De Weidevogel
Dorpsweg Ransdorp 31
1028 BK Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
22.6
Spreiding
4.93

De schoolweging van De Weidevogel is 22,60 , met een spreiding van 4,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,5% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze consistent hoge score benadrukt een stevig basisonderwijsmodel, zelfs bij dalende leerlingaantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

70,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 61,9%. Dit onderstreept de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma, vooral in de vakgebieden waar de school prioriteit aan geeft (bijv. begrijpend lezen).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke gerichtheid op theoretische trajecten: 38,71% vwo-advies (landelijk: 18,61%) en 22,58% havo/vwo. Praktijkgericht onderwijs is beperkt (vmbo-b/-k totaal 9,69% vs. regio 14,7%). Dit sluit aan bij de relatief hoge scores voor fundamenteel en streefniveau, maar vraagt om aandacht voor differentiatie bij een complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WeidevogelGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We gebruiken op onze school twee soorten toetsen: Methodegebonden toetsen: toetsen die horen bij de onderwijsmethode. We gebruiken de normering van de methode of bepalen zelf de normering. Niet methodegebonden toetsen. Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem IEP. Het IEP leerlingvolgsysteem werkt volgens het hoofd-hart -en handen-principe en brengt door middel van toetsen en observaties niet alleen de cognitieve vaardigheden(hoofd) van leerlingen in kaart, maar ook de leeraanpak/leren leren, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het creatief vermogen. IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. De tussenresultaten worden elk half jaar door leerkrachten, interne begeleiding geanalyseerd op zowel kind- groeps- als schoolniveau. Tijdens de groeps- en leerlingbesprekingen wordt een aanpak voor de volgende periode besproken opgesteld.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,9% presteert boven advies (landelijk: 25,3%), wat het vertrouwen in de advisering onderstreept. Slechts 11,5% zit onder advies, lager dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Deze cijfers weerspiegelen de zorgvuldige advisering via het interne commissiemodel en de doorlopende monitoring.

Sociale ontwikkeling

Wij willen dat kinderen op De Weidevogel uitvliegen als nieuwsgierige, zelfbewuste en kritische wereldburgers. Zij hebben voldoende kennes en vaardigheden, inzicht in hun eigen kunnen én zij dragen zorg voor zichzelf, elkaar en hun directe omgeving en de wereld.

Veiligheid

Samenwerken

Vertrouwen en plezier

Wat is de werkwijze van De Weidevogel voor sociale ontwikkeling?

Om de ontwikkeling van onze leerlingen goed te volgen, maakt De Weidevogel gebruik van de volgende meetinstrumenten: Hart&Ziel monitor: twee keer per jaar wordt aan de hand van observaties door leerkrachten een vragenlijst ingevuld. Leerlingen in de groepen 5 t/m 8 vullen de vragenlijst zelf in. Hierdoor krijgt het team zicht op het sociaal emotioneel welzijn van de leerlingen en kunnen er tijdig effectieve interventies worden uitgevoerd. IEP LVS: Hart & Handen: twee keer per jaar vult de leerling een vragenlijst in, waarmee hij inzicht krijgt in zijn eigen profiel m.b.t. sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen. Daarnaast voeren wij eens in de vier jaar een tevredenheidsonderzoek uit onder de leerlingen van groepen 6, 7 en 8.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Weidevogel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Weidevogel gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Hart en Ziel, IEP, Sociogram (sometics).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Weidevogel?

De Weidevogel gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Prima en Breinhelden.