
Schoolweging
De schoolweging van Mokum is 34,55 , met een spreiding van 6,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
89,3% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral gezien het feit dat 34,55% van de leerlingen extra ondersteuningsbehoeften heeft volgens de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 60% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, overtreft Kindercampus Mokum ruimschoots de signaleringswaarde van 36,3%. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,55) en ligt 10,8% hoger dan bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke ambitie: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 18,75% havo/vwo-combinatie. Tegelijk is er aandacht voor praktische routes met 12,5% vmbo-b. Deze brede spreiding sluit aan bij de relatief hoge spreiding in schoolweging (6,64), wat wijst op effectieve differentiatie binnen heterogene groepen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mokum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om tussentijdse resultaten te kunnen meten gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van IEP: Inzicht Eigen Profiel. Een kind is meer dan rekenen en taal, ook zijn sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen maken hem tot wie hij is. Een compleet kind is hoofd, hart én handen. Een volgsysteem moet daar rekening mee houden. Niet door een kind af te rekenen op wat het niet kan, maar door inzicht te geven in waar een kind nu staat en aan te geven hoe het zich verder kan ontwikkelen om te worden wie het is. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. We vergelijken kinderen niet met elkaar, maar focussen op de persoonlijke ontwikkeling. Een uitkomst waarmee de leerkracht samen met het kind inzicht krijgt in de volgende ontwikkelingsstap en we het eigenaarschap van het kind bij zijn eigen ontwikkeling vergroten.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel recente doorstroomdata beperkt is (slechts 16 groep 8-leerlingen in 2023-2024), valt op dat 0% van de leerlingen onder advies presteerde. Dit zou kunnen wijzen op zorgvuldige adviesvorming, mogelijk ondersteund door het 'ontwikkelingsgericht volgsysteem' zoals beschreven in de schoolgids.