IKC Het Talent
Notweg 36
1068 LL Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
36.09
Spreiding
6.74

De schoolweging van Het Talent Amsterdam is 36,09 , met een spreiding van 6,74 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91.5% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). De taalvaardigheidstoetsen tonen een consistente groei van 2.3% tussen groep 7 en 8, dankzij de intensieve taalmethodiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

47.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 32.8%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerkonderwijs, specifiek in rekenvaardigheden waar de school 4.6% beter scoort dan vergelijkbare instellingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweeledig beeld: enerzijds een sterke focus op theoretische leerwegen (56% vmbo-(g)t of hoger tegen 45.8% regio), anderzijds een bovengemiddeld aandeel praktijkonderwijsadviezen (4% vs 1.01% regio). De combinatie van vwo-adviezen (20%) en havo/vwo-doorstroom (4%) onderstreept de academische ambitie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHet Talent AmsterdamGemeente AmsterdamNederland
LIB175.51169.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk halfjaar meten wij de voortgang op leerling-, groeps- en schoolniveau, afgezet tegen het landelijk gemiddelde, door middel van de Cito LOVS toetsen. Wij gebruiken deze toetsen als signaleringsinstrument. Na elke periode analyseren we de toetsen, zoeken naar verklaringen voor opvallende resultaten en stellen waar nodig ons onderwijs bij. De dagelijkse afstemming vindt plaats aan de hand van dagelijkse evaluatie van lessen en periodiek de methodetoetsen. Deze geven goed zicht op de effectiviteit van het recent aangeboden onderwijs. De leerkrachten stemmen hun onderwijs af op wat zij aan de hand van eigen observaties, evaluaties én de methodetoetsen signaleren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 28.6% van de leerlingen boven advies presteert (vs 25.3% landelijk), terwijl slechts 14.3% onder advies scoort. Deze positieve doorstroom correleert met het beschreven 'ambitieus adviseren'-beleid en intensieve monitoring.

Sociale ontwikkeling

Een veilige school is een omgeving waar leerlingen, ouders en medewerkers van de school zich veilig voelen. Het gaat dan zowel om sociale als fysieke veiligheid op school, als ook om veilig werken in een digitale omgeving. Een veilig pedagogisch klimaat vinden wij op school erg belangrijk. Kinderen horen met plezier naar school te gaan en zich daar veilig en gerespecteerd te voelen, want ook sociaal-emotioneel moet een kind zich optimaal kunnen ontwikkelen. Daar willen we extra aandacht aan besteden. We gebruiken hiervoor Taakspel, waardoor steeds een bepaald aspect van het omgaan met elkaar aan de orde wordt gesteld. Zo leren wij de kinderen structureel sociale vaardigheden aan. We leren ze ook over de school als een gemeenschap, waar ieder actief deel van uit maakt. Een school, waar ieder zich bij betrokken voelt. In het kader van deze lessen komt het begrip burgerschap regelmatig aan de orde. Kinderen zijn pas in staat om tot leren te komen en zichzelf te ontwikkelen, als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. De leerkrachten spelen een belangrijke rol bij het creëren van een sociaal veilig klimaat. Door positief gedrag te benoemen dragen leerkrachten bij aan goede normen en waarden. Dit alles vereist pedagogisch vakmanschap. Als school hebben wij veel contacten met de buurt, hiermee willen we een veilige speel en woonomgeving creëren. Wij hebben o.a. contact met de buurtregisseur, buurthuizen, politie, aanbieders van naschoolse opvang en van naschoolse activiteiten. Het begin van het schooljaar is cruciaal voor het realiseren van een sociaal veilig klimaat in een klas. Dan begint de groepsvorming. Een proces dat zich ieder jaar herhaalt. Elke leerkracht draagt er zorg voor, dat in de periode tot aan de herfstvakantie veel aandacht besteed wordt aan de klassen- en schoolregels en respectvolle omgang met elkaar. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de lessen sociale vorming (Taakspel en Grip op de Groep). Zo wordt geprobeerd een zo goed mogelijk positief klimaat te creëren, waarvan iedereen de rest van het jaar de vruchten plukt. Jaarlijks meten wij de sociale veiligheidsbeleving bij leerlingen van groep 6 t/m 8 met de monitor van VenstersPO. LEES MINDER

We zijn een team

We zorgen voor veiligheid

Iedereen doet mee

Wat is de werkwijze van IKC Het Talent voor sociale ontwikkeling?

IKC Het Talent volgt de kinderen aan de hand van een observatie-instrument. In de voorschool en onderbouw wordt 'Kijk!' gebruikt en in groep 3 t/m 8 'Zien!'. Daarnaast wordt Taakspel ingezet, waarbij de focus ligt op positief gedrag en het stimuleren van taakgerichtheid. Kinderen worden begeleid door inzicht te geven in de invloed van hun gedrag op anderen. Ondanks een zorgvuldige aanpak kan pesten voorkomen, hiervoor is een protocol opgesteld met preventieve en repressieve maatregelen. Bij IKC Het Talent wordt ieder vorm van pesten gezien als een probleem dat aangepakt dient te worden.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Het Talent om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Het Talent gebruikt 'Kijk!' en 'Zien!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Het Talent?

IKC Het Talent gebruikt Taakspel en Grip op de groep voor sociaal-emotioneel leren.