerd op de evaluatie en reflectie van het werk waarmee kinderen bezig zijn. Het onderwijsteam evalueert en reflecteert met de kinderen en met elkaar op de projecten en het leerproces van de kinderen en overweegt mogelijke nieuwe richtingen die genomen moeten worden en wat daarvoor nodig is. Zij stellen dagelijks bij door middel van nakijken, vragen stellen en in gesprek gaan met kinderen over hun ideeën en mogelijkheden voor nieuwe opties, onderzoeken en experimenten.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Van de leerlingen presteert 25,6% boven hun schooladvies, tegen 11,8% landelijk. Slechts 5,1% scoort onder het advies, wat duidt op zorgvuldige advisering. De school benadrukt een 'opbrengstgericht klimaat' met extra begeleiding voor risicoleerlingen, zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
1.Lef 2.Authenticiteit 3.Verbondenheid Durven te zijn wie je bent vraagt zelfkennis en zelfreflectie. Net zo conflicten kunnen (helpen) oplossen door samen binnen een gemeenschap (de school) hier bewust bij stil te staan en om aan te werken helpen wij kinderen om de wereld te begrijpen, kritisch te zijn en zich regelmatig te verwonderen. Binnen onze projecten komen verschillende thema's aanbod. Hiermee verbeteren ook leerprestaties en de ontwikkeling van het burgerschap. Als een kind zich veilig voelt kan deze zich ontwikkelingen. Binnen ons projectonderwijs wordt hier veel aandacht aan besteed. Hier worden belangrijker vraagstukken behandeld. Deze begint klein en de wereld wordt steeds groter naarmate het kind meer aan kan. Mocht het niet lukken om conflicten zelf op te lossen, zijn er ook protocollen voor de sociale veiligheid op gesteld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een anti pest protocol. LEES MINDER
Lef
Authenticiteit
Verbondenheid
Hoe werkt Klein Amsterdam aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Klein Amsterdam streeft ernaar elk kind individueel te ondersteunen en te begeleiden, met aandacht en geduld in hun leer- en leefomgeving. De school biedt levensechte leerervaringen in een rijke leeromgeving, gebaseerd op een didactisch concept dat is ontwikkeld vanuit de kerndoelen van de overheid. Er is een scherp oog voor wat het kind kan en wil, en de school speelt hierop in. Klein Amsterdam hanteert een empathische benadering, gekenmerkt door een open geest, open hart en open wil. De school wil een plek zijn waar kinderen zich thuis voelen en onvoorwaardelijk bijhoren. Begrijpelijke, inzichtelijke en zorgvuldige documentatie en communicatie van individuele en gezamenlijke merkbare en meetbare opbrengsten staan centraal. Het team van Klein Amsterdam is toegankelijk, betrouwbaar, betrokken, creatief en ruimdenkend. Kinderen en ouders worden serieus genomen als educatieve partners. Klein Amsterdam is een lerende en inclusieve schoolgemeenschap. Samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid zijn belangrijke sociale vaardigheden die de school wil ontwikkelen. Klein Amsterdam besteedt hier veel aandacht aan binnen het projectonderwijs, waar belangrijke vraagstukken worden behandeld die beginnen in de directe omgeving van het kind en steeds breder worden. Naast de Jeelo-methodiek maakt een kind vanaf groep 3 jaarlijks een IEP onderdeel 'Hart'. Dit behandelt sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen, en is onderwerp van gesprek tijdens het portfolio.
Hoe registreert Klein Amsterdam de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Klein Amsterdam gebruikt de volgende manieren om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren: Het IEP onderdeel 'Hart' en een beschrijving van het welbevinden in het portfolio.
Welke methoden gebruikt Klein Amsterdam voor sociaal-emotioneel leren?
Klein Amsterdam gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Reggio Emilia en Jeelo.