
Schoolweging
De schoolweging van Huizingaschool is 38,46 , met een spreiding van 5,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88.2% score voor het fundamenteel niveau presteert de school boven de landelijke ondergrens van 85%, maar blijft ze achter bij de vergelijkingswaarde (92.1%). Dit wijst op een basiskwaliteit die voldoet, maar weinig marge biedt voor verdere uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Slechts 30.1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim onder de vergelijkingswaarde van 45.4% ligt. Hoewel de school net boven haar eigen signaleringswaarde (32%) presteert, geeft dit aan dat uitdagende onderwijsbehoeften in de leerlingenpopulatie het bereiken van hogere doelen beperken.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op middelbare onderwijsniveaus: 26.9% vmbo-k en 19.2% vmbo-(g)t, boven het regiogemiddelde (9.2% en 16.5%). Praktijkonderwijsadvies (3.85%) ligt significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (1.01%). De combinatie van vmbo-k en hogere adviezen (19.2% vmbo-(g)t/havo tot 3.85% vwo) reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Huizingaschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De leerlingen en leerkrachten zijn continu bezig in een proces van leergroei. De leerlingen bepalen (onder begeleiding van de leerkrachten) hun instructiebehoefte en de aanpak om de leerdoelen te behalen. Door gebruik te maken van de toetsresultaten van de methodes krijgen ze inzicht in het wel of niet behalen van de doelen. Daarnaast wordt in groep 2 t/m 8 de Midden en Eind toetsen van Cito afgenomen. Leerkrachten analyseren deze Cito toetsen met elkaar en presenteren aan elkaar de vervolgstappen. Zij stellen zich de vragen: hoe groot is de groei die elke leerling heeft gemaakt, welke interventies zijn er nodig, wat kan op school en wat kunnen ouders thuis eventueel inzetten, etc.? De school bekijkt jaarlijks hoe de leerling-, groep- en schoolresultaten zijn en vergelijken de resultaten met het landelijk gemiddelde en met de schoolgemiddelden in de buurt. Elk half jaar worden n.a.v. de resultaten streefdoelen opgesteld per leerling, per groep en op schoolniveau. Dit proces wordt elke keer met het hele team besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 20% onderadvies (iets boven landelijk 11.8%) en 40% bovenadvies toont de school een contrast. Dit past bij de hoge schoolweging: ondanks complexere uitgangsposities weet een aanzienlijk deel van de leerlingen boven verwachting te presteren, mogelijk door intensieve begeleiding zoals de beschreven tussentijdse adviesgesprekken.
Sociale ontwikkeling
Alle leerlingen moeten zich veilig kunnen voelen op school en met plezier en zelfvertrouwen elke dag de school kunnen binnen stappen. In dit veilige klimaat is leren een positieve ervaring en alleen dan kunnen wij de allerbeste resultaten behalen. Om dit veilige klimaat te kunnen waarborgen hebben wij als team een uitgebreid protocol samengesteld waarin wij met volgende hebben vastgelegd; • Hoe wij leren Vreedzaam met elkaar om te blijven gaan. • Hoe wij werken aan een klimaat waarin kinderen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen en in staat zijn zorgzaam en respectvol te handelen naar hun omgeving toe. • Welke hulp wij bieden als we zien dat een leerling dit lastig vindt. • Wat wij doen als wij gedrag zien dat de veiligheid in de school kan aantasten. LEES MINDER
samenwerken
verantwoordelijkheid
zelfstandigheid
Wat is de werkwijze van de Huibersschool Dalton basisschool voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten en leerlingen van de Huibersschool Dalton basisschool vullen jaarlijks vragenlijsten in over betrokkenheid en welbevinden. Op basis hiervan stellen de leerkrachten (samen met kind en ouders) een plan van aanpak op indien nodig. De uitkomsten worden besproken in het team en er worden aanpassingen gemaakt, er is een protocol grensoverschrijdend gedrag, en een coördinator sociale veiligheid die regelmatig overleg heeft met leerkrachten en de schoolleiding, en een leerlingenraad heeft samengesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Huibersschool Dalton basisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Huibersschool Dalton basisschool gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.