De Springstok
2e Jan vd Heijdenstr 75 -77
1074 XR Amsterdam

Schoolweging

Schoolweging
32.1
Spreiding
7.75

De schoolweging van De Springstok is 32,10 , met een spreiding van 7,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de effectieve basiskwaliteit van het onderwijs, hoewel het iets onder het vergelijkingsgemiddelde (93,9%) blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgemiddelde (50,2%), toont de school hiermee aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen een hoger taal- en rekenniveau bereikt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De Springstok geeft relatief ambitieuze adviezen: 25% vwo (vs. 18,6% landelijk) en 18,75% havo. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde havo/vwo-adviezen (12,5%), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes. Het praktijkonderwijspercentage (0%) ligt beduidend lager dan bij vergelijkbare scholen (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SpringstokGemeente AmsterdamNederland
LIB171.26175.51175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij nemen zowel methodetoetsen als methode onafhankelijke toetsen af. De methode toetsen zijn na afloop van ieder blok, thema en/of kern. De Cito -toetsen zijn twee keer per jaar. Aan de hand van de resultaten van deze toetsen analyseren wij of de verwachte resultaten zijn gerealiseerd en/of aanpassing van het aanbod gewenst of noodzakelijk is. Dit gesprek vindt plaats in de vorm van een groepsbespreking, waarbij leerkracht en intern gezamenlijk evalueren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 13,0% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 26,1% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert een nauwkeurige advisering met ruimte voor groei, passend bij de beschreven intensieve monitoring van leerlingontwikkeling.

Sociale ontwikkeling

Verantwoordelijkheid, behulpzaamheid, respect Op De Springstok gelden duidelijke regels en afspraken waar iedereen zich aan moet houden. We streven naar een rustige, ordelijke sfeer, waarin elk kind zich veilig kan voelen en daardoor met plezier naar school komt. De school is van ons allemaal: leerlingen, leerkrachten, medewerkers en ondersteunend personeel. Iedereen hoort erbij en draagt zijn of haar verantwoordelijkheid. Iedereen wordt naar vermogen betrokken bij de organisatie. Alleen samen kunnen we een stevige basis leggen voor de ontwikkeling van de leerlingen. LEES MINDER

Verantwoordelijkheid

Respect

Behulpzaamheid

Wat is de werkwijze van De Springstok voor sociale ontwikkeling?

De Springstok werkt volgens de PBS (Positive Behavior Support) methode, een schoolbrede aanpak die zorgt voor een positief schoolklimaat. De school past duidelijke gedragsverwachtingen toe die aan leerlingen worden overgebracht. Leerlingen die gewenst gedrag vertonen worden beloond. Er wordt oplossingsgericht gewerkt en gedacht.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Springstok om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Springstok gebruikt Hart en Ziel en WMK-PO om sociale aspecten te monitoren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Springstok?

De Springstok maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.