
Schoolweging
De schoolweging van Knotwilg is 36,02 , met een spreiding van 5,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
87.5% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, iets boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt wel onder het vergelijkingspercentage van 92.7%, wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel laat een breed spectrum zien: 21.4% vmbo-(g)t en 7.1% vwo. Praktijkonderwijs (2.4%) valt hoger uit dan het regionale gemiddelde (1.0%). De combinatie vmbo-b/k (19.1%) en vmbo-(g)t/havo (11.9%) benadrukt de nadruk op brede doorstroommogelijkheden, passend bij de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Knotwilg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 169.84 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden gebruikt om te monitoren welke groei de leerlingen hebben bereikt. Hierbij wordt naar de individuele leerlingen gekeken, naar de groep en naar het leerjaar. Op basis van deze en de methodegebonden resultaten wordt op verschillende niveaus (leerkracht, leerteam, MT en team) bekeken wat maakt dat deze resultaten behaald zijn en wat we van elkaar kunnen leren. Om de resultaten te realiseren, werken wij met de methodiek van Stichting LeerKRACHT om gezamenlijk te werken aan de ontwikkeling van ons onderwijs. Onderdelen van deze methodiek zijn het gezamenlijk voorbereiden van lessen, feedback geven, lezingen en workshop volgen, literatuur bestuderen en professionals inzetten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 36% van de leerlingen boven advies presteert (vs. 25.3% regio), terwijl slechts 12% onder blijft (vergelijkbaar met 11.8% landelijk). Dit onderstreept de zorgvuldige advisering en mogelijk onderadvisering vanuit de school.
Sociale ontwikkeling
Binnen IKC Knotwilg werken wij vanuit Pedagogische Tact en de Vreedzame School. Knotwilg is een Integraal Kindcentrum, een kleine gemeenschap, waar verschillende geledingen samen komen: Onderwijs en Opvang, ouders, kinderen, externen, de buurt, andere scholen. Door middel van een grondwet willen wij de kinderen bepaalde waarden en omgangsvormen meegeven: -Wij dragen allemaal een steentje bij, zowel in de school als in de buurt. -Wij zorgen ervoor dat iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn. -Wij lossen conflicten samen op. -Wij zijn verantwoordelijk voor ons eigen gedrag. -Wij helpen elkaar. -Wij zorgen ervoor dat iedereen erbij hoort. LEES MINDER
Verbinding
Je veilig voelen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van IKC Knotwilg voor sociale ontwikkeling?
IKC Knotwilg werkt aan sociale ontwikkeling door de inzet van de Vreedzame School. Kinderen leren zich verhouden tot de maatschappij, omgaan met elkaar, problemen oplossen en met elkaar in gesprek gaan. Tijdens themavieringen wordt aandacht besteed aan omgangsvormen en de grondwet van IKC Knotwilg. Nieuwe kinderen worden welkom geheten en er wordt gezongen voor alle jarigen die in de afgelopen periode jarig zijn geweest.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Knotwilg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Knotwilg gebruikt ParnasSys Leerlijnen en CITO Leerling in Beeld Sociaal Emotionele Vorming om sociale opbrengsten in kaart te brengen.