
Schoolweging
De schoolweging van El Kadisia is 34,19 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft El Kadisia de landelijke inspectienorm van 85% ruimschoots. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het onderwijs voor alle niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school toont een sterk theoretisch profiel: 23,5% havo/vwo- en 22,1% vwo-adviezen overtreffen het regionaal gemiddelde (10,9% en 18,6%). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1,5% vs. 1,0% vergelijkbare scholen), wat past bij de academische ambities. De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo reflecteert de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | El Kadisia | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De resultaten van de leerlingen op de tussentoetsen voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen tenminste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. El Kadisia houdt de ontwikkeling van de leerlingen bij met behulp van methodegebonden toetsen, observatielijsten en methode-onafhankelijke toetsen (Cito). De methode onafhankelijke toetsen (Cito) worden afgenomen conform de opgestelde toetskalender. Na afname van de toetsen worden de opbrengsten besproken met de leerkrachten. Op basis van de opbrengsten op zowel de tussentoetsen (cito) en de methodetoetsen worden de groepsplannen geëvalueerd en bijgesteld. De resultaten worden gerelateerd aan de normen en de schooldoelen. We gaan daarbij uit van de gemiddelde vaardigheidsscores per groep en per leerling. Bij de analyse van de resultaten wordt er bekeken welke factoren invloed hebben gehad op de vaardigheidsgroei. Er wordt bekeken of de resultaten consequenties hebben voor tijdsbesteding (het rooster), de instructie, het automatiseren en de wijze waarop er gedifferentieerd wordt. Twee keer per jaar worden de opbrengsten gepresenteerd aan het team en wordt er met elkaar besproken welke interventies tot successen hebben geleid en welke nieuwe interventies er mogelijk zijn om tot betere opbrengsten te komen. De individuele resultaten van de leerlingen worden twee keer per jaar, na elke CITO-toets, met ouders besproken. Dit gebeurt tijdens het rapportgesprek. Tijdens het gesprek is het kind aanwezig en krijgt het kind een actieve rol. Het gaat immers over het kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
14,3% van de leerlingen presteert onder advies - lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Tegelijk scoort 23,2% boven advies, een bevestiging van het ambitieuze doch realistische adviseringstraject. Dit sluit aan bij het 'ontwikkelingsgericht volgsysteem' uit het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op het totale functioneren. El Kadisia besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen.
Veiligheid
zelfvertrouwen
zelfredzaamheid
Wat is de werkwijze van Islamitische Basisschool El Kadisia voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De ontwikkeling van de groep wordt besproken tijdens de groeps- en/of leerlingbespreking (leerkracht en intern begeleider). In deze gesprekken worden mogelijke aanpakken besproken voor de groep of een individuele leerling.
Welke registratievormen gebruikt Islamitische Basisschool El Kadisia om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Islamitische Basisschool El Kadisia gebruikt de volgende registratievormen: Kijk!, Kindbegrip en Bosos.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Islamitische Basisschool El Kadisia?
Islamitische Basisschool El Kadisia gebruikt de volgende methoden: Taakspel en Vreedzame school.