
Schoolweging
De schoolweging van Hildebrand Van Loonschool is 20,11 , met een spreiding van 3,20 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt ook boven het vergelijkingsgemiddelde van 98,9%, wat duidt op sterke basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een overwicht aan theoretische adviezen: 92% vwo-advies versus 18,6% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, in contrast met 1,01% regionaal. Deze focus sluit aan bij de relatief lage schoolweging en hoge referentieniveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Hildebrand Van Loonschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.51 | 186.96 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Drie keer per jaar bespreken de groepsleerkrachten met alle ouders de ontwikkeling van de leerlingen in de diverse vormingsgebieden. Voorafgaand aan het gesprek met de ouders bespreekt de groepsleerkracht de resultaten met de leerling (vanaf groep 4). In de groepen 3 t/m 8 wordt hierbij een rapport opgemaakt. De vorderingen worden aangegeven met: zg (zeer goed), g (goed), rv (ruim voldoende), v (voldoende), m (matig), o (onvoldoende). De rapporten geven aan hoe de leerlingen de lesstof verwerkt hebben en hoe zij de methodetoetsen hebben gemaakt. Daarnaast worden de ouders in de gesprekken in februari en aan het einde van het schooljaar geïnformeerd over de behaalde resultaten bij de methodetoetsen en Cito-toetsen. De ontwikkeling van de leerlingen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ParnasSys. De kwaliteit van het onderwijs blijkt onder andere uit de resultaten die de leerlingen behalen. De resultaten kunnen worden gemeten aan toetsuitslagen. De toets die op onze school wordt gebruikt en die een vergelijking mogelijk maakt met andere scholen is de Doorstroomtoets van het Cito. Deze toets wordt in februari afgenomen in groep 8.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 27,6% scoort boven advies, wat het hoge niveau van doorstroombegeleiding bevestigt. Dit komt overeen met de omschreven 'intensieve monitoring' in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Een positief schoolklimaat In onze ogen is een positief schoolklimaat onmisbaar. In een veilige en sterke groep komen kinderen voor elkaar op. Ze voorkomen samen verstorend gedrag zoals pesten. Is een groep veilig en sterk? Dan leren kinderen beter en makkelijker. Wij vinden een gezonde balans tussen kennisvakken, creatieve vakken, sport en spel en sociaal-emotioneel leren belangrijk. Sociaal Emotioneel Leren (SEL) omvat alle activiteiten die helpen bij de ontwikkeling van de sociaal-emotionele vaardigheden van de kinderen. Denk hierbij aan het leren omgaan met emoties en het onderhouden van vriendschappen. Zo leren de kinderen elkaar en zichzelf kennen. Wij werken actief aan ons positieve schoolklimaat en het Sociaal Emotioneel Leren met een schoolbreed programma genaamd KWINK. LEES MINDER
Een positief schoolklimaat
Normen en waarden
Grenzen (ver)kennen
Wat is de werkwijze van de Hildebrand Van Loonschool voor sociale ontwikkeling?
De Hildebrand Van Loonschool werkt aan sociaal-emotioneel leren (SEL) met KWINK, een online methode met lessen die kinderen helpen ontdekken waar ze goed in zijn, hun grenzen te leren kennen, om te gaan met emoties, zich in te leven in anderen, vrienden te maken en conflicten op te lossen. KWINK werkt met animaties en actieve werkvormen. Ouders worden actief betrokken via ouderbrieven, koelkastposters, ouderavonden en schoolmailings. Naast cognitieve ontwikkeling vindt de Hildebrand Van Loonschool het belangrijk leerlingen maatschappelijke competenties mee te geven, gebaseerd op een christelijke visie van tolerantie en sociale betrokkenheid. De school werkt samen met maatschappelijke instellingen en scholen uit andere stadsdelen. In groep 8 bezoeken leerlingen een kerk, moskee en synagoge en krijgen ze filosofieles.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Hildebrand Van Loonschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Hildebrand Van Loonschool gebruikt Vensters en Somatics om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Hildebrand Van Loonschool?
De Hildebrand Van Loonschool gebruikt KWINK als methode voor sociaal-emotioneel leren.