
Schoolweging
De schoolweging van De Vindplaats Amsterdam is 35,16 , met een spreiding van 6,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,2% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (92,7%). Dit overschrijdt de inspectienorm (85%) ruimschoots, wat aansluit bij het pedagogisch accent op basisvaardigheden in de schoolvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 46,9%), wat voor deze school met een complexe populatie (schoolweging 35,16) boven de signaleringswaarde (32,8) ligt. De focus op differentiatie in het onderwijsconcept blijkt effectief, ondanks de uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoewel 33,3% van de adviezen onbekend is, valt een sterke vwo-orientatie op: 27,3% vwo-advies tegenover 18,6% bij vergelijkbare scholen. Tegelijk is het aandeel praktijkonderwijs (0,12%) minimaal. De brede adviesrange (van vmbo-b tot vwo) reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vindplaats Amsterdam | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 171.85 | 175.51 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het leerlingvolgsysteem Om elke leerling alle kansen te bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen, worden de leerlingen vanaf dat ze op school komen totdat ze weggaan ‘gevolgd’. We houden een digitaal dossier bij. Daarin verzamelen wij persoonlijke gegevens, leerling-besprekingen, verslagen van gesprekken met ouders, speciale onderzoeken, toets- en rapportgegevens. De intern begeleider, die het proces van zorg voor de leerlingen bewaakt en stuurt, beheert de dossiers. De intern begeleider, de leerkrachten en de directie hebben inzage in de dossiers. Onafhankelijke toetsen Wij gebruiken CITO-toetsen op allerlei gebieden. Op vaste momenten in het jaar (januari en mei/juni) worden deze methode overstijgende toetsen afgenomen. De toetsen worden volgens een toetskalender afgenomen. De intern begeleider en de leerkracht bespreken de individuele resultaten. Wij gebruiken de uitkomsten ook om ons onderwijs op klassen-, groep-, en op leerling niveau te evalueren en bij te stellen. De leerkracht bespreekt de resultaten met de ouders en met de leerling. Onderwijs op maat door handelingsgericht werken We streven ernaar dat ieder kind zijn eigen ontwikkeling kan doormaken. De groepsleerkrachten gaan uit van de onderwijsbehoeften van kinderen. Dit betekent het waarderen van verschillen tussen kinderen. Onderwijsbehoeften bieden aanknopingspunten voor het handelen van de leerkracht, de omgang tussen groepsgenootjes en de inrichting van de leeromgeving. We vertalen gegevens uit observaties, gesprekken, toetsen en analyses van schriftelijk werk naar doelen en benutten ze bij het formuleren van onderwijsbehoeften. Daarbij gaat het om de onderwijsbehoeften van de hele groep, van enkele sub-groepjes en individuele leerlingen. Centraal staat de vraag: wat heeft dit kind, in deze groep, bij deze leerkracht, op deze school in de komende periode nodig? Dit wordt vastgelegd in groeps- en handelingsplannen. Deze plannen en de resultaten die de kinderen halen, worden door de groepsleerkracht samen met de IB-er geëvalueerd. Verslaglegging door groepsleerkrachten en wijze waarop dit besproken wordt Aan het begin van het schooljaar organiseert de school kennismakingsgesprekken met ouders. Twee keer per jaar (januari en aan het eind van het schooljaar) maken de leerkrachten een rapport voor de kinderen. Ook de kinderen zullen in dit rapport zelf laten zien wat ze hebben geleerd of waar ze trots op zijn. Dit rapport en de voortgang van uw kind worden besproken in een ouder-kindgesprek op school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 76,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau (+13,5% t.o.v. landelijk). Slechts 5,9% zit onder advies (landelijk: 11,8%), wat het effect van zorgvuldige advisering laat zien. De school profileert zich hiermee als betrouwbare doorstroompartner.
Sociale ontwikkeling
Wij zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn en zich veilig voelt. We lossen problemen en conflicten samen op. We zorgen ervoor dat iedereen erbij hoort. We helpen en houden rekening met elkaar. We houden het kindcentrum en de buurt schoon. LEES MINDER
Wij leren van en met elkaar.
Wij helpen elkaar.
Wij hebben respect voor elkaar
Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Vindplaats voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum de Vindplaats signaleert vroegtijdig specifieke behoeftes, zodat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een aanbod kunnen krijgen bij het leren van sociale en/of emotionele behoeften. Om een goed pedagogisch klimaat te onderhouden, werkt de school met het programma Vreedzaam, de grondwet van de school voor omgang met elkaar, en wordt ook ingezet in de wijk. De school streeft naar samenwerking met organisaties die dicht bij de school liggen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum de Vindplaats om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum de Vindplaats gebruikt Zien als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.