Dr. E. Boekmanschool
Korte Lepelstraat 81
1018 ZA Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
22.17
Spreiding
4.75

De schoolweging van Dr. E. Boekmanschool is 22,17 , met een spreiding van 4,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

98,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ver boven de vereiste 85% en het landelijk gemiddelde (98,4%). Deze uitmuntende score reflecteert de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 79,9% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 65% en het regionale gemiddelde van 74,0%. Dit hoge percentage benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor meerbegaafde leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 56,8% vwo en 18,9% havo, aanzienlijk hoger dan regionale percentages (18,6% vwo en 16,1% havo). Slechts 2,7% krijgt een praktijkgericht advies (vmbo-k), wat lager is dan vergelijkbare scholen (9,2% vmbo-k). Deze focus op theoretische leerwegen past bij het schoolprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDr. E. BoekmanschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB180.53175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op welke manier worden de tussenresultaten gemeten? Tijdens de hele schoolperiode volgen wij de leerlingen in hun cognitieve- en sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor het meten van de resultaten op de vier basisvaardigheden (technisch lezen, rekenen, begrijpend lezen en spelling) maken wij gebruik van methodetoetsen en de Cito Midden en Eind toetsen. Tevens nemen we een keer per jaar een sociogram af. Hoe ondersteunt de school de leerling in het behalen van de tussenresultaten? Afstemming van het onderwijs op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen, zodat alle leerlingen passend onderwijs krijgen en zich optimaal kunnen ontwikkelen op basis van hun eigen mogelijkheden en talenten. Handelingsgericht en planmatig omgaan met verschillen in onderwijsbehoeften van leerlingen. Vroegtijdig signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en het proactief signaleren welke leerlingen verlengde instructie, extra instructie en specifieke begeleiding nodig hebben. Blijvend verbeteren van de begeleidingsstructuur met de leerkrachten, de intern begeleider, de directie, de intern -en extern deskundigen en de ouders. Leerlingen en ouders zijn gelijkwaardige partners in de samenwerking met de school. De leerlingen en de ouders worden expliciet bij het begeleidingstraject betrokken waarbij gezamenlijk een plan van aanpak wordt gemaakt. Op welke wijze reflecteert school? Op leerkrachtniveau Analyse van de resultaten door de leerkracht. De resultaten en mogelijke interventies worden besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Ambitiegesprekken en ontwikkelgesprekken (hieraan zit een klassenbezoek gekoppeld). Professionalisering: alle leerkrachten wonen de studiedagen van de school bij het optimaliseren van het onderwijs en leerkrachthandelen. Coaching: met name voor startende leerkrachten en voor leerkrachten die op onderdelen coaching nodig hebben. Collegiale consultaties. Op schoolniveau De intern begeleider stelt na de afname van de CITO-toetsen referentieniveaus op en legt deze voor aan alle geledingen van het team, waarbij met elkaar wordt bekeken of de resultaten overeenkomen met de schoolambities en waar interventies nodig zijn. Tevredenheidonderzoek: elk jaar worden er tevredenheidsonderzoeken van Scholen op de kaart ingevuld door ouders en leerlingen. Jaarplan, schoolplan en jaarverslag: hierin beschrijft de school welke doelen zij wil bereiken en hoe dit leidt tot verbetering van de onderwijskwaliteit.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,8% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 15,1% boven advies presteert. Het hoge percentage leerlingen op advies (81,1%) toont realistische inschattingen en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Een veilige sfeer is bij uitstek belangrijk om je als kind te kunnen ontwikkelen. Onze leerlingen moeten er zeker van zijn dat de school die sfeer bewaakt en ook weten hoe de school dat doet. Dat gebeurt door respect te tonen, ruimte te geven, conflicten met woorden op te lossen, op te komen voor elkaar en elkaar te steunen. Wij vinden dat je vooral moet investeren in de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. In onze visie bestaat het creëren van een veilige sfeer op school uit een preventief deel, een normatief deel en een reactief deel, waarbij in onze visie het accent moet liggen op het preventieve deel. LEES MINDER

Een veilige sfeer

Preventief werken

Respect voor elkaar

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

De Dr. E. Boekmanschool besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit gebeurt omdat de school wil dat leerlingen goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen worden tijdens groepsbesprekingen besproken door de leerkracht en intern begeleider.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Dr. E. Boekmanschool gebruikt sociogrammen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

De Dr. E. Boekmanschool gebruikt de Kanjertraining en Taakspel als methoden voor sociaal-emotioneel leren.