IJdoornschool in Amsterdam - Resultaten

Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van IJdoornschool is 36,49 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau ligt op 98,73%, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 92,10%. Deze score benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden effectief verwerven.
Fundamenteel niveau
Score: 98.7301%
Streefniveau
De IJdoornschool behaalt met 65,40% een bovenmatig streefniveau, ruim boven het inspectiedoel van 32% en het vergelijkingsgemiddelde van 45,39%. Dit onderstreept de effectiviteit van hun onderwijsaanpak voor hogere presteerders, ondanks de complexe populatie.
Streefniveau
Score: 65.3968%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een polarisatie: 13,64% praktijkonderwijs (vs. 1,01% regio) naast 18,18% havo/vwo-advies (vs. 10,93% regio). Opvallend is het beperkte aandeel zuiver vmbo-adviezen (15,91% vmbo-k vs. 9,17% regio). Deze brede spreiding weerspiegelt zowel de complexe populatie als de effectieve differentiatie in begeleiding.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Groep 8 presteert 6,8% beter op rekenen/wiskunde dan groep 7, mogelijk door het 'rekenlab' dat sinds 2021 wordt ingezet. De verticale leerlijnanalyse toont verbetering op alle domeinen, met name bij technisch lezen (+5,2% t.o.v. groep 7). Deze vooruitgang is opvallend gezien de complexe populatie.
Toets | IJdoornschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de IJdoornschool wordt er methodisch les gegeven. Na een periode (4 weken) worden er voor de vakken taal en spelling methodetoetsen afgenomen. De methodetoetsen geven een goed beeld van welke leerstof de leerlingen wel of niet beheersen. Bij de vakken rekenen en Blink wereldoriëntatie wordt formatief geëvalueerd. Dit betekent dat er tijdens en na elke les gegevens worden verzameld over het leerproces van de leerling. De leerkracht kan tijdens en na de les direct zien of de leerling de leerstof beheerst of dat er nog verlengde instructie nodig is. Bij Blink lezen observeert de leerkracht elke les of de leerling de leerstof begrijpt. Twee keer per jaar wordt er aan de hand van een toetsinstrument voor (begrijpend) lezen vanuit Blink in kaart gebracht waar de leerling staat. Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt er gebruik gemaakt van het leerlingvolgsysteem van IEP. Twee keer per jaar worden de toetsen van IEP afgenomen om de voortgang van de leerlingen te bepalen. Na de toetsen van IEP analyseert de leerkracht de resultaten van de groep. Daarnaast hebben leerkrachten op verschillende momenten in het jaar groepsbesprekingen met de Intern Begeleider. De Intern Begeleider en de directeur stellen in samenwerking met de leerkrachten een schoolanalyse op van de IEP resultaten op school-, groeps- en individueel niveau. Daarnaast volgen we de sociale ontwikkeling met het leerlingvolgsysteem 'IEP hart en handen'. De ontwikkeling van de kleuters wordt vanaf schooljaar 2024-2025 gevolgd met IEP groep 1 & 2. Burgerschap Op de IJdoornschool dragen wij zorg voor een schoolcultuur waarin de in de wet vastgelegde onderwerpen met betrekking tot burgerschap doelgericht binnen de verschillende thema’s geoefend worden. Wij bieden een veilige omgeving waarbij wij respect hebben voor ieders normen en waarden. Het kennisdeel en de vaardigheden worden bij de kleuters getoetst door observaties en registraties in IEP waarbij binnen de methode Vreedzaam en de verschillende thema’s gewerkt wordt aan de doelen van burgerschap. Het kennisdeel en de vaardigheden worden bij de groepen 3 t/m 8 getoetst binnen de onderzoekscyclus. Waarbij er op verschillende onderwerpen door de leerkracht en de leerlingen geobserveerd wordt of de leerling de juiste kennis, vaardigheden en houding heeft ontwikkeld. Hulpmiddelen hierbij zijn de vaardigheidskaarten binnen de methode Blink. In schooljaar 2024-2025 wordt teambreed besproken welke vaardigheden we per thema centraal stellen, zodat alle vaardigheden aan bod komen en geëvalueerd worden. De evaluatie wordt gedaan op het document ‘evaluatie vaardigheden’ waarbij leerlingen per vaardigheid kunnen invullen in hoeverre zij die vaardigheid beheersen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
20% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11,81%), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging. Toch scoort 23,33% boven advies (landelijk: 25,27%), wat de kwaliteit van de doorstroombegeleiding onderstreept. De schooldocumenten beschrijven hier specifiek maatwerkprogramma's voor risicoleerlingen.
Sociale ontwikkeling
De IJdoornschool biedt de leerlingen een veilige haven waarin zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het onderwijs op de IJdoornschool is afgestemd op de behoefte aan relatie, competentie en autonomie bij de leerlingen. De IJdoornschool is een openbare school. Wij besteden onder andere aandacht aan burgerschap. Burgerschapsonderwijs gaat over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De school is de oefenplaats voor de democratische samenleving waar verschillende verhalen samenkomen. Door de inzet van Blink geïntegreerd en de methodiek Vreedzaam leren wij leerlingen in houding en gedrag goed te functioneren in een democratische samenleving. Op de IJdoornschool vinden we het belangrijk dat we met respect met elkaar omgaan, ongeacht iemands godsdienst of levensovertuiging. Wij koesteren de verschillen om van en met elkaar te leren. LEES MINDER
Iedereen is welkom
Wederzijds respect
Gezamenlijke waarden en normen
Wat is de werkwijze van de IJdoornschool voor sociale ontwikkeling?
Op de IJdoornschool wordt in schooljaar 2024-2025 de overstap gemaakt naar IEP groep 1&2 als observatie/registratie-instrument gebruikt, zodat leerkrachten de ontwikkeling van individuele leerlingen kunnen volgen en het aanbod kunnen afstemmen op hun behoeften. In groepen 3 t/m 8 is in schooljaar 2023-2024 de overstap gemaakt naar IEP hoofd, hart en handen als observatie-instrument. Leerkrachten overleggen met ouders en de intern begeleider om passende hulp te bieden bij zorgen rond de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wekelijks is er aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling in de lessen van Vreedzaam. De IJdoornschool vindt het belangrijk kinderen van jongs af aan gewenst gedrag aan te leren en traint jaarlijks nieuwe mediatoren om conflicten op te lossen. Er is een actieve leerlingenraad 'De IJdoornraad' die 1x in de twee maanden samenkomt en meedenkt over het beleid van de school. Er is een begeleidingsplan voor de leerlingenzorg aanwezig.
Welke registratievorm(en) gebruikt de IJdoornschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De IJdoornschool gebruikt IEP hart & handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de IJdoornschool?
De IJdoornschool gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.